PZU SA: Od 1 kwietnia ceny OC wzrosną o 10 procent
poniedziałek, 17 marca 2008 11:38
{mosimage}1 października ubiegłego roku ówczesny zarząd PZU SA z prezes Agatą Rowińską na czele ogłosił oficjalnie pozostawienie cen OC komunikacyjnego na dotychczasowym poziomie. Zrekompensowanie utraconych z powodu wejścia w życie podatku Religi zysków miało zapewnić zwiększenie sprzedaży polis. Jak poinformował „Wall Street Journal Polska”, pół roku po  tej decyzji, największy polski ubezpieczyciel podniesie ceny OC dla nowych klientów. Gazecie udało się uzyskać potwierdzenie tej informacji od  rzecznika PZU SA, Michała Witkowskiego.

Potwierdzenia o podwyżce od 1 kwietnia w wysokości 10 proc. dziennik uzyskał  w jednostkach terenowych towarzystwa. Dane zebrane przez „WSJ Polska” mówią jasno: od początku przyszłego miesiąca decyzję PZU SA najbardziej odczują nowi klienci mieszkańcy największych miast w Polsce, którzy nie posiadają żadnych zniżek. Gazeta przytacza przykłady. Mieszkaniec Warszawy, właściciel używanego auta z silnikiem powyżej 2 litrów zap0łaci o 200 złotych więcej. Kierowca z Rzeszowa, właściciel miejskiego auta, mający zniżkę w wysokości 30 proc. musi się liczyć z wydatkiem wyższym o 50 złotych.

„WSJ Polska” przypomina, że klientami towarzystwa jest 8 mln kierowców, co oznacza, że  połowa aut poruszająca się po Polsce jest ubezpieczona u narodowego ubezpieczyciela. To powoduje, że przekazywany z tytułu podatku Religi ( składka na leczenie ofiar wypadków ) ryczałt ( 12 proc. składki ) jest najwyższy ze wszystkich towarzystw. I to właśnie podatek Religi jest powodem, dla którego PZU SA zdecydowało się podnieść ceny OC.

W momencie, kiedy stał się on obowiązującym prawem (  1 października 2007 roku ) towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły podnosić stawki. Jednak wówczas PZU SA zadeklarowało, że tego nie zrobi, i wzięło koszty podatku Religi na siebie. Jednak okazało się, że sposoby zapobieżenia utraty zysków były oparte na zbyt optymistycznych szacunkach. Nie pomogła wprowadzona w grudniu ubiegłego roku promocja cenowa dla klientów, którzy przeszliby do największego polskiego towarzystwa.

Według „WSJ Polska” roczne ubytki z tytułu podatku Religi to dla PZU SA ok. 300 mln złotych. Gazeta przytacza dla porównania informację o tym, że średniej wielkości towarzystwo ubezpieczeniowe w Polsce płaci do NFZ ryczałt w wysokości 25 mln złotych.
Zdaniem dziennika, po wprowadzeniu podwyżki cen OC sytuacja towarzystwa ulegnie zasadniczej zmianie. Według szacunków „WSJ Polska”, nowi klienci PZU SA mogą rocznie zapewnić ubezpieczycielowi ponad 270 mln złotych dodatkowych wpływów. Gazeta wylicza, że w takiej sytuacji, dzięki zwiększonemu podwyżką przypisowi, towarzystwo będzie odprowadzać z tytułu podatku Religi nie 300 mln, ale 55 mln złotych.

Jednak przedstawiciele firmy deklarują, że istnieje szansa, iż podwyżka cen OC zostanie odwołana. Andrzej Klesyk, prezes PZU SA mówi, że jeśli tylko zapadnie decyzja o zniesieniu podatku Religi, towarzystwo natychmiast powróci do starych stawek. Gdyby stało się to faktem, ucieszyliby się także klienci konkurencji. W segmencie OC komunikacyjnego wszelkie ruchy towarzystw ubezpieczeniowych są warunkowane decyzjami największego polskiego ubezpieczyciela.
( źródło: „WSJ Polska” z 15.03.2008 r., gu.com.pl )

Komentarz do decyzji o podwyższeniu cen OC komunikacyjnego przez PZU SA.
15 marca rynek ubezpieczeniowy w Polsce obiegła informacja o podwyżce cen OC komunikacyjnego w PZU SA. Największe polskie towarzystwo zdecydowało się zmienić decyzję z 1 października ubiegłego roku o pozostawieniu cen tego ubezpieczenia na niezmienionym poziomie. Od 1 kwietnia stawki wzrosną o 10 proc. 

Pojawia się zatem pytanie, dlaczego podwyżka nastąpiła dopiero teraz ? Poprzednie władze PZU SA twierdziły, że ubytek 12 proc. składki przekazywanych do NFZ z tytułu podatku Religi narodowy ubezpieczyciel zrekompensuje zwiększeniem sprzedaży i odebraniem klientów konkurencji.
 
Jak się okazało, prognozy ówczesnego zarządu towarzystwa były nadto optymistyczne. Zresztą spójrzmy: PZU SA ma połowę rynku OC komunikacyjnego w Polsce. Reszta jest podzielona pomiędzy kilkanaście towarzystw. Zatem aby zwiększyć wpływy z tytułu tego ubezpieczenia do takiego poziomu, aby roczna strata przychodów w wysokości 300 – 350 mln złotych ( a tyle, według różnych szacunków, narodowy ubezpieczyciel miałby przekazywać do NFZ ), trzeba byłoby zabrać klientów kilku towarzystwom. Jest to możliwe do osiągnięcia w krótkim czasie przez towarzystwo wciąż wstrząsane konfliktami akcjonariuszy ? Co więcej, czy dość opornie wprowadzający nowe rozwiązania ubezpieczyciel, w dodatku niezbyt tani, mógł z łatwością zdusić konkurencję ? Chyba nie. Nie można również zapominać, że w przypadku tak potężnego udziału w rynku zdobywanie jego kolejnych kawałków  przychodzi z coraz większą trudnością. Ponadto towarzystwa, które są największymi konkurentami PZU SA dysponują wprawdzie dużo mniejszym udziałem w rynku, ale za to stoją za nimi: potężni właściciele, ogromne doświadczenie, wielkie możliwości finansowe i know-how przetestowane na różnych kontynentach. A PZU SA ? Jest co prawda znakomitą kuźnią kadr, tyle że… obficie z niej korzysta głównie konkurencja, która może zaproponować choćby lepsze warunki zatrudnienia.

Na szczęście podwyżka cen OC nie jest tak wysoka, jak spodziewano się jeszcze pół roku temu. Różne szacunki podawały kwoty od 15 do 18 proc. Ciekawa będzie reakcja całego rynku. Wiadomo, że wszelkie ruchy PZU SA w kwestii cen OC spotykają się z natychmiastowym odzewem pozostałych towarzystw. Ponieważ jednak konkurencja spodziewała się takiej decyzji największego towarzystwa ( o możliwej podwyżce cen OC komunikacyjnego zarząd PZU SA mówił niemal natychmiast po powołaniu ), więc inni ubezpieczyciele pozmieniali już swoje stawki taryfowe. Istnieje zatem szansa, że ewentualne podwyżki nie będą zbyt bolesne dla kieszeni kierowców. Zresztą i tak zapewne ucierpi głównie renoma PZU SA, które jeszcze niedawno chwaliło się, że u niego podwyżki cen OC wynoszą „mniej, niż zero”.
Artur Makowiecki
www.gu.com.pl

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

GlobalData: Osobiste cyberubezpieczenie staje się konieczne

Cyberpolisa jest często uważana za wymóg w świecie ubezpieczeń komercyjnych, ale zapotrzebowanie na ochronę dla osób prywatnych stale rośnie i w...


czytaj dalej

Mapfre: Wysokie koszta katastrof, duża reorganizacja

Hiszpański ubezpieczyciel Mapfre wypłaci klientom ponad 1,1 mld euro w związku z katastrofami naturalnymi z III kw. 2017 r. Zapowiedział również...


czytaj dalej

Wydarzenia Miesiąca – Listopad 2017

Listopad był miesiącem obfitującym w publikacje różnego rodzaju dokumentów o kapitalnym znaczeniu dla polskiego rynku ubezpieczeń. Fakt ten...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Do wyboru, do koloru

Legislacyjny projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, nowości sprzedażowe, nowe instytucje w strukturach zakładów – wysyp ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy