Reklama

Menedżerze, daj ludziom więcej szczęścia
wtorek, 15 maja 2012 20:10

Czy można czytać literaturę biznesową, kiedy za oknem 30 stopni w cieniu, niebo niebieskie, a w powietrzu unosi się zapach kwitnących bzów i jabłoni? Można, pod warunkiem że wybierzemy wciągającą powieść. Oczywiście z morałem, i to biznesowym!

Dobrym wyborem będzie najnowsza książka Patricka Lencioniego (tego od Pięciu dysfunkcji pracy zespołowej), która nosi inspirujący i bliski wielu osobom tytuł Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia.

Zaczyna się, jak zwykle, ciekawie. Dyrektor generalny wyjątkowo korzystnie sprzedaje firmę i udaje się na przedwczesną emeryturę. Decydują się z żoną na kupno domku w górach i definitywne pożegnanie ze światem interesów. Jednak już po kilku miesiącach okazuje się, że emerytowanemu dyrektorowi potrzeba do szczęścia czegoś więcej niż tylko podziwiania górskich widoków i jazdy na nartach. Podejmuje szaloną z pozoru decyzję – wykupuje udziały w niewielkiej lokalnej restauracyjce i zatrudnia się w niej jako zastępca kierownika.

Wszyscy podejrzewają, że Brian Bailey oszalał albo co najmniej zdziwaczał. On jednak postanawia odmienić zapyziałą knajpkę w kwitnący lokal. Ma osobistą teorię, że sukces każdej firmy zależy od tego, czy praca przynosi pracownikom szczęście. Do szczęścia mają doprowadzić konkretne posunięcia kadry kierowniczej.

Zacznijmy od tego, kiedy pracownicy są nieszczęśliwi. Zdaniem autora, możemy wyróżnić trzy główne symptomy:

1) Anonimowość
Mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy pracownicy traktowani są jako wyposażenie biura. Szefów i menedżerów nie interesują jako osoby, ale jako wykonawcy poleceń.

2) Brak poczucia doniosłości własnej pracy
Pracownicy nie czują, że ich praca ma rzeczywisty wpływ na sytuację innych ludzi.

3) Niewymierność
Jeśli pracownicy nie mają sposobów pomiaru swoich wyników, nie będą odczuwać satysfakcji z pracy. Pomiarowi powinny podlegać te sfery, na które pracownik ma bezpośredni wpływ, oraz być związane z osobą lub ludźmi, którym ten pracownik służy.

Po książkę Lencioniego warto sięgnąć chociażby ze względu na wątek mierzenia sukcesów pracowników. Wiele z nich można zastosować również w zespole agentów ubezpieczeniowych czy grupie pracowników departamentu w centrali.

Odkrywcze jest to, że wskaźniki interesujące księgowość niekoniecznie są właśnie tymi, które pracownicy powinni mierzyć w pierwszej kolejności. Być może wskaźnikiem mierzącym jakość pracy agenta powinna być liczba pisemnych i ustnych rekomendacji, które otrzymał od klientów w danym czasie?

Niestety powieść biznesowa z morałem pozostaje tylko powieścią biznesową z morałem.

Fabuła, która zapowiada się bardzo ciekawie, zazwyczaj okazuje się potem liniowa i przewidywalna, a sylwetki bohaterów są na tyle głębokie, na ile wymaga tego poradnik. Całość pod względem literackim ratują zwroty akcji, ale koniec i tak jest od początku łatwy do przewidzenia. Szkoda, że Lencioni to nie Grisham! Jednak znam wiele przykładów znacznie gorszych pod względem literackim książek z tej kategorii.

Sama teoria szczęścia w pracy jest warta uwagi. Niby oczywista oczywistość, ale codzienna praktyka biznesowa pokazuje, że zawodowe szczęście to towar deficytowy. Jest to ściśle powiązane z błędami w zarządzaniu, które nie jest wcale tak trudno wyeliminować, tak w każdym razie argumentuje Lencioni i robi to przekonująco.

Dlatego, drogi kierowniku, dyrektorze, menedżerze i prezesie – weź ze sobą na plażę Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia i zabierz się solidnie do uszczęśliwiania swoich pracowników. Oni uszczęśliwią klientów, a wszyscy razem uszczęśliwicie akcjonariuszy i całą gospodarkę. Czy można to osiągnąć w czasie kryzysu gospodarczego? Zwłaszcza wtedy!

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


PATRICK M. LENCIONI jest założycielem The Table Group, firmy konsultingowej specjalizującej się w rozwoju zespołów kierowniczych i promowaniu zdrowia organizacyjnego. Jako konsultant i uznany mówca współpracował z tysiącami kierowników wyższego szczebla, zarówno w przedsiębiorstwach z listy Fortune 500 i rozpoczynających działalność firmach wysokich technologii, jak i uniwersytetach i firmach typu non profit. Lencioni jest autorem sześciu książek, w tym także bestsellera z listy „New York Timesa” – Pięć dysfunkcji pracy zespołowej (wyd. polskie MT Biznes, 2011).


Patrick Lencioni, Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia. Opowieść dla menedżerów (oraz ich pracowników), Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2012, 216 str., cena 39,90 zł.
Darmowy fragment i spis treści można znaleźć pod adresem: http://www.mtbiznes.pl/doc/trzy-oznaki-pracy.pdf

 

KNF: Marcin Pachucki p.o. przewodniczącego

Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki odwołał z dniem 14 listopada Marka Chrzanowskiego ze stanowiska przewodniczącego Komisji Nadzoru...


czytaj dalej

KNF: Marek Chrzanowski zrezygnował

13 listopada przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marek Chrzanowski złożył rezygnację z pełnionej przez siebie funkcji. Rezygnacja...


czytaj dalej

Swiss Re: Nakręcony szwajcarski zegarek

Za 3 kwartały 2018 r. grupa Swiss Re odnotowała przychód netto w wysokości 1,1 mld dol., mimo szacowanego obciążenia likwidacją szkód na sumę 1,6...


czytaj dalej

Willis Re: Rekordowa emisja ILS

Emisja papierów wartościowych powiązanych z ubezpieczeniami (ILS) w III kwartale 2018 r. osiągnęła rekordową wartość 1,6 mld dol. według raportu...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Dużo się dzieje

Start sezonu prezentacji wyników finansowych zakładów ubezpieczeń za dziewięć miesięcy obecnego roku, fachowiec od ubezpieczeń na czele nadzoru,...


czytaj dalej

Euler Hermes: Blisko 2 bln zł ubezpieczonych należności polskich firm

W tym roku mija 20 lat od rozpoczęcia działalności Euler Hermes w Polsce. Od 1998 r. ubezpieczyciel objął ochroną obrót polskich firm na kwotę...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook