Gołe ryzyko czy inteligentny ekosystem?
poniedziałek, 13 lutego 2017 10:04

Jak sztuczna inteligencja zmieni działanie firm? Takie pytanie postawili sobie analitycy z firmy Accenture. Wyniki publikowano w raporcie „Accenture Technology Vision 2017”. Wszystko wskazuje na to, że zmiany mogą być znaczące. Dotyczy to również branży ubezpieczeniowej, gdzie cyberinteligencja mogłaby wprowadzić szereg ulepszeń, od wyceny ryzyka zaczynając, przez wsparcie sprzedaży, aż po likwidację szkód i obsługę posprzedażową.

Na jednej z prezentacji dotyczącej samochodów autonomicznych pokazano gigantyczne możliwości uczenia się takich pojazdów. Błąd popełniony przez jeden pojazd jest rozpoznawany i eliminowany przez wszystkie pojazdy w sieci. Zbiorowe uczenie się w czasie rzeczywistym umożliwia znacznie szybszą eliminację pomyłek, nie do osiągnięcia w ludzkim świecie, gdzie błąd jednego człowieka najczęściej służy jako nauczka co najwyżej dla niego samego (a i to nie zawsze…) – a generalizacja wniosków z pewnego typu powtarzających się błędów trwa znacznie, znacznie dłużej. Żebyśmy jako ludzie nie wpadali w kompleksy, warto przypomnieć, że w przyrodzie adaptacja do zmieniających się warunków i korekta błędów trwają jeszcze dłużej i są rozłożone na wiele generacji danego gatunku.

Przekazywanie doświadczeń u człowieka przebiega błyskawicznie w porównaniu ze zwierzętami czy roślinami, ale znacznie wolniej niż potencjalnie w świecie inteligentnej technologii. Wracając do ubezpieczeniowego świata – można sobie wyobrazić szereg korzyści z inteligentniejszej automatycznej analityki danych. Rozwijający się coraz szybciej internet rzeczy pozwala na zbieranie informacji z pojazdów, mieszkań, zakładów przemysłowych, miejsc użyteczności publicznej. Koszt pobrania takich informacji spada. Podobnie z danymi pobieranymi bezpośrednio z użytkownika – jego aktywność, poziom stresu, dieta, odwiedzane miejsca, tryb życia. Wszystko mimochodem notuje smartfon wzbogacony o smartwatch (niekoniecznie), czujnik tętna (niekoniecznie). Można sobie wyobrazić, że już niedługo na taryfę życiową mogą mieć wpływ takie czynniki, jak wykrywana automatycznie częstość odwiedzania siłowni czy centrów fitness, liczba przemierzanych każdego dnia kroków, skład ciała mierzony przez łazienkową wagę. Myśląc o internecie rzeczy i wymianie danych między urządzeniami, nietrudno wyobrazić sobie ostrzeżenia wysyłane przez wagę w kierunku lodówki i wiadomości wysyłane na telefon użytkownika, zachęcające do odwiedzenia siłowni, zamówienia cateringu dietetycznego.

Wspomniana na początku firma Accenture zauważa rolę ekosystemów produktów i usług. W centrum takiego ekosystemu stoi klient i jego aktualne potrzeby/oczekiwania. Z punktu widzenia klienta ZDROWIE to jeden obszar – to, że wspomagają go różni specjaliści i dostawcy, tego nie zmienia. Sensowna wydaje się aplikacja monitorująca styl życia, ułatwiająca telekonsultację lub czat z lekarzem wybranej specjalności/dietetykiem/trenerem personalnym/psychologiem/coachem, ułatwiająca znalezienie zajęć gimnastycznych, zamawianie zdrowej żywności, zakup leków i suplementów, a nawet medytację i relaks, dobór odpowiedniej literatury czy audiobooków. Liczba potencjalnych przydatnych usług i produktów, które w kategorii ZDROWIE mogą się mieścić, jest ograniczona tylko wyobraźnią (i ilością miejsca na tej stronie gazety).

Gdy dołączyć do tego kolejny trend wymieniony przez specjalistów z Accenture, czyli adaptowanie się technologii do człowieka (a nie odwrotnie!) – to w głowie pojawia się rozwiązanie intuicyjne, perfekcyjnie dopasowane do bieżącej sytuacji użytkownika. To przyjazny, inteligentny i nienachalny doradca, który pomaga żyć mądrzej, lepiej, szczęśliwiej. Powiemy takiemu doradcy „boli mnie głowa”, on zada kilka dodatkowych pytań i wspólnie zdecydujecie, czy warto pójść do lekarza, zwróci uwagę, że w ostatnich dniach mało spacerowałeś i zbyt krótko spałeś. Może powiedzieć też: to już czwarty raz w ciągu ostatnich 10 dni, gdy boli cię głowa – przyjrzyjmy się temu… Sztuczna inteligencja już teraz ma świetne wyniki w obszarze diagnozowania chorób. Warto połączyć to z wiedzą dotyczącą konkretnej osoby, pochodzącą z jej urządzenia typu smartfon, zasysanych automatycznie wyników badań i innych źródeł…

A jak się do tego mają ubezpieczenia? Towarzystwa mogą albo stać się wyłącznie dostawcami pokrycia ryzyk, albo same stać się ekosystemem produktów i usług związanych z bezpieczeństwem i dobrostanem swoich klientów w dziedzinie zdrowia, zabezpieczenia finansowego, oszczędzania, zarządzania majątkiem, bezpieczeństwem w miejscu zamieszkania, naprawą awarii, organizacją pomocy i wsparcia. Nie tylko wymiana koła czy ładowanie akumulatora, ale również kwiaty w rocznicę ślubu czy monitorowanie bezpiecznej trasy dziecka z domu do szkoły i z powrotem. To już się dzieje, ale prawdziwa rewolucja nastąpi, gdy te wszystkie usługi będą tak łatwe w obsłudze, jak zamówienie taksówki przez Ubera, a inteligentne urządzenie przewidzi twój problem jeszcze zanim on wystąpi.
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

Aviva: Andrzej Oślizło odchodzi

Z dniem 13 października Andrzej Oślizło, od 2015 roku wiceprezes Avivy ds. rozwoju biznesu, opuści grupę. Jego obowiązki przejmą pozostali...


czytaj dalej

VIG Polska: Prof. Marek Belka w radach nadzorczych Compensy i InterRisk

5 września profesor Marek Belka, były prezes Rady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego, dołączył do rad nadzorczych spółek ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

JLT Re: Insurtech a tradycyjni reasekuratorzy

Start-upy z sektora insurtech wchodzą na rynek ubezpieczeń i reasekuracji, ale niekoniecznie jest to zjawisko groźne – taki wniosek płynie z...


czytaj dalej

Euler Hermes i Allianz: Niemiecka gospodarka wrzuca wyższy bieg

W pierwszym półroczu tego roku niemiecka gospodarka zdecydowanie przyspieszyła. W ujęciu rocznym wzrost PKB Niemiec wyniósł 2,7%, co stanowi wynik...


czytaj dalej

UOKiK ostrzega konsumentów przed Goldberg & Sons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie konsumenckie, w którym przestrzegł przed działalnością firmy pośrednictwa...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Nowa kampania „Oczami matki”

22 września startuje nowa kampania marketingowa Nationale-Nederlanden „Oczami matki”. W ramach akcji prezentowana będzie oferta dla rodziców...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy