Reklama

Opinie: Karta Produktu PIU – mały krok w dobrą stronę
piątek, 31 maja 2013 08:36

Narzędzie przygotowane przez PIU w porozumieniu z towarzystwami ubezpieczeń to zdecydowanie krok w dobrą stronę. Klienci faktycznie potrzebują uniwersalnego narzędzia, które pozwoli im na porównanie ofert ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. – przyznaje Artur Kuczmowski, członek zarządu Agent Transfer.

Głównym celem wydaje się być wyeliminowanie zjawiska missellingu występującego po stronie nieuczciwych dystrybutorów. Karta może zdecydowanie w tym pomóc – tzn. dzięki niej klient będzie wiedział, iż zakupiony produkt ma charakter długoterminowy.

Wątpliwości mogą jednak budzić funkcje porównawcze tego narzędzia. Tu potrzeba ujednolicenia definicji zamieszczanych w ogólnych warunkach ubezpieczenia przez każde z towarzystw. Obecnie każde z nich posiada własne definicje (poza definicjami stricte kodeksowymi) użytych terminów. Brak jednolitej definicji może wprowadzać w błąd, a z całą pewnością utrudnia interpretację zapisów umowy ubezpieczenia. Dostrzegam w tym kolejny obszar do potencjalnej współpracy pomiędzy towarzystwami.

Podobnie sytuacja wygląda z pobieranymi w produktach opłatami. Cóż z tego, że w Karcie mają zostać pokazane opłaty zawarte w produkcie, jeśli w myśl zasady „Polak potrafi” istnieje de facto dowolność ich prezentowania. W tym kontekście pojawia się zagrożenie ukrywania opłat w elementach, które nie podlegają ujawnieniu. W szczególności takie zagrożenie widzę w UFK opartych na indeksach. Może się więc okazać, iż na pierwszy rzut oka tańszy produkt w którym nie ma wielu opłat, w rzeczywistości będzie tym droższym. Rekomendacja ani nie zawęża ani nie definiuje poszczególnych opłat.

Wątpliwości nasuwa również obszar związany z prezentacją zmiany wartości ubezpieczenia w czasie. Z jednej strony to wyłącznie model, który nie jest przyrzeczeniem otrzymania przez klienta jakichkolwiek korzyści. Z drugiej jednak  operujemy danymi bardzo silnie związanymi z ryzykiem inwestycyjnym. Nawet delikatna manipulacja tymi wartościami może spowodować, iż klient wybierze ofertę nie do końca najkorzystniejszą.

Reasumując, dla Karty Produktu – zdecydowane TAK, ale należy ją jeszcze lepiej zabezpieczyć przed kreatywnością sprzedawców.

Autor opinii: Artur Kuczmowski, członek zarządu Agent Transfer
(AM, źródło: Agent Transfer)

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Lokalne porządki

Ostatnie lata w branży ubezpieczeniowej stały pod znakiem globalnych zmian w przepisach dotyczących branży ubezpieczeniowej. Zmniejszona aktywność...


czytaj dalej

SN: Odmowa podjęcia uchwał w dwóch sprawach

16 maja Sąd Najwyższy (SN) odmówił podjęcia uchwały w dwóch sprawach dotyczących materii ubezpieczeniowej, skierowanych do niego przez sądy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook