UFG: Nawet 4 tys. zł za brak OC
wtorek, 03 stycznia 2017 09:59

4 tysiące złotych – taką maksymalną karę zapłaci w tym roku właściciel auta osobowego, który w terminie nie wykupi polisy OC. Polska należy do krajów, w którym wskaźnik nieubezpieczonych kierowców jest jednym z najniższych w Europie.

- Nawet mimo ostatnich podwyżek składka za ubezpieczenie OC jest wielokrotnie niższa niż kara za jego brak – podkreśla Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). – Z punktu widzenia użytkowników dróg lepiej więc wykupić to ubezpieczenie, niż narażać się na tak wysoką sankcję, a w razie wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem na zwrot odszkodowania wypłaconego ofiarom takiego wypadku. Rekordzista ma do zwrotu 1,8 mln złotych. Polisa OC chroni bowiem posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni świadczeń za szkody spowodowane autem – wyjaśnia.

Od początku 2017 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC; ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce*. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek – trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni wynosi 20%, a do 14 dni – 50% kary podstawowej. Oznacza to, że w 2017 roku maksymalny poziom sankcji finansowej w przypadku aut osobowych za ponad 14 dni bez OC wyniesie 4 tys. zł – o 300 zł więcej niż w 2016 r. Posiadacze ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów zapłacą nawet 6 tys. zł kary (+450 zł). Z kolei właściciele pozostałych pojazdów (zwłaszcza motocykli i skuterów) powinni być przygotowani na maksymalnie 670 zł (+50 zł). W przypadku mniej niż 3 dni opóźnienia kary wyniosą auta osobowe 800 zł, ciężarowe – 1200 zł, pozostałe – 130 zł. Natomiast ci, którzy spóźnią się od 3 do 14 dni zapłacą odpowiednio 2000 zł, 3000 zł i 330 zł.

- Zdecydowanie odradzam rezygnację z ubezpieczenia OC, nawet przy obecnym urealnianiu ich cen – przestrzega Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu. – System kontroli OC jest coraz bardziej szczelny. Zdecydowaną większość przypadków braku tej polisy UFG wykrywa już bez udziału właściciela pojazdu, a na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych  – tłumaczy.

Wobec coraz szczelniejszego monitoringu przestrzegania obowiązku ubezpieczeniowego w zakresie OC UFG obniżył o połowę szacunki dotyczące liczby nieubezpieczonych pojazdów poruszających się po polskich drogach. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 90-100 tys. maszyn bez OC, co stanowi 0,4-0,5% pojazdów biorących udział w ruchu (wcześniej ok. 200 tys., tj. prawie 1%). Z międzynarodowych statystyk wynika, że jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie.



podpis pod wykres: źródło: UFG, Rada Biur Zielonej Karty; na podstawie informacji z poszczególnych krajów, szacunki własne.


Według danych UFG, do najczęstszych przyczyn braku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w Polsce należą: nieopłacenie pełnej raty składki za OC, wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu, wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce oraz przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Pocztowe TUnŻ: Wojciech Kwiatkowski za Marcina Łuczyńskiego w zarządzie

Z dniem 26 czerwca Marcin Łuczyński przestał pełnić funkcję członka zarządu Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. W związku z tym rada...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Anita Bogusz członkiem zarządu ds. ryzyka

22 czerwca, na trzysta sześćdziesiątym pierwszym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Anity...


czytaj dalej

Atradius: Branża ICT w obliczu kolejnych wyzwań

Globalny rynek ICT będzie się rozwijać, a sprzedaż technologii, produktów i usług wzrośnie o 2,5% w 2017 r. . Mimo to w wielu krajach rozwiniętych...


czytaj dalej

AGCS: Technologia a bezpieczeństwo na morzu

Szkodowość w transporcie morskim zmalała w ciągu dekady o 50%. W 2016 r. liczba szkód była najniższa w ostatnim dziesięcioleciu. Korzystny trend...


czytaj dalej

Santander Consumer Bank: Kierowcy cenią auto assistance

Właściciele samochodów cenią wsparcie oferowane przez assistance w trudnych sytuacjach na trasie. Dla ponad trzech czwartych badanych...


czytaj dalej

Ubea.pl: Agenci filarem sprzedaży

W 2015 roku sprzedaż za pośrednictwem agentów stanowiła dwie trzecie rocznego przypisu składki brutto  sektora ubezpieczeń w Polsce – wynika z...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy