Najpierw się przestrasz, potem zmień
poniedziałek, 19 grudnia 2016 09:43

Grudzień. Miesiąc wojen o budżet (zbyt mały) i plany sprzedażowe (zbyt duże). Miesiąc przygotowań świątecznych (zbyt późnych). Miesiąc świątecznych porządków (przerzućmy papiery z półki A na półkę B…). Miesiąc postanowień noworocznych.

Na siłowni, którą odwiedzam regularnie (ale rzadziej, niż należy), wisi duży plakat zachęcający do sprezentowania bliskiej osobie karnetu na siłownię. Swoją drogą, to dość ciekawa kategoria prezentów – karnet na siłownię, wizyta u dietetyka, konsultacja u psychoterapeuty… Być może najbezpieczniej jednak podarować bliskim wyjazd do SPA, a terapeutę i dietetyka zachować jednak dla samego siebie. Chociaż zawsze łatwiej dostrzec, co inni powinni zrobić lub zmienić w sobie, niż odnieść się do własnych obszarów do dalszego doskonalenia.

A nawet jeśli mamy przeczucie, jakie sfery należałoby umieścić w formie konkretnych celów na liście noworocznych postanowień dla samego siebie, to istnieje pewne (znaczne) prawdopodobieństwo, że nim skończy się karnawał, to lista postanowień noworocznych będzie dokumentem czysto historycznym, umieszczonym na dnie szuflady.

Jak zabrać się do zmiany, żeby coś rzeczywiście zmienić? Tym pytaniem zajęli się bracia Dan i Chip Heath i na podstawie swoich badań napisali książkę pt. Pstryk. Książka ukazała się już kilka lat temu nakładem wydawnictwa Znak, ale wracam do niej regularnie i polecam serdecznie wszystkim, którzy zmagają się ze zmianami. Czyli właściwie wszystkim.

„Pstryk” – to odgłos włącznika światła. Zmiana jasno/ciemno jest naprawdę prosta, nie wymaga długich przygotowań, samodyscypliny, głębokich przemyśleń. Zupełnie inaczej bywa w naszych firmach i życiu osobistym. Na czym polega problem?

Wielu się wydaje, że zmiana to kwestia przekazania odpowiedniej wiedzy. Jeśli wytłumaczymy lub sami zrozumiemy, dlaczego jakieś działanie jest słuszne lub niesłuszne, to automatycznie zmienimy swoje postępowanie. Jeśli wytłumaczymy pracownikom lub klientom, że powinni zrobić X, to oni to zrobią. Albo są niemądrzy… Niestety, to tak nie działa. Wszyscy wiemy, że palenie szkodzi, a nadmiar jedzenia prowadzi do otyłości. Czy palacze nie wiedzą, że palenie szkodzi? Jakby nie wiedzieli, to mogą się dowiedzieć w każdym kiosku – ta informacja jest im przekazywana bezpośrednio na pudełku papierosów w postaci komunikatu od Ministra Zdrowia. Być może jednak w niewłaściwy sposób… Okazuje się (czy ktoś jest zaskoczony?), że sama wiedza niekoniecznie przekłada się na motywację. Motywacja jest natomiast ściśle powiązana z emocjami. Napis „palenie zabija” jest może lepszy od „palenie szkodzi zdrowiu”, ale raczej nie spowoduje masowego rzucania palenia. Stąd pomysł na stworzenie bardziej emocjonalnych przekazów (patrz fotografie). Palenie może spowodować impotencję. Palenie sprawi, że będziesz mieć nieświeży oddech i żółte zęby. Lub bardziej wyrafinowane (i pewnie mniej skuteczne) – paląc finansujesz Sejm i Senat.

alt

Jak zaprojektować skuteczną zmianę?
1) Pobudzić emocje (przekaz będzie bardziej skuteczny, jeśli będzie konkretny i skonstruowany w taki sposób, żeby odbiorca poczuł wyraźnie, że dotyczy właśnie jego).
2) Stworzyć konkretną i prostą ścieżkę działania (nawet jeśli pojawi się motywacja do zmiany, ale nie będzie pomysłu, w jaki sposób konkretnie ją wdrożyć, to motywacja szybko się rozpłynie).
3) Powtarzać do znudzenia.

alt

Co jest częstą przyczyną rzucania palenia? Niestety, najlepszym „motywatorem” jest albo własna choroba, albo choroba kogoś z najbliższego otoczenia. Wtedy pojawiają się emocje wystarczająco silne, żeby dać impuls do zmiany. Podobnie z innymi poważnymi zmianami – często trzeba się solidnie przestraszyć, żeby zacząć działać inaczej i w tym nowym działaniu wytrwać. Czy da się inaczej? Wcześniej? Na pewno warto próbować, bo potem może być już za późno… Tym przestraszającym akcentem kończę. Warto też pamiętać, że zbyt duża dawka strachu paraliżuje. Zbyt mała – nie motywuje. Bójmy się w sam raz.
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

Link4: Agnieszka Balcerska nową dyrektor HR

Od 20 lutego nową dyrektor Pionu HR w Link4 jest Agnieszka Balcerska. Przed dołączeniem do ubezpieczyciela pełniła funkcję szefa HR dla Europy...


czytaj dalej

D.A.S.: Danuta Źrałek nowym członkiem zarządu

16 lutego nastąpiły zmiany w zarządzie D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej. Rada nadzorcza spółki przyjęła rezygnację Arkadiusza Gila...


czytaj dalej

Fitch Ratings: Solvency II zwiększy popyt na reasekurację

Okres styczniowych odnowień kontraktów dowodzi, że pod reżimem Solvency II wzrośnie popyt na produkty reasekuracyjne, bowiem europejscy...


czytaj dalej

Tesla: Ubezpieczenie w cenie auta

Podczas prezentacji wyników Tesli za czwarty kwartał Jon McNeill, dyrektor działu sprzedaży i usług zapowiedział, że w przyszłości firma chce...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: SN wzmacnia prokliencki trend

Od kilku lat w otoczeniu prawnym ubezpieczeń widoczny jest prokliencki trend. Jednym z katalizatorów jego dynamicznego rozwoju jest Sąd Najwyższy,...


czytaj dalej

Analizy Online: Udane drugie półrocze UFK

Według zebranych przez nas danych na koniec grudnia 2016 roku aktywa netto ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych uplasowały się na poziomie...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy