W grupie siła
środa, 31 października 2012 00:12

Wśród wydawnictw oferujących „twardą” literaturę ubezpieczeniową, wydawnictwo Poltext od lat utrzymuje jedną z czołowych pozycji. Na szczególną uwagę ubezpieczeniowców zasługuje seria „Współczesne Ubezpieczenia”, która dostarcza najświeższej wiedzy fachowej. Właśnie w tej serii ukazała się ciekawa pozycja pióra Pawła Gołąba pt. Grupy kapitałowe we współczesnym rynku ubezpieczeniowym.

W książce przedstawione są przesłanki tworzenia grup kapitałowych, źródła ich siły oraz znaczenie na współczesnych rynkach ubezpieczeniowych. Autor analizuje powiązania kapitałowe, organizacyjne, informacyjne, majątkowe, kontraktowe i personalne w grupach kapitałowych.

Prezentuje specyficzne formy firm, jak spółki akcyjne, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, keptywy i Rynek Loyd’sa. Omawia zagadnienia przejrzystości zarządzania, strategie, regulacje prawne i podatkowe, struktury grup, systemy zarządzania i kontroli ryzyka. Podaje definicje oraz systematykę ryzyka, na które są narażone przedsiębiorstwa w zależności od profilu działalności i formy koncentracji.

Analizuje dyrektywy dotyczące nadzoru nad zakładami w grupach ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz konglomeratami. Na zakończenie prezentuje studia przypadku zintegrowanego zarządzania ryzykiem w ubezpieczeniowej grupie kapitałowej Munich Re, konglomeracie finansowym Fortis i bankowo-ubezpieczeniowej grupie KBC.

Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców: kadry zarządzającej, akcjonariuszy i pracowników sektora ubezpieczeń, pracowników naukowych zajmujących się problematyką zarządzania, analizy ryzyka, prawa oraz finansów, a także studentów kierunków związanych z finansami i ubezpieczeniami.


Paweł Gołąb, Grupy kapitałowe na współczesnym rynku ubezpieczeniowym, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2012, 254 str., cena 49,90 zł


– Ubezpieczenia stają się coraz ważniejszą częścią polskiej gospodarki, która odrabia wieloletnie zaniedbania w tym zakresie. Tworząc obecnie ponad 1% PKB, dają zatrudnienie już blisko 150 tys. osób. Ich istnienie ma podstawowe znaczenie dla normalnego funkcjonowania przedsiębiorstw. Ubezpieczenia chronią m.in. ich zasoby oraz podnoszą poziom bezpieczeństwa obrotu rynkowego, tym samym wpływając na ich wartość rynkową. Efektywne użycie ubezpieczeń w programach zarządzania ryzykiem wymaga dysponowania coraz większymi umiejętnościami i kompetencjami. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, uruchomiliśmy serię wydawniczą pod nazwą „Współczesne Ubezpieczenia”, która dostarcza m.in. specjalistycznej wiedzy niezbędnej do efektywnego wykorzystywania ubezpieczeń jako instrumentu zarządzania przedsiębiorstwem.

prof. dr hab. Jan Monkiewicz 
przewodniczący komitetu redakcyjnego serii

 

Aviva: Andrzej Oślizło odchodzi

Z dniem 13 października Andrzej Oślizło, od 2015 roku wiceprezes Avivy ds. rozwoju biznesu, opuści grupę. Jego obowiązki przejmą pozostali...


czytaj dalej

VIG Polska: Prof. Marek Belka w radach nadzorczych Compensy i InterRisk

5 września profesor Marek Belka, były prezes Rady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego, dołączył do rad nadzorczych spółek ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

JLT Re: Insurtech a tradycyjni reasekuratorzy

Start-upy z sektora insurtech wchodzą na rynek ubezpieczeń i reasekuracji, ale niekoniecznie jest to zjawisko groźne – taki wniosek płynie z...


czytaj dalej

Euler Hermes i Allianz: Niemiecka gospodarka wrzuca wyższy bieg

W pierwszym półroczu tego roku niemiecka gospodarka zdecydowanie przyspieszyła. W ujęciu rocznym wzrost PKB Niemiec wyniósł 2,7%, co stanowi wynik...


czytaj dalej

UOKiK ostrzega konsumentów przed Goldberg & Sons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie konsumenckie, w którym przestrzegł przed działalnością firmy pośrednictwa...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Nowa kampania „Oczami matki”

22 września startuje nowa kampania marketingowa Nationale-Nederlanden „Oczami matki”. W ramach akcji prezentowana będzie oferta dla rodziców...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy