Stary i nowy świat ubezpieczeń, czyli migawki z dyskusji
poniedziałek, 05 września 2016 08:58

Do redakcji naszej gazety przyszedł news o polisach ERGO Hestii dla klientów Plusa i Cyfrowego Polsatu. Pojawił się też na profilu FB Obiektywnego Forum Agentów. Na jego temat – i w ogóle nowych kanałów sprzedaży – rozgorzała na Forum dyskusja zapoczątkowana przez Sylwię Lendzion, założycielkę i animatorkę OFA. Do rozmowy dołączyła (z urlopu) Małgorzata Makulska, wiceprezes ERGO Hestii.

Spodobał mi się wpis Pani Prezes, i to bardzo: rzeczowy, pryncypialny, polemiczny i kulturalny.

Cytuję:
Zdecydowałam się na dołączenie do Forum, ponieważ bliska mi jest myśl o dzieleniu się doświadczeniami wszystkich stron. Środowisko ubezpieczeniowe powinno nauczyć się czerpać ze swoich wzajemnych doświadczeń, aby skuteczniej stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom. Nowe regulacje to jedno, ale przede wszystkim (co trudno zauważyć i ocenić w krótkim czasie) zmienia się klient. Mnie również miła jest myśl, aby za wszelką cenę utrzymać „stary świat”, który rozumiemy i do którego reguł jesteśmy przygotowani. Czy to się uda? W mojej opinii nie.

Przez dwadzieścia pięć lat byłam świadkiem wielu zmian, również w środowisku agencyjnym. Rezygnacja z wyłączności (bardzo często nieuczciwa, niejawna przy zachowaniu dawnych przywilejów), łączenie brokerki z agencją, agencji z kancelarią odszkodowawczą. Wszystko, aby wykorzystać koniunkturę i nie wypaść z głównego nurtu; wiele widziałam, ale odróżniałam patologię od rozwoju. Staraliśmy się wspierać tradycyjny kanał wyłączny i zawsze dawaliśmy tego dowody. Nie muszę chyba przypominać, że jako jedyne Towarzystwo stanęliśmy w obronie agentów w trakcie słynnej już kampanii jednej z firm directowych. Wielu agentów, w imieniu których występowaliśmy w mediach, wykupując całostronicowe artykuły w ich obronie, dzisiaj skutecznie sprzedaje ubezpieczenia tamtej firmy. Czy ktoś to ocenia, czy ktoś zauważa? [... jednak] nie jestem w stanie obiecać, że nie będziemy podpisywać nowych umów agencyjnych. Ani z agentami, ani z tzw. platformami, dilerami, ani z innymi podmiotami, które chcą się podjąć dystrybucji ubezpieczeń. Nie oznacza to bynajmniej, że ktoś jest faworyzowany, ktoś dyskryminowany. Szanuję każdy uczciwie prowadzony biznes. Mogę jedynie obiecać, że każda współpraca będzie przebiegała z poszanowaniem interesów innych naszych partnerów i przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji. I nie są to czcze obietnice.

Zanim niektórzy z Państwa podejmą się krytyki, proszę, niech przeanalizują, co chcą powiedzieć. Kąśliwa uwaga na temat iHestii prezentowanej przez Prezesa Śliwickiego jest nieuzasadniona. To nie iHestia będzie sprzedawana przez banki, telefonię komórkową i sieci TV. Po co pisać nieprawdę! Czy chcecie Państwo wymiany argumentów, czy emocji tabloidowych, które tylko teoretycznie podnoszą wartość Forum.

Czy tego chcemy, czy nie, klient się będzie zmieniał. Piszecie o niskim profesjonalizmie innych sprzedawców – ja pamiętam niski profesjonalizm wszystkich ponad dwadzieścia lat temu. I co? Większość wyszła na ludzi. Nie obudujemy środowiska murem chińskim w nadziei, że zatrzymamy świat w biegu. On się i tak będzie zmieniał. Zmasowany atak na Hestię za to, że ma inne kanały dystrybucji, w których będzie sprzedawała bardzo uproszczony produkt, jest nieporozumieniem, a komentarze na temat tego, że ERGO Hestia nisko upadła, że iHestia to jedynie rozbudowany prymitywny iPegaz, menedżerowie są niedouczeni, systemy mają przerwy techniczne, świadczą o tym, że trudno niektórym zaakceptować formułę rzetelnej wymiany poglądów.

Jak dodam do tego [...] sugestie, że należy fałszować numery telefonów klientów, ponieważ towarzystwu ubezpieczeniowemu nie wolno nigdy ufać, to ręce mi opadają. Rośnie społeczne przyzwolenie na grubiaństwo – pomyślmy wszyscy o tym, zanim zaczniemy się wszyscy obrażać. Wspólny wysiłek zobowiązuje do wzajemnego szacunku. Chciałabym być traktowana, jak poważny partner w trudnej dyskusji o stale zmieniających się wyzwaniach, a nie jak przedmiot do podbijania popularności Forum.


Zarówno na profilu prezes Makulskiej, jak i na Obiektywnym Forum Agentów zaczęła się wymiana zdań. Gdybym chciała zamieścić wszystko, musiałabym poświęcić pewnie całą „Gazetę”. Zdecydowałam się na migawki. Pokazują one zarówno temperaturę, jak i rozrzut głosów. To takie „impresje rynkowe”. Zwracam na nie uwagę wszystkim włodarzom towarzystw ubezpieczeniowych, bo zwiastują wyraźnie nowe czasy, kiedy głos agentów będzie coraz wyraźniejszy!

Witold S.: – Nie żyjemy w próżni, jeździmy autami, nie dorożkami. Ważne, by każda ze stron była traktowana równo, czego ocena jest bardzo trudna. Agentom widzącym tylko wierzchołek góry lodowej może wydawać się inaczej. Ale z racji rozkładu sił nie da się wszystkiego zobaczyć czy przedstawić, warto jednak wymieniać opinie. Ja wpłaciłem 50 zł na zbiórkę PIPUiF w sprawie przeciw LINK4 :).

Sławomir Ś.: – Co tu komentować, zazdrość wszystkich zżera, że Hestia jest jedyną firmą tak dobrze zarządzaną, poukładaną, tak nowoczesną i bezpieczną. Bardzo chciałbym takich standardów u pozostałych ubezpieczycieli. Jestem agentem z dość dużym stażem i wiem, co piszę w tym komentarzu.
Piotr O.: – To jest komentarz świetnie skonstruowany i doceniam wysiłek w niego włożony, szerokie spektrum jego tematyki, jak też wierzę w jego szczere intencje. I mając to na uwadze, biorąc również pod uwagę dynamikę otoczenia biznesowego, pragnę zwrócić uwagę na jedno: moim zdaniem błędne jest twierdzenie, że kanał wyłączny ma przyszłość. Dlatego [niezależnie] jak bardzo koncyliacyjny i nastawiony na dialog komunikat by był, to wiem, że pragmatyzm, który się za tym kryje, i tak pcha rozwiązania w kierunku innym niż agent wyłączny. I zwracanie tu uwagi na nieładną formę, w jakiej protestują wyłączni, w mojej opinii jest tu wtórne. Jest to symptom sytuacji, a nie źródło problemu. Środki, które mogłyby być przeznaczone na te problemy, są alokowane w inne kanały bardziej przyszłościowe – to tak à propos faworyzowania.

Janusz B.: –  Alternatywne źródła sprzedaży będą się rozwijać, tak jak to jest na całym świecie, i na to nic nie można poradzić. Trudno sobie wyobrazić, aby Ergo Hestia zaniedbała ten kanał dystrybucji, biznesowo jest to nie do pomyślenia. Zresztą myślę, że większość firm ubezpieczeniowych na rynku w ten czy inny sposób będzie te kanały dystrybucji rozwijać.

Sylwia L.: – Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedź w imieniu Forum, agentów, choć może nie za wszystkich powinnam się wypowiadać. To nie jest atak na ERGO Hestię, choć może na pierwszy rzut oka tak to wyglądać. Reagujemy jako agenci na wszystko, co nas dotyczy.

Paweł D.: – Jako agent nie mam nic przeciwko innym kanałom dystrybucji, jednak na równych prawach. Nic bardziej nie wkurza agenta, jak jego stały klient czy nawet znajomy, który dostaje zdecydowanie tańszą ofertę za ten sam produkt.

Piotr S.: – Nie ma co się dziwić nerwowej reakcji niektórych agentów. Rynek jest coraz trudniejszy, wymagania klientów, firm i przepisów prawa coraz większe, a zarobki proporcjonalnie mniejsze. Do tego dochodzi bardzo liczna (nie zawsze uczciwa) konkurencja, nie zawsze etyczne działania niektórych firm.

Witold S.: – Krytyka jest prostsza od budowania wartości. Krytyka iHestii (czy prezentującego iHestię prezesa) bez poznania tego systemu uderza w emocje, bo nie ma innych podstaw. Pośrednicy potrzebują dialogu, który jest rzadkością.

Mariusz D.: – Hestia to przede wszystkim jeden z najlepszych systemów wsparcia dla agenta wyłącznego i żadna z obecnie działających firm ubezpieczeniowych do tej pory nie potrafiła i zapewne nie zdoła tak wesprzeć tego kanału dystrybucji.

Paweł J.: – Znam systemy Hestii od ponad 20 lat. Z pierwszym spotkałem się w 1994 r. Na przestrzeni tych lat mogę śmiało stwierdzić, że to, co nam proponuje EH, jest zawsze kilka lat naprzód przed innymi, i to na wielu płaszczyznach.

Łukasz M.: –TO JEST WŁAŚNIE DIALOG W UBEZPIECZENIACH! Amen.

Magda D.: – Niestety firma, która zaczyna sprzedawa
ubezpieczenia „wszędzie”, traci na prestiżu. Hestii towarzyszę praktycznie od samego początku, najpierw jako pomagier, teraz jako dyrektor oddziału, zawsze wyłączna i zawsze bardzo lojalna w stosunku do firmy. Niestety przez te wszystkie lata zauważam, że coraz mniej liczy się człowiek, a coraz bardziej słupki .To smutne jest, ale niestety apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Ewa M.L.: – Dialog... no cóż, może ERGO Hestia przygotowywała się przez rok do dialogu, ale nie z agentami. Przecież pomysł na współpracę z bankiem nie zrodził się wczoraj i czy nie uczciwiej byłoby na spędzie w Sopocie poruszyć temat tej współpracy?

Krzysztof Ł.: – Rozumiem, że wielu boi się zmian i konkurencji. Moim zdaniem, po to mamy wolny rynek, żeby z konkurencją wygrywać. Jeżeli stawki będą takie same, to bez problemu wygramy z mniej kompetentnym cyfrowym Polsatem albo jakąś aplikacją.

Renata M.: – TAKI biznes :). Dla agenta liczy się chleb i coś do chleba... a igrzyska też są fajne.

Marian B.: – Szanowna Pani Prezes, w zasadzie nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek ktokolwiek z najwyższego szczebla jakiegokolwiek ZU zdecydował się na tak bezpośredni dialog z nami, i to bez „ideologizmów”, po ludzku, umiejętnie dbając o image firm.

Krystyna K.: – TU sobie, a agenci sobie, tak w skrócie można podsumować dyskusje, które do niczego nie prowadzą, bo i tak każde TU będzie prowadziło ekspansywną politykę zdobywania rynku każdymi dostępnymi sposobami. Takie czasy. Kto się nie dostosuje, wypada z gry.

Przemysław G.: – Wreszcie w ważnych sprawach padają ważne głosy! Przed nami IDD i inne zmiany. Pośrednicy też muszą uczyć się tego, że np. maleją marże jednostkowe, więc jak chce się zarobić tyle samo, należy zwiększać wolumeny.

Podsumowania nie będzie.
dr Bożena M. Dołęgowska-Wysocka

 

TFI PZU: Marcin Adamczyk nowym prezesem, Cezary Iwański – członkiem zarządu

16 stycznia Grupa PZU podała, że prezesem TFI PZU zostanie Marcin Adamczyk, wcześniej między innymi szef zespołu rynków lokalnych oraz lead...


czytaj dalej

Link4: Marek Wasilewski nowym szefem likwidacji szkód

Od stycznia nowym szefem likwidacji szkód w Link4 jest Marek Wasilewski. Zastąpił Iana Kennedy’ego.

Marek Wasilewski w ostatnich czterech latach...


czytaj dalej

Aon: Zarządzanie ryzykiem Brexitu

Aon plc wprowadził Brexit Navigator – zindywidualizowane rozwiązanie mające na celu pomoc firmom w ilościowym określeniu skutków ekspozycji na...


czytaj dalej

USA i UE: Porozumienie w sprawie regulacji ubezpieczeniowych

Negocjatorzy reprezentujący Stany Zjednoczone i Unię Europejską poinformowali, że osiągnęli porozumienie w sprawie regulacji dotyczących...


czytaj dalej

EAP: Podsumowanie roku

Europ Assistance Polska (EAP) podsumowała 2016 rok pod względem obsługi spraw assistance. W minionym roku firma zrealizowała o jedną piątą więcej...


czytaj dalej

Ergo Hestia: Kolejny laur „Gwiazda Jakości Obsługi”

Ergo Hestia została uhonorowana tytułem „Gwiazda Jakości Obsługi 2017”. To kolejny rok z rzędu, kiedy wyróżnienie potwierdzające wysoką jakość...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy