Link4 zmienia praktyki zakwestionowane przez UOKiK
poniedziałek, 15 maja 2017 08:36

12 maja Link4 poinformował, że wykonuje decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RPZ 1/2017 i zmienia praktykę dotyczącą przedłużania umów OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.). Towarzystwo znalazło się na celowniku UOKiK po informacjach uzyskanych przez instytucję m.in. od Rzecznika Finansowego. W październiku ub.r. Urząd wszczął postępowanie w tej sprawie.

Z ówczesnych ustaleń UOKiK i Rzecznika Finansowego wynikało, że Link4 TU może błędnie interpretować przepisy dotyczące możliwości rozwiązania automatycznie przedłużonej umowy OC. Jeżeli konsument zapłaci składkę proponowaną w otrzymanym od Link4 piśmie dotyczącym ubezpieczenia na kolejny okres, a następnie znajdzie korzystniejszą ofertę i kupi polisę w innym zakładzie, zakład uznawał, że konsument nie może wypowiedzieć zawartej z nim umowy. Spółka stała na stanowisku, że konsument ma taką możliwość jedynie wówczas, kiedy nie odpowie na pismo, tj. nie zapłaci określonej w nim składki.

Tymczasem w opinii prezesa Urzędu i Rzecznika Finansowego, zgodnie z przepisami do automatycznego przedłużenia umowy dojdzie, jeśli konsument nie wypowie umowy, niezależnie od tego, czy zapłacił składkę wskazaną w otrzymanym piśmie przed upływem obowiązywania ubezpieczenia, czy też nie. W obu przypadkach konsument powinien mieć możliwość wypowiedzenia umowy ze spółką, jeżeli w tym samym czasie posiada ubezpieczenie OC w innym zakładzie ubezpieczeń.

W toku postępowania Link4 zobowiązał się zmienić stosowaną praktykę postępowania w relacjach z konsumentami w zakresie realizacji umów OC ppm. w ten sposób, że w sytuacji gdy konsument po otrzymaniu pisma z informacją o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia w trybie art. 28 ust. 1b ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, dokona zapłaty na rzecz spółki składki w wysokości wskazanej w treści tego pisma (również przed upływem ostatniego dnia bieżącego okresu ubezpieczenia), to umowa zawarta na kolejny 12-miesięczny okres będzie uznawana za umowę ubezpieczenia OC ppm. zawartą w trybie art. 28 ust. 1 w/w ustawy. W związku z powyższym Link4 nie będzie kwestionować skuteczności wypowiedzenia takich umów w oparciu o art. 28a ust. 1 UUO.

Ubezpieczyciel zadeklarował również, że wystąpi indywidualnie do konsumentów, których wypowiedzenia umowy OC ppm. zawartej w w/w trybie nie zostały uznane za skuteczne w związku z niespełnieniem warunków wynikających z art. 28a ust.1 ustawy z zapytaniem, czy podtrzymują oni złożone wypowiedzenie i domagają się proporcjonalnego zwrotu składki za okres następujący po wypowiedzeniu, czy żąda uznania ochrony ubezpieczeniowej za istniejącą w tym okresie. Link4 podkreślił, że w takiej sytuacji postąpi zgodnie z decyzją konsumenta. Jeżeli uznanie wypowiedzenia za skuteczne w konkretnym wypadku mogłoby mieć negatywne skutki prawne dla konsumenta, spółka pouczy go o tych skutkach.

Zobowiązanie Link4 zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK w decyzji nr RPZ 1/2017 z 12 kwietnia 2017 r.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Ergo Hestia: Grzegorz Szatkowski członkiem zarządu ds. ryzyka

18 lipca Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Grzegorza Szatkowskiego na stanowisko członka zarządu STUnŻ Hestia i...


czytaj dalej

Piotr Antkiewicz nowym prezesem KUKE

17 lipca Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy powołało Piotra Antkiewicza na stanowisko prezesa zarządu Korporacji Ubezpieczeń Kredytów...


czytaj dalej

Novis Poisťovňa: Akceptacja płatności walutą cyfrową

Payment21.com, procesor płatniczy walut cyfrowych zgodny ze standardem AML, ogłosił partnerstwo z Novis Poisťovňa, umożliwiające ubezpieczycielowi...


czytaj dalej

Francja: Telekomy wchodzą w bankowość online i ubezpieczenia

Francuski miliarder Patrick Drahi planuje uruchomienie wiosną 2019 r. banku online w krajach strefy euro, w których działa jego grupa...


czytaj dalej

Ergo Hestia: Setny Punkt Standard. Będą kolejne

Ergo Hestia wspólnie z najlepszymi agentami ubezpieczeniowymi otworzyła już sto wystandaryzowanych punktów sprzedaży i obsługi klientów. Setny...


czytaj dalej

beinsured: „BACK TO THE FUTURE” II - Ubezpieczenia przyszłości

21 września w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbędzie się konferencja „BACK TO THE FUTURE” II – Ubezpieczenia przyszłości. Patronem medialnym...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy