Reklama

Największe wyzwania to regulacje i niskie stopy procentowe
wtorek, 01 września 2015 16:35

altRozmowa z Adamem Uszpolewiczem, prezesem grupy Aviva w Polsce

Aleksandra E. Wysocka: – Rozmawiamy wkrótce po ogłoszeniu wyników finansowych Aviva po pierwszym półroczu. Zdaje się, że ma Pan wiele powodów do satysfakcji.

Adam Uszpolewicz: – Ogromnie mnie cieszy wzrost nowej sprzedaży w segmencie życiowym.

Wypracowaliśmy 30% dynamikę, co jest świetnym wynikiem, szczególnie na rynku, który jest tak naprawdę na granicy wzrostu. Jeszcze bardziej cieszy mnie fakt, że wzrost został wypracowany w tych liniach produktowych, na których zależy nam najbardziej. Aviva zawsze słynęła z produktów ochronnych. Wciąż widzimy tu duże pole do rozwoju biznesu – Polacy wciąż są dramatycznie niedoubezpieczeni.

Jak inne kanały dystrybucji, poza Waszą siecią wyłączną, radzą sobie ze sprzedażą polis ochronnych?

– Sieć własna pozostaje dominującym i najskuteczniejszym kanałem. Coraz lepiej radzą sobie jednak placówki Centrum Finansów Aviva, które zostaną włączone w przejętą przez nas sieć Expander. Klienci przychodzą tam najczęściej po produkty majątkowe, a także po to, aby zainwestować swoje oszczędności. W czasie takiej wizyty jest wykonywana analiza potrzeb, co jest coraz częściej wstępem do sprzedaży polisy ochronnej. Mamy 11 takich placówek w dużych miastach. Zauważamy też wzrost sprzedaży produktów ochronnych w kanale bankowym. I mówię tu o produktach samodzielnych, a nie powiązanych z kredytem. Otworzyliśmy niedawno dwie placówki franczyzowe Aviva dla Rodziny. Zależało nam na stworzeniu miejsc właśnie o charakterze rodzinnym, gdzie nie ma sztywnej biurowej atmosfery. Można tam przyjść z dzieckiem, usiąść wygodnie, zjeść kawałek ciasta. Jeśli ten model się sprawdzi, to będziemy go dalej rozwijać. Mówiąc o kanałach sprzedaży, nie mogę pominąć naszego eksperymentu, jakim jest Wirtualny Oddział. W pierwszym półroczu 2015 r. zanotowaliśmy rekordowy wzrost sprzedaży produktów inwestycyjnych przez konsultantów wykorzystujących wideokonferencję i inne multimedia.

Czy przejęty przez Was Expander wciąż będzie oferował produkty innych ubezpieczycieli?

– Nie zamierzamy zmieniać modelu działania w Expanderze. Doradcy będą mieli do zaoferowania szeroki wachlarz produktów ubezpieczeniowych, nie tylko tych dostarczanych przez Avivę. Wierzymy, że nasze produkty obronią się jakością.

A jak tam wyniki w spółce majątkowej?

– Wynik jest dodatni, co dla nas już jest powodem do zadowolenia. Szczególnie w komunikacji wzrost przecież nie jest czymś oczywistym. Zaobserwowaliśmy, że ceny zaczęły powoli iść w górę. Są to ledwo odczuwalne, kilkuprocentowe podwyżki, ale liczymy, że to będzie trwały trend, umożliwiający zwrot rynku w kierunku rentowności. Jednak czy tak rzeczywiście będzie, to się dopiero okaże.

Jakie wyzwania stoją przed Avivą?

– Największym wyzwaniem jest natłok regulacji. Szykuje się nowa ustawa o działalności ubezpieczeniowej, Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała wytyczne produktowe i dotyczące IT, bardzo aktywny jest też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dostosowanie systemów informatycznych, procedur, systemów prowizyjnych i produktów wymaga niemałego nakładu pracy i oczywiście kosztów. Kolejnym dużym wyzwaniem, obok zmian prawnych, jest utrzymujące się środowisko niskich stóp procentowych. To wyzwanie dotyczy, rzecz jasna, nie tylko Avivy, ale wszystkich graczy na rynku. Spodziewam się na koniec roku niskich wyników inwestycyjnych dla całej branży.

Co nowego szykujecie w najbliższym czasie?

– Jesienią planujemy zmiany w produktach. Wprowadzimy trzy nowe pakiety ubezpieczeniowe: dla młodych, dla singli i dla rodzin.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra Emilia Wysocka


 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

Lloyd’s: Plan przechodzenia na platformę elektroniczną

Ubezpieczyciele z rynku Lloyd’s of London przenieśli już 45% swojego biznesu na platformę elektroniczną, wyprzedzając plan.

Branża...


czytaj dalej

Insurance Europe: Frédéric de Courtois wiceprezesem nowej kadencji

Frédéric de Courtois, dyrektor generalny Grupy Generali, został wybrany 22 maja na trzyletnią kadencję na stanowisku wiceprezesa Insurance Europe....


czytaj dalej

Warta odstępuje od oferowania PPK

Na nieco ponad miesiąc przed startem Pracowniczych Planów Kapitałowych z uczestnictwa w programie wycofała się jedna z firm zarejestrowanych już w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Powódź zalewa południową Polskę

Kilka dni intensywnych opadów deszczu sprawiło, że Polska, zwłaszcza południowa, zaczęła zmagać się z nadmiarem wody. Doszło już do kilkuset...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook