600 tys. USD odszkodowania za wpisy w mediach społecznościowych
poniedziałek, 21 sierpnia 2017 08:32

PAP donosi za Business Wire o przyznaniu przez ławę przysięgłych odszkodowania w wysokości 600 tys. USD w procesie o naruszenie dobrego imienia byłego dyrektora generalnego firmy farmaceutycznej Pharma Pak Inc., toczonym przed sądem w Kalifornii. Odszkodowanie zostało przyznane od pozwanego pana Paula Edalata, któremu dowiedziono prowadzenie kampanii oszczerstw przeciwko menedżerowi Pharma Pak za pomocą wpisów w mediach społecznościowych. Dodatkowo odszkodowanie zostało zasądzone także na rzecz inwestorów tej firmy, którym wyrządzono szkodę przez prowadzenie negatywnej kampanii przeciwko zatrudnionemu przez nich menedżerowi – pisze Michał Molęda, Leadenhall Polska, specjalnie dla „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Warto zwrócić uwagę na to orzeczenie z kilku powodów.

Po pierwsze, media społecznościowe to przestrzeń publiczna i wszyscy ponosimy tam szczególną odpowiedzialność za słowo. Dotyczy to nas tak jako przedsiębiorców, profesjonalistów, jak i jako osób prywatnych. Aktywność w sieci może nie przejść niezauważona, jeżeli swoimi wpisami naruszamy prawa innych. Nawet nasze prywatne wpisy mogą wywoływać skutki w sferze praw chronionych osób trzecich i należy się liczyć się z odpowiedzialnością w razie ich naruszenia.

Po drugie, dobre imię i wizerunek menedżera ma istotną wartość dla firmy i podlega ochronie. Finansowaniu obrony dobrego imienia mogą służyć ubezpieczenia D&O, szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z formułowaniem roszczeń lub zarzutów do menedżerów w związku z pełnioną przez nich funkcją zarządczą.

Po trzecie, naruszenie dobrego imienia menedżera dotyczy nie tylko jego osobistych praw, ale wpływa na wartość całej firmy. Z tego powodu także właściciele mogą zgłaszać roszczenia w związku z takimi naruszeniami.

Po czwarte. w sieci możemy paść ofiarą przestępstwa, nasze prawa mogą zostać naruszone, jak również to nam mogą zostać postawione zarzuty naruszenia praw osób trzecich. Odpowiedzią na to ryzyko powinny być odpowiednie ubezpieczenia cyber, które z jednej strony mogą nas chronić i zapewnić finansowanie rozmaitych kosztów w sytuacji, gdy dojdzie do naruszenia naszych praw (np. wyciek danych, stalking, naruszenie naszych dóbr osobistych), jak również z drugiej ochrona powinna obejmować naszą odpowiedzialność cywilną (OC za wyciek danych, za bezprawne wykorzystanie wizerunku, za naruszenie prywatności osoby trzeciej). Należy się spodziewać, że oferta ubezpieczenia cyber obecnie kierowana do przedsiębiorstw i organizacji już wkrótce, wzorem innych rynków, będzie kierowana także do osób prywatnych.
Autor: Michał Molęda, wiceprezes Leadenhall Polska, Lloyd’s coverholder.

 

Aviva: Andrzej Oślizło odchodzi

Z dniem 13 października Andrzej Oślizło, od 2015 roku wiceprezes Avivy ds. rozwoju biznesu, opuści grupę. Jego obowiązki przejmą pozostali...


czytaj dalej

VIG Polska: Prof. Marek Belka w radach nadzorczych Compensy i InterRisk

5 września profesor Marek Belka, były prezes Rady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego, dołączył do rad nadzorczych spółek ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

JLT Re: Insurtech a tradycyjni reasekuratorzy

Start-upy z sektora insurtech wchodzą na rynek ubezpieczeń i reasekuracji, ale niekoniecznie jest to zjawisko groźne – taki wniosek płynie z...


czytaj dalej

Euler Hermes i Allianz: Niemiecka gospodarka wrzuca wyższy bieg

W pierwszym półroczu tego roku niemiecka gospodarka zdecydowanie przyspieszyła. W ujęciu rocznym wzrost PKB Niemiec wyniósł 2,7%, co stanowi wynik...


czytaj dalej

UOKiK ostrzega konsumentów przed Goldberg & Sons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie konsumenckie, w którym przestrzegł przed działalnością firmy pośrednictwa...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Nowa kampania „Oczami matki”

22 września startuje nowa kampania marketingowa Nationale-Nederlanden „Oczami matki”. W ramach akcji prezentowana będzie oferta dla rodziców...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy