System IT – nowoczesny i na miarę
środa, 26 października 2011 00:43

Rozmowa z dr. inż. Grzegorzem Pawlakiem, prezesem zarządu Alliance Technology Polska Sp. z o.o.

„Gazeta Ubezpieczeniowa”: – Kiedy powstała firma Alliance Technology Polska?

Grzegorz Pawlak: – ATP jest firmą rodzinną, która niedawno obchodziła trzecią rocznicę swojego istnienia. Obecnie zatrudniamy prawie 40 osób.


Jakie były początki działalności?

– Najpierw była wizja i zapotrzebowanie na rynku. Jestem z wykształcenia informatykiem i mam ponad 20-letnie doświadczenie w tej dziedzinie. Chciałem wykorzystać w pracy swoją informatyczną pasję i wnieść coś nowego. Zauważyłem, że wiele istniejących systemów informatycznych jest przestarzałych. Tymczasem technologia rozwija się bardzo szybko i warto te najnowsze rozwiązania wykorzystywać w działalności biznesowej. Kiedyś innowacje wdrażało się latami. Teraz to kwestia miesięcy, a czasem nawet tygodni.

Co proponujecie swoim klientom?

– Przede wszystkim zmianę filozofii myślenia o systemie informatycznym. Pokazujemy, że zmiana może nastąpić szybko i niskim kosztem.

„Niski koszt” to magiczne hasło na rynku ubezpieczeniowym.

– Rzeczywiście. Poza tym rynek jest bardzo konkurencyjny. Zaproponowaliśmy zupełnie nową, elastyczną platformę, którą nazwaliśmy „Varyon”.

Skąd pomysł na taką nazwę?

– Nazwa pochodzi od słowa „zmienność” i ma wyrażać elastyczność i adaptowalność. Platforma potrafi się dostosować do bardzo wyspecjalizowanych wymagań klienta.

Jakim branżom dedykowana jest ta platforma?

– Głównie branży finansowej. W tej chwili używają jej przede wszystkim firmy ubezpieczeniowe i leasingowe.

Kogo obsługujecie z branży ubezpieczeniowej?

– Naszym największym klientem jest duży broker ubezpieczeniowy Gras Savoye. W 2009 r. wykonaliśmy projekt pilotażowy i od tej pory nasza współpraca układa się bardzo dobrze.

Czego brokerzy i ubezpieczyciele oczekują od systemu IT?


– Brokerzy współpracują z różnymi ubezpieczycielami i potrzebują platformy, która będzie integrowała produkty różnych firm. To właśnie jest nasza specjalność – integrujemy na różnych poziomach rozwiązania pochodzące z odmiennych środowisk. Zarówno ubezpieczyciele, jak i brokerzy wykorzystują rozwiązania informatyczne do wsparcia sprzedaży. Z roku na rok skraca się droga wprowadzania produktu na rynek. Kiedyś było to dużo droższe i trudniejsze ze względu na ograniczenia systemów informatycznych. Przy zmieniającym się konkurencyjnym rynku liczy się czas. Nowoczesne systemy IT obsługują wiele kanałów dystrybucji produktu – sieci dealerskie, agencyjne, bankowe i wiele innych. Również klienci końcowi mają coraz większe wymagania. Oczekują wglądu do swoich polis, możliwości porównywania różnych ofert, pakietów i opcji. Dobry system IT pozwala lepiej rozeznać się w potrzebach klienta i usprawnia jego obsługę.

Produkty których ubezpieczycieli są najprzyjaźniejsze z punktu widzenia IT?

– Nie chciałbym tu nikogo wyróżniać. To nie jest moja rola. Nasza firma potrafi pracować ze wszystkimi produktami i wszystkimi firmami na rynku. Czasem integracja polega na samej wymianie dokumentów elektronicznych, innym razem na przykład z wykorzystaniem bezpośredniej komunikacji poprzez Web Service.

Wróćmy zatem do oczekiwań ubezpieczycieli.

– Wspominaliśmy już o kosztach. Na chwilę obecną wszystkie towarzystwa szukają oszczędności. Zautomatyzowany proces wystawiania i dystrybucji polis jest tańszy i bezpieczniejszy od tradycyjnego. W systemie są zaszyte procedury i ograniczenia wynikające z konkretnej umowy ubezpieczenia, co pozawala uniknąć wielu błędów związanych z czynnikiem ludzkim. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza wtedy, gdy wolumen sprzedaży jest duży. Kolejny możliwy sposób wykorzystania systemu dotyczy rozliczeń. Potrzebna jest tu integracja z systemami finansowo-księgowymi czy systemami typu Home Banking, z wykorzystaniem indywidualnych kont klientów. Takie podejście zdecydowanie podwyższa poziom obsługi klienta i wprowadza nową jakość na rynku ubezpieczeniowym. Firmy wprowadzające innowacje są o krok do przodu przed bardziej konserwatywnymi rywalami.

System informatyczny kojarzy się raczej z inwestycją i kosztem, a nie oszczędnością.

– Warto pamiętać, że system informatyczny nie tylko wspomaga sprzedaż, ale może być też narzędziem tworzenia nowego biznesu w zakresie kreacji innowacyjnych produktów i sposobów dystrybucji.

Cały czas się szkolicie razem z Microsoftem i Oraclem. Proszę zdradzić, jakie są najnowsze trendy informatyczne, które mogą zainteresować branżę ubezpieczeniową?

– Teraz na czasie są obsługi directowe oraz systemy mobilne. My również tworzymy aplikacje mobilne dedykowane produktom ubezpieczeniowym. Wkrótce w naszej ofercie znajdzie się coś takiego, ale na razie wolałbym nie zdradzać szczegółów. Kolejnym trendem jest dynamiczny rozwój aplikacji internetowych. Wszystkie tworzone obecnie aplikacje powinny być internetowe, aby były dostępne dla szerokiej grupy klientów, a nie tylko jako wewnętrzne systemy obsługowe.

Ważne jest też to, żeby system mógł się rozwijać wraz z rynkiem.

– Varyon jest platformą typu enterprise, składającą się z szeregu różnych modułów, które są wzajemnie zintegrowane. Moduły obsługują większość procesów zachodzących w towarzystwie ubezpieczeniowym czy firmie brokerskiej. System daje również możliwość importu danych historycznych. Wielu naszych klientów obawiało się bowiem, że przy zmianie systemu stracą swoje dane i zebraną wcześniej wiedzę.

Czego jeszcze boją się ubezpieczyciele?

– Między innymi boją się uzależnienia od firmy informatycznej. Dlatego stworzyliśmy bardzo intuicyjne narzędzia, które pozwalają klientom na samodzielne tworzenie nowych produktów czy uruchamianie promocji w niedługim czasie i bez udziału grupy deweloperskiej programistów, czyli firmy IT.

Czy obsługujecie tylko firmy z Polski?

– Jesteśmy w trakcie wdrażania pierwszego projektu w Rumunii. W planie są również inne kraje, ale na razie nie mogę nic więcej powiedzieć na ten temat. Varyon jest wielojęzyczny i wielowalutowy, więc nie stwarza żadnych barier w tym zakresie. Mamy też doświadczenia we wdrażaniu nowatorskich, zagranicznych produktów Lloyd’s na polski rynek. Robimy to we współpracy z firmą CEU. Obsługujemy praktycznie wszystkie rodzaje ubezpieczeń, od tych najbardziej skomplikowanych, po najprostsze.

Wspominał Pan o rosnącej popularności rozwiązań mobilnych.

– Rzeczywiście, jest coraz większe zapotrzebowanie na aplikacje na urządzenia mobilne: zarówno te wspierające sprzedaż, jak i te przeznaczone dla klienta czy wspomagające proces likwidacji szkód. Nowości jest naprawdę dużo. Wiele zależy od możliwości wdrożenia ich przez daną firmę. W niektórych przypadkach proces decyzyjny trwa znacznie dłużej niż wdrożenie konkretnego rozwiązania. Im sprawniej towarzystwo podejmuje decyzje, tym większą zyskuje przewagę konkurencyjną.

Jakie są plany rozwoju firmy na kolejne lata?

– Cały czas udoskonalamy platformę Varyon o nowe funkcjonalności. Planujemy też ekspansję za granicę. Jesteśmy młodą, dynamiczną firmą i chcemy się rozwijać coraz szybciej. W początkowym stadium rozwoju firmy planujemy dwukrotny wzrost rok do roku.

Dziękujemy za rozmowę.


Alliance Technology Polska Sp. z o.o. jest firmą informatyczną, dostawcą nowoczesnych rozwiązań IT dla biznesu. Oferujemy profesjonalną obsługę całego procesu wytwarzania, integracji oraz eksploatacji oprogramowania, od kompleksowej analizy środowiska pracy nowego produktu, przez planowanie i implementację architektury przyszłego systemu, po wdrożenie oraz dalsze utrzymanie i konserwację dostarczonych rozwiązań.

 

PZU SA: Andrzej Jaworski zrezygnował z członkostwa w zarządzie

29 maja PZU SA poinformował, że członek jego zarządu Andrzej Jaworski złożył rezygnację z pełnionej funkcji i w tym samym dniu jego mandat wygasł.

...


czytaj dalej

Aegon TUnŻ: Robert Pusz nowym członkiem zarządu

18 maja Aegon Polska poinformował o powołaniu Roberta Pusza na stanowisko członka zarządu Aegon Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. Z ramienia...


czytaj dalej

Bermudy: Sirius przejęła IMG

Firma Sirius International Insurance Group, globalna spółka reasekuracyjna specjalizująca się w ubezpieczeniach wypadkowych i zdrowotnych,...


czytaj dalej

Lloyd’s: Konsorcjum dla ubezpieczeń ryzyka politycznego w Azji

Trzech czołowych ubezpieczycieli z rynku Lloyd’s połączyło siły, aby utworzyć konsorcjum do obsługi ryzyka politycznego w Azji, oferujące...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Polscy millenialsi są dość tradycyjni

Z majowego badania „Insurtech oczami millenialsów”, przeprowadzonego na zlecenie TU Europa przez IMAS International, wynika, że takie narzędzia,...


czytaj dalej

Atradius: Szósta edycja Customer Panelu

25 maja w Warszawie odbyła się szósta edycja Customer Panel – wydarzenia organizowanego przez Atradius dla polskich klientów. Podczas imprezy w...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy