Rynek ubezpieczeń: co dalej z OC?
środa, 19 marca 2008 10:33
{mosimage}Jak pisze „Gazeta Prawna”, podwyższenie od 1 kwietnia cen OC komunikacyjnego przez PZU SA może stać się dla konkurencji impulsem do zmian taryfowych własnego OC. Wciąż potężnym obciążeniem dla tego ubezpieczenia jest 12-proc. podatek Religi, płacony od każdej polisy. Według szacunków PZU SA, jedynie on będzie musiał przekazać do Narodowego Funduszu Zdrowia około 250 mln zł. Ponieważ największe polskie towarzystwo posiada 44 proc. rynku OC, łatwo zatem policzyć, że w tym roku do NFZ trafi ponad 500 mln zł. Podatek Religi obciąża zatem kierowców za pośrednictwem ubezpieczycieli.

Gazeta przestrzega, że  w najbliższym czasie może to zaowocować wzrostem płaconych składek, choć nie wszystkich dotkną one w równym stopniu. Przykładowo: w PZU SA będzie to przeciętnie 10 proc. Także konkurencja coraz bardziej różnicuje składki.

Paweł Wróbel, rzecznik Generali mówi, że przy opracowywaniu w lutym tego roku nowej taryfy jego firma brała pod uwagę zarówno podatek Religi, jak i strukturę portfela. W efekcie ceny dla niektórych klientów wzrosły, ale dla innych są niższe. Natomiast Allianz, który dokonał zmian taryfowych 10 marca, wprowadził np. 30-proc. zwyżkę dla osób wieku do 26 lat (dotąd 25 lat).

 „Gazeta Prawna” zwraca uwagę, że zmiany w stawkach OC najbardziej dotkną młodych kierowców. Są oni najbardziej szkodowi i według sporządzonego przez gazetę zestawienia mogą za OC zapłacić zarówno niemal 3,4 tys. zł, jak i niecałe 900 zł. „GP” podkreśla, że dla stanowiących bardziej pożądaną grupę klientów kierowców, którzy skończyli 40 lat, różnice w składkach są mniejsze.

„Gazeta Prawna” przypomina, że perspektywa podwyżek to dobry pretekst do szybkich decyzji w sprawie zakupu polisy OC, nawet gdy stara wygasa za kilka miesięcy. Jednak w przypadku PZU SA taki manewr się nie powiedzie. Michał Witkowski, rzecznik PZU SA mówi, że podwyżki dotyczą wszystkich polis z okresem obowiązywania po 1 kwietnia tego roku.

Gazeta dodaje, że spora część towarzystw zabezpiecza się i pozwala swoim agentom wystawiać nowe polisy tylko w sytuacji, gdy do wygaśnięcia starej zostało 30-60 dni. Wprawdzie jeśli klient twardo będzie stawiał swoje żądania, to towarzystwo nie może odmówić wystawienia polisy OC komunikacyjnego, bez względu na termin jej obowiązywania. Jest jednak jedno „ale”. Urszula Stańczak z Allianz przypomina, że w takim wypadku ze względu na brak pełnego rocznego okresu ubezpieczenia nie będzie możliwości skorygowania zniżki za bezszkodowość. „Gazeta Prawna” wyjaśnia: osoba wcześniej kupująca polisę może uniknąć podwyżek, jednak z drugiej strony nie otrzyma np. 10 proc. upustu. W wielu towarzystwach wymagana jest jednorazowa płatność za polisę, ewentualnie w 2-4 ratach.

„Gazeta Prawna” zwraca również uwagę na brak kompletnych i łatwych porównywarek ofert direct. Rozwiązaniem są telefony do różnych towarzystw lub odwiedziny na kolejnych stronach www. Natomiast oferty towarzystw opierających swoją sprzedaż na klasycznej sieci agencyjnej są porównywane przez duże multiagencje, jednak dostępność do tej usługi jest dość ograniczona. Gazeta podaje jako przykład Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, które może wystawiać polisy OC aż 13 towarzystw. Ma ono jedynie 11 placówek w Polsce, przez co dla wielu zainteresowanych zakupem ubezpieczenia OC jest po prostu niedostępne. Rozwijają się też takie projekty, jak MotoBank (wystawiający polisy OC dla 6-8 firm), który ma swoje placówki w 12 centrach handlowych i rozwija sieć współpracujących agentów oraz call center, za pośrednictwem którego można kupić polisę. Pojawiają się też inne pomysły.

Arkadiusz Świercz, prezes firmy Consultia mówi, że jego firma w II połowie roku uruchomi porównywanie ofert i zakup on-line polis ośmiu towarzystw.

W planach ma również dostarczanie systemu informatycznego agentom. Obecnie Consultia współpracuje ze 150 agentami. „Gazeta Prawna” zwraca również uwagę na wciąż raczkującą agencyjną sprzedaż on-line. Jako  przykład podaje Wygodnie.pl, gdzie można kupić OC tylko Benefii i Ergo Hestii. Z kolei Jacek Bartkowiak, prezes Ubezpieczeniaonline.pl mówi, że na razie jego firma ma ofertę OC komunikacyjnego MTU, PZU SA i Compensy, a wkrótce dołączą Warta, Benefia i Ergo Hestia.
( za: „Gazeta Prawna” z 19.03.2008 r. )

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

GlobalData: Osobiste cyberubezpieczenie staje się konieczne

Cyberpolisa jest często uważana za wymóg w świecie ubezpieczeń komercyjnych, ale zapotrzebowanie na ochronę dla osób prywatnych stale rośnie i w...


czytaj dalej

Mapfre: Wysokie koszta katastrof, duża reorganizacja

Hiszpański ubezpieczyciel Mapfre wypłaci klientom ponad 1,1 mld euro w związku z katastrofami naturalnymi z III kw. 2017 r. Zapowiedział również...


czytaj dalej

Wydarzenia Miesiąca – Listopad 2017

Listopad był miesiącem obfitującym w publikacje różnego rodzaju dokumentów o kapitalnym znaczeniu dla polskiego rynku ubezpieczeń. Fakt ten...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Do wyboru, do koloru

Legislacyjny projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, nowości sprzedażowe, nowe instytucje w strukturach zakładów – wysyp ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy