Reklama

Menedżerze, daj ludziom więcej szczęścia
wtorek, 15 maja 2012 20:10

Czy można czytać literaturę biznesową, kiedy za oknem 30 stopni w cieniu, niebo niebieskie, a w powietrzu unosi się zapach kwitnących bzów i jabłoni? Można, pod warunkiem że wybierzemy wciągającą powieść. Oczywiście z morałem, i to biznesowym!

Dobrym wyborem będzie najnowsza książka Patricka Lencioniego (tego od Pięciu dysfunkcji pracy zespołowej), która nosi inspirujący i bliski wielu osobom tytuł Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia.

Zaczyna się, jak zwykle, ciekawie. Dyrektor generalny wyjątkowo korzystnie sprzedaje firmę i udaje się na przedwczesną emeryturę. Decydują się z żoną na kupno domku w górach i definitywne pożegnanie ze światem interesów. Jednak już po kilku miesiącach okazuje się, że emerytowanemu dyrektorowi potrzeba do szczęścia czegoś więcej niż tylko podziwiania górskich widoków i jazdy na nartach. Podejmuje szaloną z pozoru decyzję – wykupuje udziały w niewielkiej lokalnej restauracyjce i zatrudnia się w niej jako zastępca kierownika.

Wszyscy podejrzewają, że Brian Bailey oszalał albo co najmniej zdziwaczał. On jednak postanawia odmienić zapyziałą knajpkę w kwitnący lokal. Ma osobistą teorię, że sukces każdej firmy zależy od tego, czy praca przynosi pracownikom szczęście. Do szczęścia mają doprowadzić konkretne posunięcia kadry kierowniczej.

Zacznijmy od tego, kiedy pracownicy są nieszczęśliwi. Zdaniem autora, możemy wyróżnić trzy główne symptomy:

1) Anonimowość
Mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy pracownicy traktowani są jako wyposażenie biura. Szefów i menedżerów nie interesują jako osoby, ale jako wykonawcy poleceń.

2) Brak poczucia doniosłości własnej pracy
Pracownicy nie czują, że ich praca ma rzeczywisty wpływ na sytuację innych ludzi.

3) Niewymierność
Jeśli pracownicy nie mają sposobów pomiaru swoich wyników, nie będą odczuwać satysfakcji z pracy. Pomiarowi powinny podlegać te sfery, na które pracownik ma bezpośredni wpływ, oraz być związane z osobą lub ludźmi, którym ten pracownik służy.

Po książkę Lencioniego warto sięgnąć chociażby ze względu na wątek mierzenia sukcesów pracowników. Wiele z nich można zastosować również w zespole agentów ubezpieczeniowych czy grupie pracowników departamentu w centrali.

Odkrywcze jest to, że wskaźniki interesujące księgowość niekoniecznie są właśnie tymi, które pracownicy powinni mierzyć w pierwszej kolejności. Być może wskaźnikiem mierzącym jakość pracy agenta powinna być liczba pisemnych i ustnych rekomendacji, które otrzymał od klientów w danym czasie?

Niestety powieść biznesowa z morałem pozostaje tylko powieścią biznesową z morałem.

Fabuła, która zapowiada się bardzo ciekawie, zazwyczaj okazuje się potem liniowa i przewidywalna, a sylwetki bohaterów są na tyle głębokie, na ile wymaga tego poradnik. Całość pod względem literackim ratują zwroty akcji, ale koniec i tak jest od początku łatwy do przewidzenia. Szkoda, że Lencioni to nie Grisham! Jednak znam wiele przykładów znacznie gorszych pod względem literackim książek z tej kategorii.

Sama teoria szczęścia w pracy jest warta uwagi. Niby oczywista oczywistość, ale codzienna praktyka biznesowa pokazuje, że zawodowe szczęście to towar deficytowy. Jest to ściśle powiązane z błędami w zarządzaniu, które nie jest wcale tak trudno wyeliminować, tak w każdym razie argumentuje Lencioni i robi to przekonująco.

Dlatego, drogi kierowniku, dyrektorze, menedżerze i prezesie – weź ze sobą na plażę Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia i zabierz się solidnie do uszczęśliwiania swoich pracowników. Oni uszczęśliwią klientów, a wszyscy razem uszczęśliwicie akcjonariuszy i całą gospodarkę. Czy można to osiągnąć w czasie kryzysu gospodarczego? Zwłaszcza wtedy!

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


PATRICK M. LENCIONI jest założycielem The Table Group, firmy konsultingowej specjalizującej się w rozwoju zespołów kierowniczych i promowaniu zdrowia organizacyjnego. Jako konsultant i uznany mówca współpracował z tysiącami kierowników wyższego szczebla, zarówno w przedsiębiorstwach z listy Fortune 500 i rozpoczynających działalność firmach wysokich technologii, jak i uniwersytetach i firmach typu non profit. Lencioni jest autorem sześciu książek, w tym także bestsellera z listy „New York Timesa” – Pięć dysfunkcji pracy zespołowej (wyd. polskie MT Biznes, 2011).


Patrick Lencioni, Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia. Opowieść dla menedżerów (oraz ich pracowników), Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2012, 216 str., cena 39,90 zł.
Darmowy fragment i spis treści można znaleźć pod adresem: http://www.mtbiznes.pl/doc/trzy-oznaki-pracy.pdf

 

TFI PZU: Nowy zarząd

18 kwietnia rada nadzorcza Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU dokonała szeregu zmian w zarządzie spółki.

Do zarządu TFI PZU powołany został...


czytaj dalej

Generali: Adam Malinowski odszedł ze stanowiska wiceprezesa

Adam Malinowski nie jest już wiceprezesem Generali. 12 kwietnia złożył rezygnację z zajmowanej funkcji. Do czasu mianowania następcy jego...


czytaj dalej

Chiny: Wejście firm zagranicznych w prywatne emerytury

Ponieważ Chiny otwierają się dla firm zagranicznych, ubezpieczyciele tacy jak Generali i Prudential rozpoczęli rozmowy z władzami na temat wejścia...


czytaj dalej

Generali: Dyrektor cyfryzacji powołany

Na stanowisko dyrektora ds. cyfrowych Generali został powołany Steven Zuanella. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie transformacji cyfrowej,...


czytaj dalej

KNF: Ubezpieczyciele mają co poprawiać

Kilka dni nawałnic w sierpniu 2017 roku kosztowało ubezpieczycieli blisko pół miliarda złotych. Z kolei ubiegłoroczne kontrole z zakładach...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Dwa główne akcenty

Nowości technologiczne i wskaźniki finansowe oraz statystyczne obejmujące ubiegły rok – te dwie kwestie zdominowały miniony tydzień w polskiej...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook