PIPUiF: Otwarcie pozwu grupowego przeciwko Link4
poniedziałek, 19 grudnia 2016 09:37

Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych PIPUiF poinformowała, że zażalenie Link4 na postanowienie Sądu Okręgowego o otwarciu postępowania zbiorowego przeciwko towarzystwu zostało odrzucone prawomocnym postanowieniem Sądu Apelacyjnego. Tymczasem Link4 cały czas stoi na stanowisku, że żądania finansowe pośredników ubezpieczeniowych są bezpodstawne, ponieważ nie wykazali oni strat w związku z reklamami.

W związku ze wspomnianym na wstępie rozstrzygnięciem SO otworzył postępowanie zbiorowe przeciwko Link4 o odszkodowanie za czyny nieuczciwej konkurencji popełnione w sposób umyślny i zawiniony.

PIPUiF podała, że z raportu z badania Millward Brown z 2016 r. wynika, że poziom znajomości reklam Link4 będących przedmiotem sporu pozostał na tym samym poziomie co w 2015 roku (38%).

- Można więc przypuszczać, że „wymazywanie” tych reklam z pamięci respondentów będzie bardzo długim i powolnym procesem – uważa Grzegorz Kowalczyk, Senior Consultant w MillwardBrown.

Pozew zbiorowy to czwarty proces z udziałem PIPUiF oraz Link4. Pierwszy spór został zapoczątkowany przez PIPUiF w 2008 roku i dotyczył reklamy „Ta ostatnia niedziela”. Kolejne spory dotyczyły nieuczciwych i bezprawnych działań Izby wobec zakładu oraz reklamy „Kokoszka” (szczegóły można znaleźć na stronie internetowej „Gazety Ubezpieczeniowej”). W opinii Link4, na podstawie dotychczasowych wyroków sądów „nie ma podstaw do składania roszczeń finansowych w związku z domniemaną utratą dochodów przez pośredników, ponieważ reklamy nie wprowadzały klientów błąd i nie wpływały na ich decyzje dotyczące zakupu ubezpieczeń”. Według Link4 pośrednicy nie wykazali też w pozwie, że ponieśli straty finansowe w badanym okresie. „Większość członków grupy odnotowała w tym czasie zysk. Nie ma więc mowy o jakiejkolwiek szkodzie” – wskazała firma w swoim stanowisku.

Ubezpieczyciel przypomniał, że w 2013 roku zlecił firmie SMG/KRC MillwardBrown reprezentatywne badanie dotyczące wpływu reklam Link4 na decyzje klientów firm ubezpieczeniowych. W trakcie badania żaden z respondentów nie stwierdził, że powodem zmiany przez niego firmy oferującej ubezpieczenia komunikacyjne w latach 2008-2012 była reklama zakładu. Tylko jeden respondent z tysiąca badanych osób jako powód zmiany ubezpieczyciela wskazał reklamę, tyle że konkurencji.

„Podobnie uważają eksperci z polskich uczelni wyższych (w tym profesorowie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu), którzy w raporcie z 2012 roku potwierdzili, że reklamy Link4 nie miały wpływu na decyzje konsumentów dotyczące zmian ubezpieczyciela lub rezygnacji z polis” – głosi stanowisko towarzystwa.

Ponadto w raporcie znalazła się ocena wcześniejszych badań przeprowadzonych przez SMG/KRC MillwardBrown, a zleconych przez PIPUiF, na podstawie których Izba obliczyła wysokość roszczeń w pozwie zbiorowym. Eksperci wskazali na szereg błędów metodologicznych. W ich podsumowaniu można przeczytać: „Zastosowana metoda badawcza nie pozwala na ujawnienie, w jakim stopniu inne czynniki niż reklama Link4 wpłynęły na zachowania klientów firm ubezpieczeniowych i postrzeganie agentów, co praktycznie przekreśla wiarygodność uzyskanych wyników i dokonanych na ich podstawie szacunków domniemanego wpływu reklam Link4 na polski rynek ubezpieczeniowy”. I dalej: „Prezentacja wyników w ujęciu procentowym przy małej liczebności próby i niskiej wiarygodności statystycznej jest swoistą manipulacją”.

- W czasie ośmiu lat sporów sądowych dwukrotnie zmieniał się właściciel Link4 oraz zarząd spółki. Firma całkowicie zmieniła strategię i od 6 lat z sukcesami współpracuje z pośrednikami. Co miesiąc zwiększa się liczba agentów, którzy chcą sprzedawać polisy Link4. W tej chwili jest to ponad 15 tys. osób w całej Polsce, które odpowiadają za sprzedaż 50% polis Link4. W ostatnim badaniu opinii agentów na temat firm ubezpieczeniowych, z którymi pośrednicy najchętniej współpracują, Link4 znalazł się na 3 miejscu wśród 24 towarzystw – mówi Łukasz Jantz, dyrektor pionu sprzedaży agencyjnej w Link4.
(AM, źródło: PIPUiF, Link4)

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

Generali: Austria wiodącym rynkiem dla Europy Środkowo-Wschodniej

Z dniem 1 stycznia 2018 r. Austria stanie się wiodącym rynkiem Generali dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Nowa struktura regionalna będzie...


czytaj dalej

PERILS: Szacunek strat po Herwarcie

Ubezpieczone szkody majątkowe spowodowane w październiku br. przez cyklon Herwart (głęboki aktywny niż, w Polsce nazwany Grzegorzem) w Austrii i...


czytaj dalej

Generali: Narzędzie do samodzielnej likwidacji szkód komunikacyjnych

AudaSmart – taką nazwę nosi wdrożone przez Generali narzędzie do samodzielnej likwidacji szkód komunikacyjnych. Dzięki tej opcji klienci...


czytaj dalej

Allianz Polska: Akcja #wdobrejsprawie na rzecz SOS Wioski Dziecięce

Allianz Polska przygotował świąteczną akcję na rzecz podopiecznych ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. #wdobrejsprawie to internetowa...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy