Chiny: Boom na insurtech
wtorek, 10 stycznia 2017 09:51

Podczas gdy boom fintechowy w Chinach trwa i nie słabnie, inne szybko narastające zjawisko jest niemal niedostrzegane. Chodzi o insurtech, najnowszą branżę zaistniałą na styku finansów on-line i e-handlu, nastawioną na armię internetowych nabywców – zauważa agencja Bloomberg.

Chociaż chińscy regulatorzy skrupulatnie nadzorują sprzedaż uniwersalnych produktów życiowych o wysokim zwrocie, a zatem wysokiego ryzyka, i krzywo patrzą na nietypowe ubezpieczenia od smogu w Pekinie czy nawet od pracy w nadgodzinach, pozwolili na rozkwit egzotycznych polis na małą skalę, związanych z zakupami on-line Do tych „zorientowanych na ekosystem, innowacyjnych produktów”, jak je nazywa firma doradcza Oliver Wyman, zaliczają się m.in. ubezpieczenia opóźnienia lotu dla posiadaczy e-biletów (polisa na ogół pokrywa koszt posiłku); ochrona osobowa i majątkowa klientów zamawiających usługi wykonywane w domu, takie jak manicure; pokrycie kosztów zwrotu towarów zakupionych on-line.

Ubezpieczenie przesyłek zwrotnych jest wiodącym produktem Zhongan Online P&C Insurance Co i prawdopodobnie nie ma w tym nic dziwnego, skoro spółka jest stowarzyszona z Alibaba Group Holding i Tencent Holdings, dwiema największymi firmami internetowymi. Zhongan rozważa wejście na chińską giełdę. Plan zagranicznego IPO nie wypalił z powodu braku zainteresowania inwestorów.

Kupujący na platformie Alibaba w przypadku dokonywania zwrotu towaru muszą sami płacić za przesyłkę lub skorzystać z ubezpieczenia. Warte uwagi w kraju, gdzie ubrania stanowią największą część rynku e-commerce zbliżającego się do 900 mld dol., wg danych eMarketer z 2016 r.

Przeciętny koszt przesyłki w Chinach to ok. 12 juanów (1,70 dol.) albo 20% wartości przeciętnej transakcji zakupu sztuki odzieży (60 juanów) w sklepie internetowym Taobao należącym do Alibaba. Składka za ubezpieczenie kosztu zwrotu wynosi niecałe pół juana.

Wyzwaniem dla Zhongan i mniejszych firm tego typu, które wyrabiają sobie markę takimi produktami, będzie budowanie skali i zwiększanie składek. Oznacza to rozszerzenie działalności na obszary takie jak ubezpieczenia zdrowotne i komunikacyjne, co już robi Zhongan. Tam regulacje są ściślejsze, ale składki dużo wyższe. Podczas gdy do sprzedaży produktów „egzotycznych” wystarcza rejestracja w CIRC, np. ubezpieczenia komunikacyjne wymagają uzyskania akceptacji na poziomie prowincji. Niektóre firmy z branży insurtech mogą dojść do wniosku, że ciągłe bycie pod lupą nadzoru zagraża ich wzrostowi.

(AC, źródło: Bloomberg)

 

GrECo JLT Services: Marek Mozer dyrektorem operacyjnym

Od września Marek Mozer pełni funkcję dyrektora operacyjnego GrECo JLT Services. Do jego kompetencji należy nadzór nad obszarem współpracy z...


czytaj dalej

Euler Hermes: Krzysztof Rzepka szefem działów odszkodowań i windykacji

Krzysztof Rzepka został powołany na dyrektora zarządzającego Biurem Windykacji i Likwidacji Szkód Euler Hermes. Na tym stanowisku będzie...


czytaj dalej

S&P: Perspektywa dla Lloyd’s negatywna

Agencja S&P Global Ratings zrewidowała perspektywę dla Lloyd’s ze stabilnej na negatywną. Jednocześnie potwierdziła przyznane rynkowi Lloyd’s...


czytaj dalej

Munich Re: Giuseppina Albo odchodzi do Hamilton Insurance

Munich Re poinformował, że z końcem roku Giuseppina Albo opuści zarząd reasekuratora, aby z początkiem  2018 r. objąć stanowisko prezesa Hamilton...


czytaj dalej

Colonnade: Pierwszy kwartał działalności w Polsce

Polski oddział Colonnade Insurance dokonał podsumowania pierwszych trzech miesięcy funkcjonowania pod nową marką.

1 lipca Colonnade rozpoczął...


czytaj dalej

Gothaer TU: Ubezpieczenie i odpowiedzialność za uszkodzenia nagrobka

W związku ze zbliżającym się dniem Wszystkich Świętych eksperci podpowiadają, jak ubezpieczyć nagrobek, oraz tłumaczą, kiedy za szkody odpowiada...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy