Ubea.pl: Polisa firmowa a polisa prywatna
środa, 11 stycznia 2017 09:40

Przedsiębiorca kupujący ubezpieczenie firmowe (np. OC lub AC) powinien pamiętać, że nie będzie traktowany tak samo jak konsument. Różnice dotyczą m.in. zasad odstąpienia od umowy i klauzul abuzywnych – przypominają eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. Zróżnicowanie polis oferowanych firmom jest bardzo duże. To samo dotyczy również warunków ochrony. – Dlatego lepiej się skupić na prawnych aspektach ubezpieczeń firmowych, które są takie same niezależnie od ubezpieczyciela i rodzaju polisy – mówi Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Konsumentem jest osoba fizyczna kupująca od przedsiębiorcy ubezpieczenie w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 22 indeks 1 kodeksu cywilnego). Brak statusu konsumenta skutkuje mniejszą ochroną prawną nabywcy ubezpieczenia. W tym kontekście trzeba wspomnieć o następujących kwestiach:

  1. Konsument podczas postępowania sądowego może wskazać, że w umowie ubezpieczenia znalazły się klauzule rażąco naruszające jego prawa (tzw. klauzule abuzywne), które nie powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu praw i obowiązków stron (art. 385 indeks 1 kodeksu cywilnego). Z mocy prawa klauzule abuzywne nie wiążą konsumenta. Umowa nadal jest ważna, jeżeli można ją wykonywać z wyłączeniem klauzul abuzywnych. Przedsiębiorca jako podmiot bardziej profesjonalny niż konsument nie może powoływać się na klauzule abuzywne. W przypadku ubezpieczeń jedyny wyjątek dotyczy umów zawieranych przez osobę fizyczną w związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 805 § 4 KC). Tylko taki jednoosobowy przedsiębiorca może wskazać na klauzulę abuzywną w umowie. Podobnego prawa nie ma na przykład spółka z o.o. lub spółka jawna.
  2. W przypadku umów ubezpieczenia zawartych poza kanałem direct konsument ma 30 dni na odstąpienie od kontraktu jeśli przewidziany okres ochrony przekraczał 6 miesięcy. Analogiczny okres odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę został skrócony do 7 dni (art. 812 § 4 KC). Zarówno konsument, jak i przedsiębiorca przy odstępowaniu od umowy musi zapłacić ubezpieczycielowi za faktyczny okres ochrony.
  3. Konsumenci w ciągu pierwszych 30 dni posiadają prawo do odstąpienia od umów ubezpieczenia zawartych przez Internet lub telefon (art. 40 ustawy o prawach konsumenta). Dla przedsiębiorców nie przewidziano podobnych preferencji ustawowych. Jeżeli polisa firmowa kupiona zdalnie ma okres ochrony przekraczający 6 miesięcy, to przysługuje siedmiodniowy termin wypowiedzenia na mocy art. 812 § 4 KC.

- Warto pamiętać, że ta sama osoba w stosunkach z jednym ubezpieczycielem może być jednocześnie konsumentem (np. w ramach ubezpieczenia prywatnego samochodu) oraz przedsiębiorcą (np. z tytułu ubezpieczenia firmowego sprzętu) – przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.

(AM, źródło: Ubea.pl)

 

Aegon TUnŻ: Robert Pusz nowym członkiem zarządu

18 maja Aegon Polska poinformował o powołaniu Roberta Pusza na stanowisko członka zarządu Aegon Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. Z ramienia...


czytaj dalej

PZU SA: Paweł Surówka zatwierdzony na stanowisku prezesa

16 maja Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Pawła Surówki na stanowisko prezesa zarządu Powszechnego Zakładu...


czytaj dalej

MetLife: Tydzień Aktywności Społecznej

MetLife we współpracy z organizacją Olimpiady Specjalne i fundacją Habitat for Humanity po raz kolejny organizuje Tydzień Aktywności Społecznej w...


czytaj dalej

Szwajcaria: Ubezpieczyciele wyprzedzają banki

W szwajcarskiej branży finansowe dokonuje się zmiana na prowadzeniu. Mniej efektowni ubezpieczyciele, przez długi czas pozostający w cieniu...


czytaj dalej

YU! oferuje pełną „komunikację” i płatności ratalne

Podczas styczniowej inauguracji marki YU! jej przedstawiciele zapowiadali, że w ciągu kliku miesięcy oferta produktów dostępnych w ramach tego...


czytaj dalej

PIPUiF: Krajowy Rejestr Długów nowym partnerem Izby

Krajowy Rejestr Długów dołączył do grona partnerów Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, podkreślając tym samym wagę, jaką ta...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy