Profesor na randce
wtorek, 01 lipca 2014 14:31

Wszystko zaczęło się od tego, że Paul Oyer, profesor ekonomii w Stanford Graduate School of Business, rozstał się z żoną. Gdy miał dość samotnych wieczorów, postanowił poszukać nowej partnerki. W tym celu stworzył profil na kilku popularnych internetowych serwisach randkowych i, jak to określił, „wszedł ponownie na rynek”.

Na randce czy nie, profesor ekonomii pozostaje profesorem ekonomii. I tak po kilku miesiącach internetowych doświadczeń matrymonialnych powstała książka pod frapującym tytułem: Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating (Wszystkiego, co powinienem wiedzieć o ekonomii, dowiedziałem się na internetowych randkach).

Profesor Oyer podszedł do sprawy metodycznie. Obliczył, że na kuli ziemskiej żyje obecnie około 200 milionów wolnych kobiet, urodzonych, tak jak on, w latach 60. Gdyby spotykał się z 2 potencjalnymi partnerkami dziennie, to miałby 50% szans na odnalezienie tej jedynej w ciągu najbliższych… 250 tys. lat. Postanowił więc porzucić popularną teorię, mówiącą, że każdy z nas ma tylko jednego idealnego partnera, swoją „drugą połówkę”. 250 tys. lat to jednak zbyt długi czas na poszukiwania, nawet dla profesora ekonomii. Zawęził wiec swoje poszukiwania do „najlepszej dostępnej opcji” przy określonym nakładzie czasu i wysiłku, które był gotów zainwestować w całe przedsięwzięcie.

Okazało się, że istnieje wiele podobieństw w wyborze potencjalnego partnera do zakupu domu czy mieszkania. Mamy swoje idealne preferencje – takie jak wielkość, liczba pomieszczeń, okolice, ogólny stan etc. – i określone zasoby. Podobnie w życiu osobistym, z tą różnicą, że dom nie musi równocześnie wybrać nas, tymczasem na randce nie wystarczy to, że uznamy kogoś za idealnego (czytaj dostatecznie dobrego). Żeby transakcja miała miejsce, druga strona musi również uznać nas za wystarczająco dobrą opcję. Sytuacja zaczyna się komplikować. Być może lepszą analogią będzie więc rekrutacja. Na rynku pracy potencjalny pracownik musi wybrać pracodawcę i zarazem pracodawca musi zdecydować się na tego, a nie innego pracownika.

I tak, śledząc życie osobiste profesora Oyera, poznajemy kolejne teorie ekonomiczne. Dowiemy się też, czy lepiej być pięknym, mądrym czy może mundurowym, na czym polega dyskryminacja statystyczna osób w separacji oraz będziemy mogli się zastanowić, czy lepiej być małą rybą w dużym stawie czy wielką rybą w małym.

Choć profesor Oyer pozostał kawalerem, to udało mu się stworzyć zabawną i jednocześnie wartościową książkę, która pozwala świeżym okiem spojrzeć na wszechobecne procesy ekonomiczne w naszym życiu.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Paul Oyer, Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating, Harvard Business Review Press, Boston 2014, 256 str., cena 15 dol.
http://www.amazon.ca/Everything-Needed-Economics-Learned-Online/dp/1422191656


Paul Oyer jest profesorem Stanford Graduate School of Business i redaktorem naczelnym periodyku „Journal of Labor Economics”. Specjalizuje się w ekonomii przedsiębiorstw i zarządzaniu zasobami ludzkimi. W obszarze jego zainteresowań są pracownicze programy motywacyjne, pozapłacowe benefity, zwolnienia. Profesor Oyer bada również przebieg kariery absolwentów studiów MBA i studiów doktoranckich. Interesuje go także poszukiwanie i rekrutowanie przez przedsiębiorstwa pracowników o wysokich kwalifikacjach, szczególnie prawników i absolwentów MBA.

 

 

KNF: Marcin Pachucki i Filip Świtała nowymi wiceprzewodniczącymi

Na wniosek przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marka Chrzanowskiego, premier Beata Szydło odwołała z dniem 15 lutego jego...


czytaj dalej

Donoria: Łukasz Moltzan nowym dyrektorem Biura Ubezpieczeń Osobowych

Łukasz Moltzan został nowym dyrektora Biura Ubezpieczeń Osobowych Donorii. Na tym stanowisku zastąpił Przemysława Gawlaka.

Menadżer jest od...


czytaj dalej

Zurich: Powrót do zysku, ale sceptycyzm zalecany

Akcje Zurich Insurance Group AG spadły na giełdzie w Zurychu po ogłoszeniu kwartalnego zysku wspartego jednorazowym przychodem, gdy jednocześnie...


czytaj dalej

Australia: Wzrost składek zdrowotnych

Rząd Australii zaakceptował 4,84% wzrost składek w prywatnych ubezpieczeniach zdrowotnych. Oznacza to, że gospodarstwa domowe będą płacić...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Nowi ludzie na nowe czasy

Miniony tydzień dopisał kolejne pozycje do i tak już długiej listy planowanych zmian w otoczeniu prawnym branży ubezpieczeniowej. A co ciekawe, z...


czytaj dalej

Finanse: Darby zainwestowała w obligacje Unilink

Należąca do Franklin Templeton Investments grupa Darby Private Equity ogłosiła finalizację inwestycji funduszu Darby Converging Europe Fund III...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy