Aon Hewitt: Sposoby na podniesienie satysfakcji z wynagrodzeń w firmie
poniedziałek, 09 stycznia 2017 09:55

Realny wzrost wynagrodzeń w Polsce (ok. 3,5%) jest jednym z najwyższych w Europie. Pomimo że ponad 80% firm w Polsce opiera wynagrodzenia o medianę rynkową, to mniej niż 1/3 pracowników jest zadowolonych ze swoich zarobków. Połowa pracowników zapytanych, czy otrzymywana płaca jest adekwatna do ich wkładu pracy, odpowiada negatywnie – wynika z raportu Aon Hewitt.

Satysfakcja z wynagrodzeń to jeden z czynników budujących zaangażowanie pracowników. W firmach o najwyższym wskaźniku zaangażowania aż połowa osób ocenia swoje płace zdecydowanie pozytywnie (wyniki badania firm w programie Aon Najlepsi Pracodawcy – Aon Best Employers). Tymczasem firmy te niekoniecznie płacą pracownikom więcej niż rynek. Zamiast tego inwestują w działania budujące satysfakcję z wynagrodzeń, tj.:

  • dzielą się z pracownikami większą ilością informacji na temat systemu wynagrodzeń i częściej przypominają o wewnętrznych zasadach wynagradzania,
  • odpowiednio przygotowują swoich menedżerów do prowadzenia rozmów na temat płac,
  • mają strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń.

Komunikacja  ma znaczenie

Badania jednoznacznie wskazują, że im chętniej organizacja dzieli się informacjami na tematy związane z polityką wynagradzania, tym bardziej zadowoleni są pracownicy. W praktykach stosowanych przez firmy, w których satysfakcja z wynagrodzeń jest wyższa od średniej w Polsce, widoczne są następujące trendy:

  • ponad 60% firm udostępnia informację na temat pozycjonowania wynagrodzeń względem rynku,
  • ponad 50% informuje przełożonych o przypisaniu stanowisk ich pracowników do poziomów zaszeregowania w taryfikatorze,
  • prawie 90% komunikuje wysokość budżetu przeznaczonego na podwyżki.

Pamiętajmy o menedżerach

Według badań Aon Hewitt menedżer ma najsilniejszy wpływ na to, jak pracownik postrzega poszczególne elementy środowiska pracy. Tymczasem:

  • tylko 1/3 organizacji traktuje przełożonych jako głównych nadawców komunikatów o wynagrodzeniach,
  • zaledwie 37% firm badanych przez Aon Hewitt ma poczucie, że kierownicy niższego szczebla w pełni rozumieją działanie systemu wynagrodzeń,
  • nader często zdarza się, że przełożony nie posiada podstawowych informacji, takich jak: widełki płacy zasadniczej, zasady udzielania podwyżek lub pozycjonowanie firmy na rynku wynagrodzeń.

Rozwój wiedzy menedżerów w zakresie firmowej polityki wynagradzania oraz umiejętności prowadzenia rozmowy na tematy płacowe powinien być priorytetem działów HR. W oczach pracowników menedżerowie odgrywają rolę reprezentantów firmy i „tłumaczy” firmowej rzeczywistości. Rozwój kompetencji, które pozwoliłyby im odpowiednio przekazać pracownikom informacje na temat polityki wynagrodzeń, to jedno ze źródeł sukcesu i satysfakcji pracowników z wynagrodzeń.

Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń

Coraz częściej polscy pracodawcy planują i realizują strategię działania w zakresie budowania satysfakcji z wynagrodzeń. Jednak wciąż istnieje przestrzeń do zwiększania ich skuteczności. Wśród badanych przez Aon Hewitt organizacji 28% deklaruje, że prowadzone przez nie działania dobrze spełniają swoją funkcję. Natomiast aż 35% organizacji nie jest usatysfakcjonowanych efektami.  Szczegółowa analiza praktyk wskazuje na niedostatki w zakresie planowania działań, niewystarczające dostosowanie kanałów komunikacji do grup pracowników czy brak kompleksowej strategii pracy z menedżerami. W zależności od specyfiki organizacji  i grup pracowniczych różne będą metody i działania, które zbudują „wewnętrzną markę” systemu wynagrodzeń w firmie oraz zapewnią „płacowy PR”.  Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń nie jest łatwym zadaniem, ale w sytuacji wyraźnie odczuwalnego rynku pracownika, staje się koniecznością.

*dane na podstawie doświadczeń konsultantów i raportów Aon Hewitt „Systemy wynagrodzeń” oraz „Komunikacja wynagrodzeń”, podsumowujących praktyki polskich firm o różnym poziomie zaangażowania pracowników.

(AM, źródło: Aon Hewitt)

 

Skarbiec TFI: Ewa Radkowska-Świętoń w zarządzie

Ewa Radkowska-Świętoń dołączy do zarządu Skarbiec TFI od 1 września 2017 r., a od 1 października obejmie stanowisko prezesa zarządu

Ewa...


czytaj dalej

Przemysław Bona wiceprezesem Profika Broker

Z początkiem sierpnia Przemysław Bona objął stanowisko wiceprezesa zarządu Profika Broker. Menadżer związany ostatnio z Generali Polska zajmie się...


czytaj dalej

Talanx: Zarobki wyższe niż zakładano

Grupa Talanx zwiększyła swój przychód netto za I poł. roku o 14,9%, do 463 mln euro. Wszystkie działy przyczyniły się do satysfakcjonującego...


czytaj dalej

Swiss Re: Półrocze pogodowych ekstremów

W I poł. 2017 r. globalne straty ubezpieczone wynikłe z katastrof naturalnych i spowodowanych przez człowieka wyniosły w sumie 23 mld dol.,...


czytaj dalej

Coraz więcej zgłoszeń szkód po nawałnicach

Rośnie liczba szkód zgłaszanych do ubezpieczycieli przez poszkodowanych w wyniku nawałnic, jakie w ubiegły weekend przeszły nad Polską. Z...


czytaj dalej

TU Europa i Energa-Obrót: Oferta „Energiczni fachowcy”

Grupa Europa nawiązała współpracę z jednym z liderów sprzedaży energii elektrycznej w Polsce, firmą Energa-Obrót. Efektem partnerstwa jest wspólna...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy