Reklama

Profesor na randce
wtorek, 01 lipca 2014 14:31

Wszystko zaczęło się od tego, że Paul Oyer, profesor ekonomii w Stanford Graduate School of Business, rozstał się z żoną. Gdy miał dość samotnych wieczorów, postanowił poszukać nowej partnerki. W tym celu stworzył profil na kilku popularnych internetowych serwisach randkowych i, jak to określił, „wszedł ponownie na rynek”.

Na randce czy nie, profesor ekonomii pozostaje profesorem ekonomii. I tak po kilku miesiącach internetowych doświadczeń matrymonialnych powstała książka pod frapującym tytułem: Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating (Wszystkiego, co powinienem wiedzieć o ekonomii, dowiedziałem się na internetowych randkach).

Profesor Oyer podszedł do sprawy metodycznie. Obliczył, że na kuli ziemskiej żyje obecnie około 200 milionów wolnych kobiet, urodzonych, tak jak on, w latach 60. Gdyby spotykał się z 2 potencjalnymi partnerkami dziennie, to miałby 50% szans na odnalezienie tej jedynej w ciągu najbliższych… 250 tys. lat. Postanowił więc porzucić popularną teorię, mówiącą, że każdy z nas ma tylko jednego idealnego partnera, swoją „drugą połówkę”. 250 tys. lat to jednak zbyt długi czas na poszukiwania, nawet dla profesora ekonomii. Zawęził wiec swoje poszukiwania do „najlepszej dostępnej opcji” przy określonym nakładzie czasu i wysiłku, które był gotów zainwestować w całe przedsięwzięcie.

Okazało się, że istnieje wiele podobieństw w wyborze potencjalnego partnera do zakupu domu czy mieszkania. Mamy swoje idealne preferencje – takie jak wielkość, liczba pomieszczeń, okolice, ogólny stan etc. – i określone zasoby. Podobnie w życiu osobistym, z tą różnicą, że dom nie musi równocześnie wybrać nas, tymczasem na randce nie wystarczy to, że uznamy kogoś za idealnego (czytaj dostatecznie dobrego). Żeby transakcja miała miejsce, druga strona musi również uznać nas za wystarczająco dobrą opcję. Sytuacja zaczyna się komplikować. Być może lepszą analogią będzie więc rekrutacja. Na rynku pracy potencjalny pracownik musi wybrać pracodawcę i zarazem pracodawca musi zdecydować się na tego, a nie innego pracownika.

I tak, śledząc życie osobiste profesora Oyera, poznajemy kolejne teorie ekonomiczne. Dowiemy się też, czy lepiej być pięknym, mądrym czy może mundurowym, na czym polega dyskryminacja statystyczna osób w separacji oraz będziemy mogli się zastanowić, czy lepiej być małą rybą w dużym stawie czy wielką rybą w małym.

Choć profesor Oyer pozostał kawalerem, to udało mu się stworzyć zabawną i jednocześnie wartościową książkę, która pozwala świeżym okiem spojrzeć na wszechobecne procesy ekonomiczne w naszym życiu.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Paul Oyer, Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating, Harvard Business Review Press, Boston 2014, 256 str., cena 15 dol.
http://www.amazon.ca/Everything-Needed-Economics-Learned-Online/dp/1422191656


Paul Oyer jest profesorem Stanford Graduate School of Business i redaktorem naczelnym periodyku „Journal of Labor Economics”. Specjalizuje się w ekonomii przedsiębiorstw i zarządzaniu zasobami ludzkimi. W obszarze jego zainteresowań są pracownicze programy motywacyjne, pozapłacowe benefity, zwolnienia. Profesor Oyer bada również przebieg kariery absolwentów studiów MBA i studiów doktoranckich. Interesuje go także poszukiwanie i rekrutowanie przez przedsiębiorstwa pracowników o wysokich kwalifikacjach, szczególnie prawników i absolwentów MBA.

 

 

Z PZU do zarządu Alior Banku

17 października Katarzyna Sułkowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu Alior Banku. Rada nadzorcza spółki przyjęła rezygnację i z tym...


czytaj dalej

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

Coface: Aktualizacja ocen ryzyka krajów i sektorów

Coface zaktualizował oceny ryzyka krajów i sektorów na świecie po trzecim kwartale obecnego roku. Ubezpieczyciel podniósł swoje oceny dla...


czytaj dalej

Brokerslink: Narzędzia dla niezależnych brokerów

Brokerslink, globalna organizacja brokerska, ogłosiła uruchomienie dwóch nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, przeznaczonych do...


czytaj dalej

UFG: Brak OC zwiększa ryzyko spowodowania wypadku

Z najnowszej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków zabijają co roku na...


czytaj dalej

D.A.S.: Ochrona prawna w formie benefitu pracowniczego

D.A.S. jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który zaoferował polisę ochrony prawnej (OP) przygotowanej w formie benefitu pracowniczego...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook