Najpierw się przestrasz, potem zmień
poniedziałek, 19 grudnia 2016 09:43

Grudzień. Miesiąc wojen o budżet (zbyt mały) i plany sprzedażowe (zbyt duże). Miesiąc przygotowań świątecznych (zbyt późnych). Miesiąc świątecznych porządków (przerzućmy papiery z półki A na półkę B…). Miesiąc postanowień noworocznych.

Na siłowni, którą odwiedzam regularnie (ale rzadziej, niż należy), wisi duży plakat zachęcający do sprezentowania bliskiej osobie karnetu na siłownię. Swoją drogą, to dość ciekawa kategoria prezentów – karnet na siłownię, wizyta u dietetyka, konsultacja u psychoterapeuty… Być może najbezpieczniej jednak podarować bliskim wyjazd do SPA, a terapeutę i dietetyka zachować jednak dla samego siebie. Chociaż zawsze łatwiej dostrzec, co inni powinni zrobić lub zmienić w sobie, niż odnieść się do własnych obszarów do dalszego doskonalenia.

A nawet jeśli mamy przeczucie, jakie sfery należałoby umieścić w formie konkretnych celów na liście noworocznych postanowień dla samego siebie, to istnieje pewne (znaczne) prawdopodobieństwo, że nim skończy się karnawał, to lista postanowień noworocznych będzie dokumentem czysto historycznym, umieszczonym na dnie szuflady.

Jak zabrać się do zmiany, żeby coś rzeczywiście zmienić? Tym pytaniem zajęli się bracia Dan i Chip Heath i na podstawie swoich badań napisali książkę pt. Pstryk. Książka ukazała się już kilka lat temu nakładem wydawnictwa Znak, ale wracam do niej regularnie i polecam serdecznie wszystkim, którzy zmagają się ze zmianami. Czyli właściwie wszystkim.

„Pstryk” – to odgłos włącznika światła. Zmiana jasno/ciemno jest naprawdę prosta, nie wymaga długich przygotowań, samodyscypliny, głębokich przemyśleń. Zupełnie inaczej bywa w naszych firmach i życiu osobistym. Na czym polega problem?

Wielu się wydaje, że zmiana to kwestia przekazania odpowiedniej wiedzy. Jeśli wytłumaczymy lub sami zrozumiemy, dlaczego jakieś działanie jest słuszne lub niesłuszne, to automatycznie zmienimy swoje postępowanie. Jeśli wytłumaczymy pracownikom lub klientom, że powinni zrobić X, to oni to zrobią. Albo są niemądrzy… Niestety, to tak nie działa. Wszyscy wiemy, że palenie szkodzi, a nadmiar jedzenia prowadzi do otyłości. Czy palacze nie wiedzą, że palenie szkodzi? Jakby nie wiedzieli, to mogą się dowiedzieć w każdym kiosku – ta informacja jest im przekazywana bezpośrednio na pudełku papierosów w postaci komunikatu od Ministra Zdrowia. Być może jednak w niewłaściwy sposób… Okazuje się (czy ktoś jest zaskoczony?), że sama wiedza niekoniecznie przekłada się na motywację. Motywacja jest natomiast ściśle powiązana z emocjami. Napis „palenie zabija” jest może lepszy od „palenie szkodzi zdrowiu”, ale raczej nie spowoduje masowego rzucania palenia. Stąd pomysł na stworzenie bardziej emocjonalnych przekazów (patrz fotografie). Palenie może spowodować impotencję. Palenie sprawi, że będziesz mieć nieświeży oddech i żółte zęby. Lub bardziej wyrafinowane (i pewnie mniej skuteczne) – paląc finansujesz Sejm i Senat.

alt

Jak zaprojektować skuteczną zmianę?
1) Pobudzić emocje (przekaz będzie bardziej skuteczny, jeśli będzie konkretny i skonstruowany w taki sposób, żeby odbiorca poczuł wyraźnie, że dotyczy właśnie jego).
2) Stworzyć konkretną i prostą ścieżkę działania (nawet jeśli pojawi się motywacja do zmiany, ale nie będzie pomysłu, w jaki sposób konkretnie ją wdrożyć, to motywacja szybko się rozpłynie).
3) Powtarzać do znudzenia.

alt

Co jest częstą przyczyną rzucania palenia? Niestety, najlepszym „motywatorem” jest albo własna choroba, albo choroba kogoś z najbliższego otoczenia. Wtedy pojawiają się emocje wystarczająco silne, żeby dać impuls do zmiany. Podobnie z innymi poważnymi zmianami – często trzeba się solidnie przestraszyć, żeby zacząć działać inaczej i w tym nowym działaniu wytrwać. Czy da się inaczej? Wcześniej? Na pewno warto próbować, bo potem może być już za późno… Tym przestraszającym akcentem kończę. Warto też pamiętać, że zbyt duża dawka strachu paraliżuje. Zbyt mała – nie motywuje. Bójmy się w sam raz.
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

Michał Krupiński przestał być prezesem PZU SA

22 marca rada nadzorcza PZU SA odwołała Michała Krupińskiego z funkcji prezesa PZU SA. Uchwała RN weszła w życie z dniem jej podjęcia.

W...


czytaj dalej

PZU Życie: Dorota Macieja nowym członkiem zarządu

Z informacji podanych na stronie korporacyjnej PZU wynika, że nowym członkiem zarządu PZU Życie została Dorota Macieja.

Dorota Macieja jest...


czytaj dalej

KE: Będzie łatwiej korzystać ze zniżki za bezszkodową jazdę

23 marca Komisja Europejska (KE) przedstawiła plany zmian w sektorze konsumenckich usług finansowych, dzięki któremu konsumenci europejscy będą...


czytaj dalej

Bank of England: Ochrona konsumenta ubezpieczeń

W odpowiedzi na raport niezależnego biura oceniającego przy Bank of England, BoE precyzyjniej wyjaśni, co powinni robić ubezpieczyciele, aby...


czytaj dalej

Sejm: Dyskusja na temat założeń zmian przepisów dotyczących OC

23 marca w Sejmie odbyło się posiedzenie parlamentarnego zespołu na rzecz wspierania przedsiębiorczości i patriotyzmu ekonomicznego, poświęcone...


czytaj dalej

PBUK: Przymusowa likwidacja francuskiego MTA

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) poinformowało, że francuski nadzór finansowy Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy