Reklama

Dlaczego Starbucks nie upadł
wtorek, 19 czerwca 2012 18:00

Wydawnictwo Znak rzadko wydaje książki biznesowe, ale jeśli już to robi, to ich jakość jest najwyższej klasy. Właśnie ukazała się książka Howarda Schultza, prezesa firmy Starbucks, pt. Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces. Z tym, że prawdziwa jest tylko pierwsza część tytułu. W książce jest dużo o porażkach, wiele o wyciąganiu wniosków, ale rewolucyjnego przepisu nie ma. Bo nie może być.

Wszystko zaczęło się w latach 80. podczas podróży Howarda do Włoch. W jednym z miasteczek zatrzymał się w niewielkiej rodzinnej kawiarni. Ogromne wrażenie zrobiły na nim przyjacielskie relacje baristy z gośćmi, rytuał parzenia świeżej kawy i magiczna atmosfera lokalu. W tamtych czasach w Ameryce nie było praktycznie żadnej kultury picia kawy. Królowała kawa parzona lub rozpuszczalna w styropianowych kubkach w barach szybkiej obsługi. Howard zamarzył o tym, żeby stworzyć w Ameryce zupełnie nową jakość picia kawy i spędzania wolnego czasu. Chciał, żeby w jego kawiarni ludzie spotykali się z przyjaciółmi, czytali, pracowali, pisali książki. Ale nie miał bladego pojęcia, że w ciągu trzydziestu lat stworzy sieć 16 tysięcy lokali na całym świecie i jedną z najmocniejszych marek w historii.

Nie myślcie, że było tak różowo. Akcja książki rozpoczyna się tuż przed wybuchem wielkiego kryzysu. Starbucks w pogodni za wzrostem zaczął gubić swoją tożsamość. Ani kawa nie była taka, jak kiedyś, ani jakość obsługi, a wyniki sprzedażowe staczały się po równi pochyłej. Wtedy Howard Schultz postanowił wrócić do bieżącego zarządzania firmą. Razem z nim przechodzimy 16-miesięczny proces transformacji Starbucksa, podczas którego nie obyło się bez wielu trudnych i gorzkich momentów, takich jak zwolnienia grupowe, likwidacja kawiarni i dogłębne zmiany we wszystkich obszarach działania firmy. W czasie najostrzejszych turbulencji firma pozostała wierna swoim podstawowym wartościom. Angażowała się w ruch ekologiczny i w sprawiedliwą współpracę z plantatorami kawy.

Pracownicy Starbucksa przepracowali setki tysięcy godzin na rzecz odbudowy Nowego Orleanu po Katrinie, regularnie wspierają również rozwój regionów, z których pozyskują kawę.

Jak prowadzić etyczny biznes w trudnych warunkach gospodarczych? Co w praktyce oznacza zrównoważony wzrost? Odpowiedzi na te pytania nie są proste ani oczywiste. Książka pokazuje, że przedsiębiorczość oznacza ciągłe zmiany. Nie ma jednej recepty na sukces, która zabezpieczy naszą firmę przed wahaniami koniunktury i zmianami, które następują wśród konsumentów.

Lektura jest bardzo wciągająca i pouczająca. Skorzystają z niej wszyscy, którzy prowadzą własny biznes, nawet jeśli to jest jednoosobowa agencja ubezpieczeniowa. Starbucks, chociaż został światowym gigantem, zachował ducha małego, lokalnego interesu, w którym relacje z klientami są osobiste, wręcz rodzinne. Ten duch jest bardzo potrzebny również w ubezpieczeniach. Nasi klienci potrzebują zaufanych przyjaciół, którzy są również profesjonalni, szybcy i skuteczni w swojej pracy.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Howard Schultz, Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, 312 str., cena 59,90 zł

 

Aviva PTE: Maciej Karasiński nowym prezesem

Maciej Karasiński od kwietnia obejmie funkcję prezesa Aviva PTE. Jego nominacja jest efektem złożenia rezygnacji (ze skutkiem od końca marca)...


czytaj dalej

Gothaer TU: Marek Gołębiewski nowym członkiem zarządu

11 marca rada nadzorcza Gothaer TU zdecydowała o przedłużeniu kadencji dotychczasowego zarządu spółki na kolejnych pięć lat i poszerzeniu jego...


czytaj dalej

Świat: Katastrofa lotnicza od strony ubezpieczeniowej

Ubezpieczyciele koncernu Boeing stoją przed problemem ogromnych roszczeń ze strony rodzin ofiar katastrofy samolotu Ethiopian Airlines, która...


czytaj dalej

VIG: Wyniki lepsze od zakładanych

Według Vienna Insurance Group (VIG), wstępne wyniki za rok finansowy 2018 wskazują, że był to pomyślny okres dla grupy.

Elisabeth Stadler, CEO...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Regulacje obustronnie korzystne

Niezwykle rzadko zdarza się, aby akt prawny lub werdykt sądowy dotyczący polskich ubezpieczeń był w równym stopniu korzystny dla zakładów co ich...


czytaj dalej

Insurance Forum: Debata z udziałem „Gazety Ubezpieczeniowej”

17 kwietnia podczas pierwszego dnia XIII Insurance Forum odbędzie się debata poświęcona ubezpieczeniom w kontekście wyzwań XXI wieku, którą...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook