Konsumeryzmem w turbokapitalizm
poniedziałek, 30 listopada 2015 10:13

Gdy dowiedziałam się, że Kongres Brokerów wraca do Mikołajek, w redakcyjnym archiwum „Gazety Ubezpieczeniowej” zaczęłam przegląda stare zszywki. Kiedy ostatni raz byłam w Mikołajkach? – pytałam siebie i wyciągnęłam ze sporego stosu gazet rocznik 2010. Pudło.

W 2010 to była pierwsza Ossa, a ostatnie Mikołajki miały miejsce rok wcześniej, w 2009. Od jesieni 2008 r. trwał w najlepsze – a raczej najgorsze – światowy kryzys finansowy. To od niego rozpoczynał kongresowe przesłanie ówczesny szef Stowarzyszenia Brokerów Jacek Kliszcz. „Walka o przypis bez względu na cenę zdominowała rynek ubezpieczeń. Krótkotrwałe cele, brak strategii i odpowiedzialności niszczą strukturę delikatnego rynku, wymagającego zaufania i trwałości” – pisze dzisiaj w swoim felietonie, który zamieszczamy na str. 17.

Obecny przewodniczący Łukasz Zoń w artykule przed XIX Kongresem Brokerów podkreśla natomiast, że „Z jednej strony obserwujemy <ofensywę> regulacyjną, dotykającą naszej działalności, i to na każdym możliwym poziomie, od Unii Europejskiej poczynając, a na wytycznych nadzoru kończąc. Z drugiej strony coraz wyraźniej widać pogarszającą się kondycję ekonomiczną wszystkich uczestników rynku. Pogarsza się ona zarówno z uwagi na przedłużającą się fazę <miękkiego rynku>, ale również ze względu na coraz to nowe obciążenia stosowane przez regulatorów i nadzorców w ramach szalejącego w Europie konsumeryzmu” (czytaj na str. 9).

„Szalejący konsumeryzm” jest moim zdaniem bezpośrednią odpowiedzią na „bezduszny globalizm” turbokapitalizmu. Można na to spojrzeć jeszcze pod innym kątem: nie ma kapitalizmu – i to żadnego! – bez konsumenta, czyli klienta. Ochrona konsumenta, i to wszelkimi metodami, to dbanie o najgłębszą istotę ustroju, w którym żyjemy. Sęk w tym, by robić to mądrze, skutecznie, patrząc w przyszłość. Choć prawdą jest, że jak zawsze, jest ona wielką niewiadomą. I nikt niczego nie może wiedzieć na pewno, poza jednym – bez elementarnego społecznego zaufania, żadnego ustroju się nie zbuduje. Przed sześciu laty nawiązywałam do tego właśnie w swoim czołówkowym felietonie.

Zaufanie
Po drugim dniu Kongresu Brokerów w Mikołajkach wyszłam na spacer. Zachodziło słońce. Na łące rosło tysiące dmuchawców. Zaczęłam je fotografować.

Cóż bardziej ulotnego niż dmuchawiec na tle zachodzącego słońca? – pomyślałam. Po chwili przyszła refleksja – owszem, jeszcze bardziej ulotne jest  z a u f a n i e .
Obecny kryzys jest także kryzysem zaufania.

Każdy z nas, w miejscu, w którym się znajduje; agent, broker, dyrektor, prezes, może to zaufanie do systemu finansowo-ubezpieczeniowego zwiększać lub podważać. Każdy z nas dokłada swoją cegiełkę do tej budowli, którą wolnomularze – dawni budowniczy gotyckich katedr – zwą Świątynią Ludzkości. Każde złamane słowo, nieuczciwość, zdrada, nieprawdziwa informacja tę świątynię niszczy: każdy dobry gest, uśmiech, rzetelność, lojalność tę świątynię buduje.
Budujmy!


Dzisiaj dodam: budujmy – mimo wszystko.
dr Bożena M. Dołęgowska-Wysocka

 

GrECo JLT Services: Marek Mozer dyrektorem operacyjnym

Od września Marek Mozer pełni funkcję dyrektora operacyjnego GrECo JLT Services. Do jego kompetencji należy nadzór nad obszarem współpracy z...


czytaj dalej

Euler Hermes: Krzysztof Rzepka szefem działów odszkodowań i windykacji

Krzysztof Rzepka został powołany na dyrektora zarządzającego Biurem Windykacji i Likwidacji Szkód Euler Hermes. Na tym stanowisku będzie...


czytaj dalej

Aon: Badanie EMEA Cyber Risk Transfer Report 2017

Organizacje dostrzegają rosnącą wartość technologii i danych w stosunku do wartości aktywów materialnych, ale jednocześnie wydają czterokrotnie...


czytaj dalej

AXA: Chętni na zarządzanie aktywami odprawieni

AXA zgłosiło się wielu graczy zainteresowanych jej spółką zarządzania aktywami, jednak okazuje się, że dla ubezpieczyciela nadal ma ona znaczenie...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Jak przekonać klientów

Car sharing nie jest nową usługą (jej początków należy szukać przed niemal półwieczem), ale dopiero od kilku lat znajduje się w fazie dynamicznego...


czytaj dalej

Link4: Czujnik dymu do polisy mieszkaniowej

W ramach specjalnej oferty ubezpieczenia Dom Link4 przekaże czujnik dymu Orno or-dc-609. Otrzyma go każdy nowy klient, który nabędzie polisę ze...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy