Reklama

Walka o równość w obozie pracy
wtorek, 26 czerwca 2012 21:56

Właśnie ukazała się książka Miki Brzeziński Znaj swoją wartość. Autorka to znana amerykańska dziennikarka telewizyjna, a prywatnie córka prof. Zbigniewa Brzezińskiego, politologa i doradcy prezydenta Jimmy’ego Cartera. Mika dorastała w Białym Domu, miała okazję jeść obiad w towarzystwie papieża i zabawiać parę prezydencką grą na pianinie. Można by przypuszczać, że takie początki mogą wróżyć jedynie sukces w show-biznesie. I tak, i nie.

Mika odniosła ogromny sukces jako współprowadząca program publicystyczny „Morning Joe”. Jednak ten sukces został opłacony codzienną harówką od świtu (dosłownie od świtu, Mika musiała wstawać o 4 rano, żeby zdążyć na 6 do studia) do późnych godzin wieczornych. A wszystko to za wynagrodzenie czternastokrotnie (sic!) niższe od wynagrodzenia współprowadzącego program Joego Scarborough.

Mika postanowiła bliżej przyjrzeć się kwestii wynagradzania kobiet. Okazało się, że nawet panie będące na szczycie zarabiają znacznie mniej od swoich kolegów. Bardzo często jest tak, że same się do tego przyczyniają, rzadziej (lub wcale) domagając się podwyżki czy awansu i będąc mniej wytrwałe w tych kwestiach.

Opisując swoje doświadczenia zawodowe, Mika demaskuje nieludzki system pracy w show-biznesie, który wymaga całkowitego poświęcenia i pracy aż do utraty zdrowia i tożsamości. Mika domaga się równego wynagradzania, skądinąd słusznie, ale nie odnosi się w żaden sposób do warunków i filozofii samej pracy. To trochę tak, jakby domagać się pokaźnych pensji w obozach pracy. Zawsze lepiej tracić zdrowie za solidne wynagrodzenie niż za byle jakie, ale pytanie brzmi, czy nie chodzi raczej o zmianę systemu?

Zwłaszcza że w Stanach są coraz silniejsze szkoły zrównoważonego biznesu, które pokazują, że jest jak najbardziej możliwe robienie kariery w zgodzie ze swoimi wartościami, zachowaniem zdrowia fizycznego i psychicznego oraz ze zdrowym rozsądkiem. Czas 16-godzinnego dnia pracy już dobiega końca – na szczęście.

Walka o równe wynagrodzenia dla kobiet i mężczyzn – jak najbardziej, ale co najmniej tak samo ważna jest walka o zrównoważone warunki pracy, z zachowaniem szacunku do pracowników płci obojga, lokalnej społeczności i środowiska naturalnego.

Mika Brzezińska akcentuje prawo kobiet do wynagrodzenia, ale już nie do wypoczynku, życia osobistego i rodzinnego. Traktuje jako coś naturalnego, że kariera wymaga ogromnych poświęceń opartych na gospodarce rabunkowej. Tymczasem może być zupełnie inaczej. A przynajmniej trochę inaczej.

Książkę warto mieć na półce, by śmielej stawiać kroki w karierze i głośniej wyrażać swoje oczekiwania. Nie tylko przy okazji negocjowania awansu, ale również elastyczniejszych i bardziej humanitarnych warunków pracy.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Mika Brzeziński, Znaj swoją wartość. O pieniądzach, kobietach i uczciwym wynagradzaniu, Studio EMKA, Warszawa 2012, 204 str., cena 49 zł

 

Prezes PIU członkiem Rady Konsultacyjnej ds. PPK

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) powołał Radę Konsultacyjną do spraw Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W jej skład wszedł Jan Grzegorz...


czytaj dalej

VIG Polska: Przedłużenie mandatów członkom zarządów trzech spółek

18 i19 grudnia podczas posiedzeń rad nadzorczych trzech spółek Vienna Insurance Group w Polsce – majątkowej i życiowej Compensy oraz InterRisk –...


czytaj dalej

Insurance Europe: Wniosek KE może być wyrokiem na polisy telematyczne

Choć Insurance Europe (IE) deklaruje zadowolenie z wniosku Komisji Europejskiej (KE) dotyczącego rozporządzenia w sprawie e-prywatności, mającego...


czytaj dalej

Willis Re: Cena reasekuracji zależna od klienta

Plasowanie kontraktów reasekuracyjnych 1 stycznia 2019 r. uwidoczniło ogromną różnicę między cenami dla klientów z maksymalną ekspozycją i słabą...


czytaj dalej

UMK: Jubileusz prof. Eugeniusza Kowalewskiego

22 lutego w Collegium Iuridicum Novum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa zatytułowana „O...


czytaj dalej

MetLife: Polisy dla klientów T-Mobile

MetLife rozwija sprzedaż w kanale direct marketing. Najnowszą inicjatywą ubezpieczyciela w tym obszarze  jest nawiązanie współpracy z T-Mobile....


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook