Aon Hewitt: Sposoby na podniesienie satysfakcji z wynagrodzeń w firmie
poniedziałek, 09 stycznia 2017 09:55

Realny wzrost wynagrodzeń w Polsce (ok. 3,5%) jest jednym z najwyższych w Europie. Pomimo że ponad 80% firm w Polsce opiera wynagrodzenia o medianę rynkową, to mniej niż 1/3 pracowników jest zadowolonych ze swoich zarobków. Połowa pracowników zapytanych, czy otrzymywana płaca jest adekwatna do ich wkładu pracy, odpowiada negatywnie – wynika z raportu Aon Hewitt.

Satysfakcja z wynagrodzeń to jeden z czynników budujących zaangażowanie pracowników. W firmach o najwyższym wskaźniku zaangażowania aż połowa osób ocenia swoje płace zdecydowanie pozytywnie (wyniki badania firm w programie Aon Najlepsi Pracodawcy – Aon Best Employers). Tymczasem firmy te niekoniecznie płacą pracownikom więcej niż rynek. Zamiast tego inwestują w działania budujące satysfakcję z wynagrodzeń, tj.:

  • dzielą się z pracownikami większą ilością informacji na temat systemu wynagrodzeń i częściej przypominają o wewnętrznych zasadach wynagradzania,
  • odpowiednio przygotowują swoich menedżerów do prowadzenia rozmów na temat płac,
  • mają strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń.

Komunikacja  ma znaczenie

Badania jednoznacznie wskazują, że im chętniej organizacja dzieli się informacjami na tematy związane z polityką wynagradzania, tym bardziej zadowoleni są pracownicy. W praktykach stosowanych przez firmy, w których satysfakcja z wynagrodzeń jest wyższa od średniej w Polsce, widoczne są następujące trendy:

  • ponad 60% firm udostępnia informację na temat pozycjonowania wynagrodzeń względem rynku,
  • ponad 50% informuje przełożonych o przypisaniu stanowisk ich pracowników do poziomów zaszeregowania w taryfikatorze,
  • prawie 90% komunikuje wysokość budżetu przeznaczonego na podwyżki.

Pamiętajmy o menedżerach

Według badań Aon Hewitt menedżer ma najsilniejszy wpływ na to, jak pracownik postrzega poszczególne elementy środowiska pracy. Tymczasem:

  • tylko 1/3 organizacji traktuje przełożonych jako głównych nadawców komunikatów o wynagrodzeniach,
  • zaledwie 37% firm badanych przez Aon Hewitt ma poczucie, że kierownicy niższego szczebla w pełni rozumieją działanie systemu wynagrodzeń,
  • nader często zdarza się, że przełożony nie posiada podstawowych informacji, takich jak: widełki płacy zasadniczej, zasady udzielania podwyżek lub pozycjonowanie firmy na rynku wynagrodzeń.

Rozwój wiedzy menedżerów w zakresie firmowej polityki wynagradzania oraz umiejętności prowadzenia rozmowy na tematy płacowe powinien być priorytetem działów HR. W oczach pracowników menedżerowie odgrywają rolę reprezentantów firmy i „tłumaczy” firmowej rzeczywistości. Rozwój kompetencji, które pozwoliłyby im odpowiednio przekazać pracownikom informacje na temat polityki wynagrodzeń, to jedno ze źródeł sukcesu i satysfakcji pracowników z wynagrodzeń.

Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń

Coraz częściej polscy pracodawcy planują i realizują strategię działania w zakresie budowania satysfakcji z wynagrodzeń. Jednak wciąż istnieje przestrzeń do zwiększania ich skuteczności. Wśród badanych przez Aon Hewitt organizacji 28% deklaruje, że prowadzone przez nie działania dobrze spełniają swoją funkcję. Natomiast aż 35% organizacji nie jest usatysfakcjonowanych efektami.  Szczegółowa analiza praktyk wskazuje na niedostatki w zakresie planowania działań, niewystarczające dostosowanie kanałów komunikacji do grup pracowników czy brak kompleksowej strategii pracy z menedżerami. W zależności od specyfiki organizacji  i grup pracowniczych różne będą metody i działania, które zbudują „wewnętrzną markę” systemu wynagrodzeń w firmie oraz zapewnią „płacowy PR”.  Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń nie jest łatwym zadaniem, ale w sytuacji wyraźnie odczuwalnego rynku pracownika, staje się koniecznością.

*dane na podstawie doświadczeń konsultantów i raportów Aon Hewitt „Systemy wynagrodzeń” oraz „Komunikacja wynagrodzeń”, podsumowujących praktyki polskich firm o różnym poziomie zaangażowania pracowników.

(AM, źródło: Aon Hewitt)

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

Swiss Re: John Dacey dyrektorem finansowym

Swiss Re ogłosił, że John Dacey, obecnie dyrektor ds. strategii grupy, został powołany na stanowisko dyrektora finansowego grupy, które obejmie z...


czytaj dalej

Paryż: AXA zintensyfikuje walkę ze zmianami klimatu

Podczas odbywającego się w Paryżu szczytu klimatycznego AXA zapowiedziała podjęcie większych zobowiązań na rzecz walki ze zmianami klimatu.

Thomas...


czytaj dalej

UFG: Składka zakładów z OC ppm. wzrosła o niemal 2,4 mld zł

Przez dziewięć miesięcy 2017 roku ubezpieczyciele zebrali z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych o blisko 2,4 mld zł składek więcej niż w...


czytaj dalej

Play uruchomił mobilny market ubezpieczeniowy

12 grudnia wystartował Play Ubezpieczenia – Mobilny market operatora telekomunikacyjnego. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej klienci telekomu...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy