Chiny: Boom na insurtech
wtorek, 10 stycznia 2017 09:51

Podczas gdy boom fintechowy w Chinach trwa i nie słabnie, inne szybko narastające zjawisko jest niemal niedostrzegane. Chodzi o insurtech, najnowszą branżę zaistniałą na styku finansów on-line i e-handlu, nastawioną na armię internetowych nabywców – zauważa agencja Bloomberg.

Chociaż chińscy regulatorzy skrupulatnie nadzorują sprzedaż uniwersalnych produktów życiowych o wysokim zwrocie, a zatem wysokiego ryzyka, i krzywo patrzą na nietypowe ubezpieczenia od smogu w Pekinie czy nawet od pracy w nadgodzinach, pozwolili na rozkwit egzotycznych polis na małą skalę, związanych z zakupami on-line Do tych „zorientowanych na ekosystem, innowacyjnych produktów”, jak je nazywa firma doradcza Oliver Wyman, zaliczają się m.in. ubezpieczenia opóźnienia lotu dla posiadaczy e-biletów (polisa na ogół pokrywa koszt posiłku); ochrona osobowa i majątkowa klientów zamawiających usługi wykonywane w domu, takie jak manicure; pokrycie kosztów zwrotu towarów zakupionych on-line.

Ubezpieczenie przesyłek zwrotnych jest wiodącym produktem Zhongan Online P&C Insurance Co i prawdopodobnie nie ma w tym nic dziwnego, skoro spółka jest stowarzyszona z Alibaba Group Holding i Tencent Holdings, dwiema największymi firmami internetowymi. Zhongan rozważa wejście na chińską giełdę. Plan zagranicznego IPO nie wypalił z powodu braku zainteresowania inwestorów.

Kupujący na platformie Alibaba w przypadku dokonywania zwrotu towaru muszą sami płacić za przesyłkę lub skorzystać z ubezpieczenia. Warte uwagi w kraju, gdzie ubrania stanowią największą część rynku e-commerce zbliżającego się do 900 mld dol., wg danych eMarketer z 2016 r.

Przeciętny koszt przesyłki w Chinach to ok. 12 juanów (1,70 dol.) albo 20% wartości przeciętnej transakcji zakupu sztuki odzieży (60 juanów) w sklepie internetowym Taobao należącym do Alibaba. Składka za ubezpieczenie kosztu zwrotu wynosi niecałe pół juana.

Wyzwaniem dla Zhongan i mniejszych firm tego typu, które wyrabiają sobie markę takimi produktami, będzie budowanie skali i zwiększanie składek. Oznacza to rozszerzenie działalności na obszary takie jak ubezpieczenia zdrowotne i komunikacyjne, co już robi Zhongan. Tam regulacje są ściślejsze, ale składki dużo wyższe. Podczas gdy do sprzedaży produktów „egzotycznych” wystarcza rejestracja w CIRC, np. ubezpieczenia komunikacyjne wymagają uzyskania akceptacji na poziomie prowincji. Niektóre firmy z branży insurtech mogą dojść do wniosku, że ciągłe bycie pod lupą nadzoru zagraża ich wzrostowi.

(AC, źródło: Bloomberg)

 

PZUW: Jakub Papuga zatwierdzony jako członek zarządu ds. ryzyka

18 maja na trzysta dziewięćdziesiątym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Jakuba Papugi na...


czytaj dalej

MediSky: Arkadiusz Piątek nowym dyrektorem generalnym na Polskę

Firma MediSky International mianowała Arkadiusza Piątka nowym dyrektorem generalnym na Polskę. Będzie on odpowiedzialny za wypracowanie...


czytaj dalej

Austria: VIG i Erste Group przedłużyły współpracę do 2033 r.

17 maja Erste Group i Vienna Insurance Group przedłużyły umowę o strategicznym partnerstwie. Dzięki zawartemu porozumieniu klienci obu podmiotów...


czytaj dalej

Cypr: Swiss Re i Revolut partnerami Hellas Direct w sektorze mieszkaniowym

Hellas Direct, internetowy ubezpieczyciel z Cypru, nawiązał współpracę ze Swiss Re i cyfrowym start-upem bankowym Revolut. Celem partnerstwa jest...


czytaj dalej

PBUK: Skutki uchwał SN obejmą również cudzoziemców

Ubezpieczeniowe skutki uchwał podjętych przez Sąd Najwyższy (SN) w dniu 27 marca tego roku obejmą również zdarzenia o charakterze transgranicznym....


czytaj dalej

Link4 Mama – nowa marka dla rodziców

Link4 Mama – taką nazwę nosi linia produktów Link4 dla przyszłych i obecnych rodziców. Kampanię promującą nową propozycję towarzystwa wspiera...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook