Profesor na randce
wtorek, 01 lipca 2014 14:31

Wszystko zaczęło się od tego, że Paul Oyer, profesor ekonomii w Stanford Graduate School of Business, rozstał się z żoną. Gdy miał dość samotnych wieczorów, postanowił poszukać nowej partnerki. W tym celu stworzył profil na kilku popularnych internetowych serwisach randkowych i, jak to określił, „wszedł ponownie na rynek”.

Na randce czy nie, profesor ekonomii pozostaje profesorem ekonomii. I tak po kilku miesiącach internetowych doświadczeń matrymonialnych powstała książka pod frapującym tytułem: Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating (Wszystkiego, co powinienem wiedzieć o ekonomii, dowiedziałem się na internetowych randkach).

Profesor Oyer podszedł do sprawy metodycznie. Obliczył, że na kuli ziemskiej żyje obecnie około 200 milionów wolnych kobiet, urodzonych, tak jak on, w latach 60. Gdyby spotykał się z 2 potencjalnymi partnerkami dziennie, to miałby 50% szans na odnalezienie tej jedynej w ciągu najbliższych… 250 tys. lat. Postanowił więc porzucić popularną teorię, mówiącą, że każdy z nas ma tylko jednego idealnego partnera, swoją „drugą połówkę”. 250 tys. lat to jednak zbyt długi czas na poszukiwania, nawet dla profesora ekonomii. Zawęził wiec swoje poszukiwania do „najlepszej dostępnej opcji” przy określonym nakładzie czasu i wysiłku, które był gotów zainwestować w całe przedsięwzięcie.

Okazało się, że istnieje wiele podobieństw w wyborze potencjalnego partnera do zakupu domu czy mieszkania. Mamy swoje idealne preferencje – takie jak wielkość, liczba pomieszczeń, okolice, ogólny stan etc. – i określone zasoby. Podobnie w życiu osobistym, z tą różnicą, że dom nie musi równocześnie wybrać nas, tymczasem na randce nie wystarczy to, że uznamy kogoś za idealnego (czytaj dostatecznie dobrego). Żeby transakcja miała miejsce, druga strona musi również uznać nas za wystarczająco dobrą opcję. Sytuacja zaczyna się komplikować. Być może lepszą analogią będzie więc rekrutacja. Na rynku pracy potencjalny pracownik musi wybrać pracodawcę i zarazem pracodawca musi zdecydować się na tego, a nie innego pracownika.

I tak, śledząc życie osobiste profesora Oyera, poznajemy kolejne teorie ekonomiczne. Dowiemy się też, czy lepiej być pięknym, mądrym czy może mundurowym, na czym polega dyskryminacja statystyczna osób w separacji oraz będziemy mogli się zastanowić, czy lepiej być małą rybą w dużym stawie czy wielką rybą w małym.

Choć profesor Oyer pozostał kawalerem, to udało mu się stworzyć zabawną i jednocześnie wartościową książkę, która pozwala świeżym okiem spojrzeć na wszechobecne procesy ekonomiczne w naszym życiu.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Paul Oyer, Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating, Harvard Business Review Press, Boston 2014, 256 str., cena 15 dol.
http://www.amazon.ca/Everything-Needed-Economics-Learned-Online/dp/1422191656


Paul Oyer jest profesorem Stanford Graduate School of Business i redaktorem naczelnym periodyku „Journal of Labor Economics”. Specjalizuje się w ekonomii przedsiębiorstw i zarządzaniu zasobami ludzkimi. W obszarze jego zainteresowań są pracownicze programy motywacyjne, pozapłacowe benefity, zwolnienia. Profesor Oyer bada również przebieg kariery absolwentów studiów MBA i studiów doktoranckich. Interesuje go także poszukiwanie i rekrutowanie przez przedsiębiorstwa pracowników o wysokich kwalifikacjach, szczególnie prawników i absolwentów MBA.

 

 

PZU Życie: Roman Pałac nowym prezesem zarządu

26 kwietnia rada nadzorcza PZU Życie podjęła jednogłośnie uchwałę powołującą Romana Pałaca na stanowisko prezesa zarządu spółki. Dotychczas pełnił...


czytaj dalej

Ubezpieczenia Pocztowe: Zbigniew Pusz zatwierdzony na stanowisku prezesa

25 kwietnia Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Zbigniewa Pusza na stanowisko prezesa zarządu Pocztowego...


czytaj dalej

Aviva: Udziały w joint venture w Wietnamie

Brytyjska Aviva nabyła od banku VietinBank wszystkie należące do niego 50% udziałów w firmie ubezpieczeń na życie będącej joint venture VietinBank...


czytaj dalej

Chiny: Nadzór nad kontrolą ryzyka

Chiński regulator ubezpieczeniowy zapowiedział, że usprawni nadzór nad firmami ubezpieczeniowymi, aby mieć pewność, że stosują się do wymogu...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Towarzystwa oczekują znaczącego wzrostu zysku

Minimalny spadek przypisu składki, głównie dzięki wyhamowaniu spadku sprzedaży w sektorze życiowym, oraz wyraźny wzrost wyniku finansowego za...


czytaj dalej

KUKE: Porozumienie o współpracy z chińską agencją kredytów eksportowych

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i China Export & Credit Insurance Corporaction (Sinosure), największa ECA (Export Credit Agency) na...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy