Reklama

Dlaczego Starbucks nie upadł
wtorek, 19 czerwca 2012 18:00

Wydawnictwo Znak rzadko wydaje książki biznesowe, ale jeśli już to robi, to ich jakość jest najwyższej klasy. Właśnie ukazała się książka Howarda Schultza, prezesa firmy Starbucks, pt. Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces. Z tym, że prawdziwa jest tylko pierwsza część tytułu. W książce jest dużo o porażkach, wiele o wyciąganiu wniosków, ale rewolucyjnego przepisu nie ma. Bo nie może być.

Wszystko zaczęło się w latach 80. podczas podróży Howarda do Włoch. W jednym z miasteczek zatrzymał się w niewielkiej rodzinnej kawiarni. Ogromne wrażenie zrobiły na nim przyjacielskie relacje baristy z gośćmi, rytuał parzenia świeżej kawy i magiczna atmosfera lokalu. W tamtych czasach w Ameryce nie było praktycznie żadnej kultury picia kawy. Królowała kawa parzona lub rozpuszczalna w styropianowych kubkach w barach szybkiej obsługi. Howard zamarzył o tym, żeby stworzyć w Ameryce zupełnie nową jakość picia kawy i spędzania wolnego czasu. Chciał, żeby w jego kawiarni ludzie spotykali się z przyjaciółmi, czytali, pracowali, pisali książki. Ale nie miał bladego pojęcia, że w ciągu trzydziestu lat stworzy sieć 16 tysięcy lokali na całym świecie i jedną z najmocniejszych marek w historii.

Nie myślcie, że było tak różowo. Akcja książki rozpoczyna się tuż przed wybuchem wielkiego kryzysu. Starbucks w pogodni za wzrostem zaczął gubić swoją tożsamość. Ani kawa nie była taka, jak kiedyś, ani jakość obsługi, a wyniki sprzedażowe staczały się po równi pochyłej. Wtedy Howard Schultz postanowił wrócić do bieżącego zarządzania firmą. Razem z nim przechodzimy 16-miesięczny proces transformacji Starbucksa, podczas którego nie obyło się bez wielu trudnych i gorzkich momentów, takich jak zwolnienia grupowe, likwidacja kawiarni i dogłębne zmiany we wszystkich obszarach działania firmy. W czasie najostrzejszych turbulencji firma pozostała wierna swoim podstawowym wartościom. Angażowała się w ruch ekologiczny i w sprawiedliwą współpracę z plantatorami kawy.

Pracownicy Starbucksa przepracowali setki tysięcy godzin na rzecz odbudowy Nowego Orleanu po Katrinie, regularnie wspierają również rozwój regionów, z których pozyskują kawę.

Jak prowadzić etyczny biznes w trudnych warunkach gospodarczych? Co w praktyce oznacza zrównoważony wzrost? Odpowiedzi na te pytania nie są proste ani oczywiste. Książka pokazuje, że przedsiębiorczość oznacza ciągłe zmiany. Nie ma jednej recepty na sukces, która zabezpieczy naszą firmę przed wahaniami koniunktury i zmianami, które następują wśród konsumentów.

Lektura jest bardzo wciągająca i pouczająca. Skorzystają z niej wszyscy, którzy prowadzą własny biznes, nawet jeśli to jest jednoosobowa agencja ubezpieczeniowa. Starbucks, chociaż został światowym gigantem, zachował ducha małego, lokalnego interesu, w którym relacje z klientami są osobiste, wręcz rodzinne. Ten duch jest bardzo potrzebny również w ubezpieczeniach. Nasi klienci potrzebują zaufanych przyjaciół, którzy są również profesjonalni, szybcy i skuteczni w swojej pracy.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Howard Schultz, Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, 312 str., cena 59,90 zł

 

Prezes PIU członkiem Rady Konsultacyjnej ds. PPK

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) powołał Radę Konsultacyjną do spraw Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W jej skład wszedł Jan Grzegorz...


czytaj dalej

VIG Polska: Przedłużenie mandatów członkom zarządów trzech spółek

18 i19 grudnia podczas posiedzeń rad nadzorczych trzech spółek Vienna Insurance Group w Polsce – majątkowej i życiowej Compensy oraz InterRisk –...


czytaj dalej

Insurance Europe: Wniosek KE może być wyrokiem na polisy telematyczne

Choć Insurance Europe (IE) deklaruje zadowolenie z wniosku Komisji Europejskiej (KE) dotyczącego rozporządzenia w sprawie e-prywatności, mającego...


czytaj dalej

Willis Re: Cena reasekuracji zależna od klienta

Plasowanie kontraktów reasekuracyjnych 1 stycznia 2019 r. uwidoczniło ogromną różnicę między cenami dla klientów z maksymalną ekspozycją i słabą...


czytaj dalej

UMK: Jubileusz prof. Eugeniusza Kowalewskiego

22 lutego w Collegium Iuridicum Novum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa zatytułowana „O...


czytaj dalej

MetLife: Polisy dla klientów T-Mobile

MetLife rozwija sprzedaż w kanale direct marketing. Najnowszą inicjatywą ubezpieczyciela w tym obszarze  jest nawiązanie współpracy z T-Mobile....


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook