Reklama

Rynek ubezpieczeń: co dalej z OC?
środa, 19 marca 2008 10:33
{mosimage}Jak pisze „Gazeta Prawna”, podwyższenie od 1 kwietnia cen OC komunikacyjnego przez PZU SA może stać się dla konkurencji impulsem do zmian taryfowych własnego OC. Wciąż potężnym obciążeniem dla tego ubezpieczenia jest 12-proc. podatek Religi, płacony od każdej polisy. Według szacunków PZU SA, jedynie on będzie musiał przekazać do Narodowego Funduszu Zdrowia około 250 mln zł. Ponieważ największe polskie towarzystwo posiada 44 proc. rynku OC, łatwo zatem policzyć, że w tym roku do NFZ trafi ponad 500 mln zł. Podatek Religi obciąża zatem kierowców za pośrednictwem ubezpieczycieli.

Gazeta przestrzega, że  w najbliższym czasie może to zaowocować wzrostem płaconych składek, choć nie wszystkich dotkną one w równym stopniu. Przykładowo: w PZU SA będzie to przeciętnie 10 proc. Także konkurencja coraz bardziej różnicuje składki.

Paweł Wróbel, rzecznik Generali mówi, że przy opracowywaniu w lutym tego roku nowej taryfy jego firma brała pod uwagę zarówno podatek Religi, jak i strukturę portfela. W efekcie ceny dla niektórych klientów wzrosły, ale dla innych są niższe. Natomiast Allianz, który dokonał zmian taryfowych 10 marca, wprowadził np. 30-proc. zwyżkę dla osób wieku do 26 lat (dotąd 25 lat).

 „Gazeta Prawna” zwraca uwagę, że zmiany w stawkach OC najbardziej dotkną młodych kierowców. Są oni najbardziej szkodowi i według sporządzonego przez gazetę zestawienia mogą za OC zapłacić zarówno niemal 3,4 tys. zł, jak i niecałe 900 zł. „GP” podkreśla, że dla stanowiących bardziej pożądaną grupę klientów kierowców, którzy skończyli 40 lat, różnice w składkach są mniejsze.

„Gazeta Prawna” przypomina, że perspektywa podwyżek to dobry pretekst do szybkich decyzji w sprawie zakupu polisy OC, nawet gdy stara wygasa za kilka miesięcy. Jednak w przypadku PZU SA taki manewr się nie powiedzie. Michał Witkowski, rzecznik PZU SA mówi, że podwyżki dotyczą wszystkich polis z okresem obowiązywania po 1 kwietnia tego roku.

Gazeta dodaje, że spora część towarzystw zabezpiecza się i pozwala swoim agentom wystawiać nowe polisy tylko w sytuacji, gdy do wygaśnięcia starej zostało 30-60 dni. Wprawdzie jeśli klient twardo będzie stawiał swoje żądania, to towarzystwo nie może odmówić wystawienia polisy OC komunikacyjnego, bez względu na termin jej obowiązywania. Jest jednak jedno „ale”. Urszula Stańczak z Allianz przypomina, że w takim wypadku ze względu na brak pełnego rocznego okresu ubezpieczenia nie będzie możliwości skorygowania zniżki za bezszkodowość. „Gazeta Prawna” wyjaśnia: osoba wcześniej kupująca polisę może uniknąć podwyżek, jednak z drugiej strony nie otrzyma np. 10 proc. upustu. W wielu towarzystwach wymagana jest jednorazowa płatność za polisę, ewentualnie w 2-4 ratach.

„Gazeta Prawna” zwraca również uwagę na brak kompletnych i łatwych porównywarek ofert direct. Rozwiązaniem są telefony do różnych towarzystw lub odwiedziny na kolejnych stronach www. Natomiast oferty towarzystw opierających swoją sprzedaż na klasycznej sieci agencyjnej są porównywane przez duże multiagencje, jednak dostępność do tej usługi jest dość ograniczona. Gazeta podaje jako przykład Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, które może wystawiać polisy OC aż 13 towarzystw. Ma ono jedynie 11 placówek w Polsce, przez co dla wielu zainteresowanych zakupem ubezpieczenia OC jest po prostu niedostępne. Rozwijają się też takie projekty, jak MotoBank (wystawiający polisy OC dla 6-8 firm), który ma swoje placówki w 12 centrach handlowych i rozwija sieć współpracujących agentów oraz call center, za pośrednictwem którego można kupić polisę. Pojawiają się też inne pomysły.

Arkadiusz Świercz, prezes firmy Consultia mówi, że jego firma w II połowie roku uruchomi porównywanie ofert i zakup on-line polis ośmiu towarzystw.

W planach ma również dostarczanie systemu informatycznego agentom. Obecnie Consultia współpracuje ze 150 agentami. „Gazeta Prawna” zwraca również uwagę na wciąż raczkującą agencyjną sprzedaż on-line. Jako  przykład podaje Wygodnie.pl, gdzie można kupić OC tylko Benefii i Ergo Hestii. Z kolei Jacek Bartkowiak, prezes Ubezpieczeniaonline.pl mówi, że na razie jego firma ma ofertę OC komunikacyjnego MTU, PZU SA i Compensy, a wkrótce dołączą Warta, Benefia i Ergo Hestia.
( za: „Gazeta Prawna” z 19.03.2008 r. )

 

Superpolisa: Anna Bernacka-Matras pełnomocnikiem zarządu ds. sprzedaży

Anna Bernacka-Matras, przez ostatnie lata dyrektor największego przedstawicielstwa w strukturach sprzedażowych Grupy Ergo Hestia, dołączyła w...


czytaj dalej

TU Zdrowie: Sławomir Koszewski nowym członkiem zarządu

2 listopada rada nadzorcza TU Zdrowie powołała Sławomira Koszewskiego na stanowisko członka zarządu, odpowiedzialnego za Pion Ubezpieczeń.

...


czytaj dalej

Talanx: Wzrost zysków mimo dużych obciążeń

Przez trzy kwartały obecnego roku Grupa Talanx zarobiła netto blisko 500 mln euro. Do osiągnięcia tego wyniku przyczyniły się niemal wszystkie...


czytaj dalej

Insurtech: Coraz więcej patentów

Inwestycje w insurtech nadal rosną w szybkim tempie, o czym świadczy liczba wniosków patentowych dotyczących rozwiązań odnoszących się do...


czytaj dalej

PIU: Prestiżowa nominacja dla kampanii #dziękiubezpieczeniom

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) znalazła się wśród nominowanych do prestiżowej nagrody European Excellence Awards 2018 w kategorii Issues &...


czytaj dalej

Generali: Odejście od węgla

9 listopada Grupa Generali ogłosiła przyjęcie nowej polityki, która wykluczy ubezpieczenia dla nowych kopalni i elektrowni węglowych oraz dla...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook