Reklama

Profesor na randce
wtorek, 01 lipca 2014 14:31

Wszystko zaczęło się od tego, że Paul Oyer, profesor ekonomii w Stanford Graduate School of Business, rozstał się z żoną. Gdy miał dość samotnych wieczorów, postanowił poszukać nowej partnerki. W tym celu stworzył profil na kilku popularnych internetowych serwisach randkowych i, jak to określił, „wszedł ponownie na rynek”.

Na randce czy nie, profesor ekonomii pozostaje profesorem ekonomii. I tak po kilku miesiącach internetowych doświadczeń matrymonialnych powstała książka pod frapującym tytułem: Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating (Wszystkiego, co powinienem wiedzieć o ekonomii, dowiedziałem się na internetowych randkach).

Profesor Oyer podszedł do sprawy metodycznie. Obliczył, że na kuli ziemskiej żyje obecnie około 200 milionów wolnych kobiet, urodzonych, tak jak on, w latach 60. Gdyby spotykał się z 2 potencjalnymi partnerkami dziennie, to miałby 50% szans na odnalezienie tej jedynej w ciągu najbliższych… 250 tys. lat. Postanowił więc porzucić popularną teorię, mówiącą, że każdy z nas ma tylko jednego idealnego partnera, swoją „drugą połówkę”. 250 tys. lat to jednak zbyt długi czas na poszukiwania, nawet dla profesora ekonomii. Zawęził wiec swoje poszukiwania do „najlepszej dostępnej opcji” przy określonym nakładzie czasu i wysiłku, które był gotów zainwestować w całe przedsięwzięcie.

Okazało się, że istnieje wiele podobieństw w wyborze potencjalnego partnera do zakupu domu czy mieszkania. Mamy swoje idealne preferencje – takie jak wielkość, liczba pomieszczeń, okolice, ogólny stan etc. – i określone zasoby. Podobnie w życiu osobistym, z tą różnicą, że dom nie musi równocześnie wybrać nas, tymczasem na randce nie wystarczy to, że uznamy kogoś za idealnego (czytaj dostatecznie dobrego). Żeby transakcja miała miejsce, druga strona musi również uznać nas za wystarczająco dobrą opcję. Sytuacja zaczyna się komplikować. Być może lepszą analogią będzie więc rekrutacja. Na rynku pracy potencjalny pracownik musi wybrać pracodawcę i zarazem pracodawca musi zdecydować się na tego, a nie innego pracownika.

I tak, śledząc życie osobiste profesora Oyera, poznajemy kolejne teorie ekonomiczne. Dowiemy się też, czy lepiej być pięknym, mądrym czy może mundurowym, na czym polega dyskryminacja statystyczna osób w separacji oraz będziemy mogli się zastanowić, czy lepiej być małą rybą w dużym stawie czy wielką rybą w małym.

Choć profesor Oyer pozostał kawalerem, to udało mu się stworzyć zabawną i jednocześnie wartościową książkę, która pozwala świeżym okiem spojrzeć na wszechobecne procesy ekonomiczne w naszym życiu.

Aleksandra Wysocka-Zańko
a.wysocka-zanko@gu.com.pl


Paul Oyer, Everything I Ever Needed to Know About Economics I Learned From Online Dating, Harvard Business Review Press, Boston 2014, 256 str., cena 15 dol.
http://www.amazon.ca/Everything-Needed-Economics-Learned-Online/dp/1422191656


Paul Oyer jest profesorem Stanford Graduate School of Business i redaktorem naczelnym periodyku „Journal of Labor Economics”. Specjalizuje się w ekonomii przedsiębiorstw i zarządzaniu zasobami ludzkimi. W obszarze jego zainteresowań są pracownicze programy motywacyjne, pozapłacowe benefity, zwolnienia. Profesor Oyer bada również przebieg kariery absolwentów studiów MBA i studiów doktoranckich. Interesuje go także poszukiwanie i rekrutowanie przez przedsiębiorstwa pracowników o wysokich kwalifikacjach, szczególnie prawników i absolwentów MBA.

 

 

PZU Zdrowie: Wojciech Kossut prezesem zarządu Falck

17 czerwca Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o powołaniu zarządu Falck Centra Medyczne. Decyzją NZW w organie zarządzającym...


czytaj dalej

KUKE: Akcjonariusze powołali zarząd spółki na nową kadencję

14 czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) powołało zarząd spółki w dotychczasowym składzie...


czytaj dalej

ACORD: Innowacja dla rynku reasekuracji zwycięża

ACORD (Association for Cooperative Operations Research and Development), organizacja opracowująca globalne standardy dla branży ubezpieczeniowej...


czytaj dalej

L&G: Blockchain dla emerytur

Brytyjski ubezpieczyciel Legal & General nawiązał współpracę z Amazonem w celu ustanowienia pierwszego, jak się mówi, systemu blockchain dla...


czytaj dalej

Aviva: Autocasco na godziny

TERAZ by Aviva – taką nazwę nosi nowa marka Avivy, w ramach której ubezpieczyciel zaoferował AC na godziny, dostępne przez aplikację na smartfony....


czytaj dalej

Union Investment TFI w rękach Generali

Generali i niemiecka grupa Union Asset Management Holding AG sfinalizowały transakcję zakupu Union Investment TFI S.A. w Polsce. Generali...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook