Aon Hewitt: Sposoby na podniesienie satysfakcji z wynagrodzeń w firmie
poniedziałek, 09 stycznia 2017 09:55

Realny wzrost wynagrodzeń w Polsce (ok. 3,5%) jest jednym z najwyższych w Europie. Pomimo że ponad 80% firm w Polsce opiera wynagrodzenia o medianę rynkową, to mniej niż 1/3 pracowników jest zadowolonych ze swoich zarobków. Połowa pracowników zapytanych, czy otrzymywana płaca jest adekwatna do ich wkładu pracy, odpowiada negatywnie – wynika z raportu Aon Hewitt.

Satysfakcja z wynagrodzeń to jeden z czynników budujących zaangażowanie pracowników. W firmach o najwyższym wskaźniku zaangażowania aż połowa osób ocenia swoje płace zdecydowanie pozytywnie (wyniki badania firm w programie Aon Najlepsi Pracodawcy – Aon Best Employers). Tymczasem firmy te niekoniecznie płacą pracownikom więcej niż rynek. Zamiast tego inwestują w działania budujące satysfakcję z wynagrodzeń, tj.:

  • dzielą się z pracownikami większą ilością informacji na temat systemu wynagrodzeń i częściej przypominają o wewnętrznych zasadach wynagradzania,
  • odpowiednio przygotowują swoich menedżerów do prowadzenia rozmów na temat płac,
  • mają strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń.

Komunikacja  ma znaczenie

Badania jednoznacznie wskazują, że im chętniej organizacja dzieli się informacjami na tematy związane z polityką wynagradzania, tym bardziej zadowoleni są pracownicy. W praktykach stosowanych przez firmy, w których satysfakcja z wynagrodzeń jest wyższa od średniej w Polsce, widoczne są następujące trendy:

  • ponad 60% firm udostępnia informację na temat pozycjonowania wynagrodzeń względem rynku,
  • ponad 50% informuje przełożonych o przypisaniu stanowisk ich pracowników do poziomów zaszeregowania w taryfikatorze,
  • prawie 90% komunikuje wysokość budżetu przeznaczonego na podwyżki.

Pamiętajmy o menedżerach

Według badań Aon Hewitt menedżer ma najsilniejszy wpływ na to, jak pracownik postrzega poszczególne elementy środowiska pracy. Tymczasem:

  • tylko 1/3 organizacji traktuje przełożonych jako głównych nadawców komunikatów o wynagrodzeniach,
  • zaledwie 37% firm badanych przez Aon Hewitt ma poczucie, że kierownicy niższego szczebla w pełni rozumieją działanie systemu wynagrodzeń,
  • nader często zdarza się, że przełożony nie posiada podstawowych informacji, takich jak: widełki płacy zasadniczej, zasady udzielania podwyżek lub pozycjonowanie firmy na rynku wynagrodzeń.

Rozwój wiedzy menedżerów w zakresie firmowej polityki wynagradzania oraz umiejętności prowadzenia rozmowy na tematy płacowe powinien być priorytetem działów HR. W oczach pracowników menedżerowie odgrywają rolę reprezentantów firmy i „tłumaczy” firmowej rzeczywistości. Rozwój kompetencji, które pozwoliłyby im odpowiednio przekazać pracownikom informacje na temat polityki wynagrodzeń, to jedno ze źródeł sukcesu i satysfakcji pracowników z wynagrodzeń.

Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń

Coraz częściej polscy pracodawcy planują i realizują strategię działania w zakresie budowania satysfakcji z wynagrodzeń. Jednak wciąż istnieje przestrzeń do zwiększania ich skuteczności. Wśród badanych przez Aon Hewitt organizacji 28% deklaruje, że prowadzone przez nie działania dobrze spełniają swoją funkcję. Natomiast aż 35% organizacji nie jest usatysfakcjonowanych efektami.  Szczegółowa analiza praktyk wskazuje na niedostatki w zakresie planowania działań, niewystarczające dostosowanie kanałów komunikacji do grup pracowników czy brak kompleksowej strategii pracy z menedżerami. W zależności od specyfiki organizacji  i grup pracowniczych różne będą metody i działania, które zbudują „wewnętrzną markę” systemu wynagrodzeń w firmie oraz zapewnią „płacowy PR”.  Strategiczne podejście do budowania satysfakcji z wynagrodzeń nie jest łatwym zadaniem, ale w sytuacji wyraźnie odczuwalnego rynku pracownika, staje się koniecznością.

*dane na podstawie doświadczeń konsultantów i raportów Aon Hewitt „Systemy wynagrodzeń” oraz „Komunikacja wynagrodzeń”, podsumowujących praktyki polskich firm o różnym poziomie zaangażowania pracowników.

(AM, źródło: Aon Hewitt)

 

Michał Krupiński przestał być prezesem PZU SA

22 marca rada nadzorcza PZU SA odwołała Michała Krupińskiego z funkcji prezesa PZU SA. Uchwała RN weszła w życie z dniem jej podjęcia.

W...


czytaj dalej

PZU Życie: Dorota Macieja nowym członkiem zarządu

Z informacji podanych na stronie korporacyjnej PZU wynika, że nowym członkiem zarządu PZU Życie została Dorota Macieja.

Dorota Macieja jest...


czytaj dalej

KE: Będzie łatwiej korzystać ze zniżki za bezszkodową jazdę

23 marca Komisja Europejska (KE) przedstawiła plany zmian w sektorze konsumenckich usług finansowych, dzięki któremu konsumenci europejscy będą...


czytaj dalej

Bank of England: Ochrona konsumenta ubezpieczeń

W odpowiedzi na raport niezależnego biura oceniającego przy Bank of England, BoE precyzyjniej wyjaśni, co powinni robić ubezpieczyciele, aby...


czytaj dalej

Sejm: Dyskusja na temat założeń zmian przepisów dotyczących OC

23 marca w Sejmie odbyło się posiedzenie parlamentarnego zespołu na rzecz wspierania przedsiębiorczości i patriotyzmu ekonomicznego, poświęcone...


czytaj dalej

PBUK: Przymusowa likwidacja francuskiego MTA

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) poinformowało, że francuski nadzór finansowy Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy