5 sposobów, które pomogą uczynić firmę bardziej „prorodzinną”
wtorek, 22 sierpnia 2017 09:13

Brak rąk do pracy to jedno z największych wyzwań, z którym mierzą się firmy produkcyjne w Polsce. Dotyczy to również przedsiębiorstw z sektora MŚP. Z danych GUS wynika, że na koniec I kwartału 2017 r. w firmach zatrudniających przynajmniej jedną osobę było 119,5 tys. wolnych miejsc pracy. Problem z dużą rotacją pracowników dotyczy także branży handlowej.

W jaki sposób małe firmy produkcyjne i handlowe mogą budować lojalność swojej załogi? Jednym ze sposobów są benefity pozapłacowe, szczególnie te, które wspierają pracowników w roli rodziców. Według badań Nationale-Nederlanden co trzeci Polak wskazuje takie benefity jako ważny argument przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Oto kilka sposobów na to, jak małe firmy mogą budować lojalność pracowników.

Opieka nad dziećmi

Każdy kto ma dzieci, szczególnie w wieku szkolnym i przedszkolnym, wie jak trudne i kosztowne bywa zorganizowanie im atrakcyjnego wypoczynku na przykład w czasie wakacji. Nikt nie może przecież pozwolić sobie na osiem tygodni urlopu. Wiele firm dostrzegło ten problem i zaczęło szukać jego rozwiązania. Część z nich opłaca wyjazdy kolonijne i obozy dla dzieci swoich pracowników, inne szukają alternatywnych rozwiązań. Jednym ze sposobów jest dofinansowanie lub organizowanie w ramach firmy półkolonii. Niektóre firmy, jeżeli to możliwe, oferują swoim pracownikom skrócony czas pracy w czasie wakacji, inne wydłużają czas przeznaczony na pracę z domu. Jednak problem zorganizowania opieki nad dziećmi spędza sen z powiek rodzicom nie tylko w wakacje. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się przyzakładowe przedszkola i punkty przedszkolne, w których pracownicy mogą zostawić swoje dzieci pod dobrą opieką i odebrać je po skończonej pracy. Firmy, które z różnych powodów nie mają możliwości otwarcia przedszkola, na przykład w branży produkcyjnej i handlowej, mogą współfinansować pobyt dziecka swojego pracownika w takiej placówce.

Wsparcie finansowe

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nie jest obowiązkowy dla małych firm. Obligatoryjnie muszą go założyć te przedsiębiorstwa, które zatrudniają co najmniej 50 osób na pełnych etatach. Jednak warto się na niego zdecydować w nawet mniejszych firmach. To dzięki temu funduszowi pracownik i jego rodzina może otrzymać zapomogę, paczki świąteczne dla dzieci, bony podarunkowe czy skorzystać z wczasów „pod gruszą”, czyli dopłat do wakacji. W ostatnich latach coraz popularniejsze stało się również dopłacanie do zajęć sportowych dla dzieci pracowników, na przykład na basenie lub fundowanie podręczników i wyprawki szkolnej dla tych dzieci, które wybierają się do pierwszej klasy. Niektóre firmy pokrywają także część opłaty za posiłki dzieci w przedszkolach lub szkołach.

Ubezpieczenie grupowe

Sposobem na jednoczesne podniesienie efektywności pracownika i wsparcie go w roli rodzica jest ubezpieczenie grupowe. Według badań Nationale-Nederlanden ponad 60 proc. Polaków wskazuje takie ubezpieczenie jako wartościowy benefit od pracodawcy. Standardowe ubezpieczenie grupowe gwarantuje wypłatę odszkodowania w przypadku: śmierci ubezpieczonego, trwałego uszczerbku na zdrowiu, kalectwa, śmierci małżonka, osierocenia dziecka, urodzenia dziecka, poważnej choroby i leczenia szpitalnego. Ale coraz częściej oferują one również pakiety ochrony dla całej rodziny. Na przykład polisy zawierające opcję ochrony dzieci przed skutkami nieszczęśliwych wypadków, skręceń, odmrożeń, zwichnięć czy złamań w dużo szerszym zakresie niż jest to standardem w szkolnych ubezpieczeniach. Co ważne objęty ubezpieczeniem grupowym pracownik może ubezpieczyć wszystkie dzieci w cenie jednej składki, podczas gdy każde dziecko będzie posiadać swoją sumę ubezpieczenia. W praktyce oznacza to tyle, że jeżeli jedno dziecko będzie miało wypłacone świadczenie z tytułu jakiegoś zdarzenia, to nie ucierpi na tym suma ubezpieczenia drugiego lub kolejnego objętego ubezpieczeniem dziecka. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że świadczenie można otrzymać za samo zaistnienie zdarzenia na podstawie dokumentacji medycznej, a nie po zakończeniu leczenia i orzeczeniu komisji lekarskiej. To ważny element, który pomoże pracownikom zadbać o swoje pociechy w razie wypadku.

Elastyczny czas pracy

To jeden z najważniejszych czynników, wspierających pracowników posiadających rodziny. Z badań American Psychological Association wynika, że ponad połowa wszystkich pracowników twierdzi, że obowiązki zawodowe kolidują z ich osobistymi, a 43 proc. osób ma poczucie, że ich obowiązki rodzinne zakłócają pracę. Dlatego coraz więcej pracodawców pozwala pracownikom regulować sobie czas pracy w zależności od ich potrzeb, wychodząc z założenia, że najważniejsze jest wykonanie powierzonego im zadania. W firmach produkcyjnych i handlowych może być to trudne, ale nie znaczy, że niemożliwe. Przykładem jest jedno z przedsiębiorstw produkcyjnych w Kanadzie, które wprowadziło ciekawy system organizacji czasu pracy w weekendy. Osoby, które przepracują dwie 12-godzinne zmiany w sobotę i niedzielę mają następnie wolne od poniedziałku do piątku, ale otrzymują wynagrodzenie jak za pełnowymiarowy tydzień pracy. Oferta ta spotkała się z dużym zainteresowaniem pracowników, którzy mogli sobie ustawić grafik pod własne potrzeby.

Prywatna opieka medyczna

W ostatnich latach to jedna z najpopularniejszych form wspierania pracowników i ich rodzin. W badaniu Nationale-Nederlanden wskazywała na nią prawie połowa badanych oceniających benefity pozapłacowe. Ubezpieczenia medyczne charakteryzują się dość niską składką w zamian za dostęp do wielu usług i specjalistów. Firma może zamówić różne pakiety dla całej rodziny, np. zawierające kilka lub kilkanaście specjalizacji medycznych (najpopularniejsze to laryngolog, pediatra, ortopeda, alergolog), pakiet podstawowych usług diagnostycznych (np. EKG, morfologia, itp.) czy też pakiet VIP, obejmujący nawet poród lub zabieg chirurgiczny w prywatnym szpitalu. Umowę z placówką medyczną zawiera pracodawca i od niego też zależy, czy będzie płacił całą składkę za swojego pracownika, czy też będzie ją z nim współdzielił. Firmy, które z różnych względów nie mogą lub nie chcą inwestować w pakiety medyczne, mogą również w inny sposób dbać o zdrowie pracowników, na przykład zapraszając ich na bezpłatne badania profilaktyczne lub opłacając szczepienia przeciwko grypie dla nich i ich najbliższych.  
(AW, źródło: Nationale-Nederlanden)

 

TUW PZUW: Jakub Papuga nowym członkiem zarządu

W skład władz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) wejdzie nowa osoba. Od 1 lutego funkcję...


czytaj dalej

Pramerica Życie: Borys Kowalski nowym członkiem zarządu

Rada nadzorcza Pramerica Życie powołała w skład zarządu Borysa Kowalskiego. Nowy członek władz towarzystwa będzie odpowiedzialny za Pion...


czytaj dalej

Turcja: Talanx przejmuje Liberty Sigorta

23 stycznia Talanx poinformował o zawarciu porozumienia w sprawie nabycia 99,4% udziałów w Liberty Sigorta A.S., tureckim oddziale amerykańskiej...


czytaj dalej

Hippo: Inwestorzy finansują ekspansję insurtecha

Kalifornijska firma z sektora insurtech Hippo pozyskała 25 mln dol. z emisji Serii B od Comcast Ventures i Fifth Wall oraz innych inwestorów.

...


czytaj dalej

rankomat.pl: Stabilizacja cen OC

Ceny OC pomiędzy 2015 a 2016 rokiem wzrosły o 45%. Pomiędzy 2016 a 2017 tempo wzrostu było już niższe (24%). W ostatnim kwartale minionego roku...


czytaj dalej

Kasia Moś i The Chance będą nadal reklamować Link4

Powstaną kolejne muzyczne reklamy z udziałem Kasi Moś i zespołu The Chance. Link4 przedłużył kontrakt reklamowy z artystkami, które obecnie można...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy