Reklama

Klienci coraz chętniej łączą inwestycję z ochroną
wtorek, 01 września 2015 16:43

Rozmowa z Rafałem Piotrowskim, dyrektorem Działu Rozwoju i Marketingu Produktów w MetLife

Aleksandra Wysocka: – Czym się zajmuje dział, którym Pan kieruje?

Rafał Piotrowski: – Tworzymy i modyfikujemy produkty, a także przygotowujemy strategię ich promocji. Nasza działalność koncentruje się głównie wokół produktów dla klientów indywidualnych.

Marketing produktów inwestycyjnych jest teraz chyba sporym wyzwaniem. Jak Pan ocenia obecną sytuację?

– Trzonem działalności firm ubezpieczeniowych są ubezpieczenia. Aspekt inwestycyjny, który z czasem wzbogacił ofertę ubezpieczeniową, stanowi odpowiedź na potrzeby klientów. Stoi za tym wzrost zainteresowania tak zwanymi produktami trzeciofilarowymi, które mają zapewniać dodatkowe środki na emeryturę. Jak dotąd produkty regulowane – IKE i IKZE – nie cieszą się dużą popularnością. Owszem, pojawiają się wpłaty pod koniec roku podatkowego, ale mało kto wykorzystuje te rozwiązania do systematycznego, wieloletniego oszczędzania. Z kolei produkty z ulgą podatkową raz są, a raz ich nie ma. Wiąże się to zawsze z aktualną polityką rządu w danym czasie. Dlatego w naszym portfolio znaleźć można głównie produkty ochronne, natomiast produkty o charakterze inwestycyjnym stanowią tylko część naszej oferty.

Jakie są trendy w ubezpieczeniach inwestycyjnych?

– Najważniejszym trendem są niewątpliwie utrzymujące się niskie stopy procentowe. W świetle nowych regulacji, produkty inwestycyjne również zmieniają swoje mechanizmy, dostosowując się do nowych standardów rynkowych. Tymczasem koszt kapitału jest coraz większy i dlatego tak zwane produkty gwarantowane są coraz droższe. W odpowiedzi na te zmiany, wzbogacamy swoją ofertę o produkty zbudowane w oparciu o jednostki uczestnictwa. Taki trend obserwujemy w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie staramy się zapewnić klientom element ochronny, który ma dla nich rosnące znaczenie. Kupując produkt typu unit-link, wiele osób przeznacza na ochronę 30–50% składki, warto dodać, że do niedawna ten odsetek był znacznie niższy. Jak widać, komponent ochronny produktów typu UFK stanowi przewagę konkurencyjną w stosunku do podstawowych produktów inwestycyjnych oferowanych przez TFI.

Co nowego macie do zaoferowania w obszarze produktów inwestycyjnych?

– Pod koniec kwietnia wprowadziliśmy do oferty nowy produkt. MetLife Invest 2.0 to produkt typu unit-link, który zastąpił nasze wcześniejsze rozwiązania. MetLife Invest 2.0 ma formę zabezpieczonej inwestycji z opcją gwarancji opłacania składek. W przypadku wieloletnich regularnych inwestycji klienci najczęściej zakładają sobie jakiś cel, np. oszczędności na czas emerytury czy opłacenie studiów dziecka. Kiedy w trakcie okresu ubezpieczenia dzieje się coś nieprzewidzianego, cel inwestycyjny przeważnie pozostaje niezmienny. Dlatego zaoferowaliśmy pomoc w utrzymaniu programu oszczędności w sytuacjach nieprzewidzianych.

Jaki jest czas inwestycji?

– Minimalny rekomendowany przez nas czas inwestycji to 15 lat. Zachęcamy klientów do oszczędzania długoterminowego, dodając szereg bonusów w czasie trwania ubezpieczenia.

W jakim kierunku rozwijają się produkty MetLife?

– Ważnym elementem rozwoju produktów jest segmentacja rynku. Obecnie istotnym dla nas segmentem są rodzice i dziadkowie, chcący zabezpieczyć swoje pociechy na przyszłość. Ważni są również klienci dojrzali i starsi. Wiek emerytalny się wydłuża, społeczeństwo się starzeje, zatem to rosnąca grupa klientów. Co więcej, osoby te są coraz zdrowsze, żyją dłużej i dłużej pozostają aktywne zawodowo i prywatnie. Właśnie dla nich ochrona ma duże znaczenie i to dla nich będziemy rozwijać najlepsze rozwiązania ubezpieczeniowe. Nie przestajemy również pracować nad naszą stałą ofertą: ubezpieczeń ochronnych dla rodzin, a także ubezpieczeń wypadkowych oraz ubezpieczeń na życie.

Jak odnosicie się do wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących produktów inwestycyjnych?

– Na bieżąco monitorujemy prace regulacyjne i dostosowujemy ofertę do wytycznych regulatorów i standardów rynkowych. Obecnie, gdy towarzystwo wdraża nowy produkt, nie ma obowiązku certyfikowania go, jak to jest w niektórych krajach. Taka liberalna zasada sprzyja innowacyjności i różnorodności oferty ubezpieczeniowej. W MetLife od wielu lat upraszczamy produkty. Aktywnie słuchamy opinii naszych klientów, regularnie prowadzimy badania i analizy, a na podstawie uzyskanych wyników wprowadzamy udoskonalenia w naszej ofercie.

Jak radzicie sobie z kryzysem zaufania wobec produktów inwestycyjnych?

– Ten brak zaufania może wynikać z wielu przyczyn. Ważne jest, aby oferta instytucji finansowych dostosowana była do potrzeb konsumentów, a komunikacja o tej ofercie była zrozumiała. Z drugiej strony, klienci mogą też źle postrzegać niektóre rozwiązania z uwagi na niskie stopy procentowe. Zdecydowanie czas, gdy stopy procentowe były wyższe, był korzystniejszy dla dystrybucji produktów inwestycyjnych. Na każdy z tych problemów szukamy rozwiązań i udoskonalamy ofertę pod kątem aktualnych oczekiwań klientów. Wśród nich są zastosowanie Karty Produktu, uproszczenia ogólnych warunków ubezpieczeń, stała analiza potrzeb wykonywana przez agenta czy rekomendacja funduszy akcyjnych w inwestycjach długoterminowych.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra Emilia Wysocka


 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

PBUK: Nowela wymaga korekt

W ocenie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), wprowadzenie ściślejszych regulacji mogących ustabilizować działalność...


czytaj dalej

Digital Care: Ponad 6 tys. uszkodzeń smartfonów w trakcie majówki

Według statystyk firmy Digital Care, liczba uszkodzeń telefonów w trakcie tegorocznego długiego weekendu majowego była o ponad 30% wyższa niż w...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook