KNF ukarała ubezpieczycieli za zbyt niskie składki
środa, 30 sierpnia 2017 08:54

Ponad półtora miliona złotych – tyle w sumie wyniosły kary nałożone przez Komisję Nadzoru Finansowego na ubezpieczycieli. Większą część tej kwoty stanowią sankcje za składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych nieadekwatne do zobowiązań.

Decyzja o ukaraniu towarzystw zapadła na odbywającym się 29 sierpnia trzysta sześćdziesiątym posiedzeniu KNF. Komisja nałożyła sankcje o łącznej wartości 1,53 mln zł na cztery towarzystwa: TUZ TUW, Compensa TU (jako następcę prawnego Benefia TU), TUiR Warta i UNIQA TU. Pierwsze dwie firmy mają zapłacić odpowiednio 260 tys. zł i 600 tys. zł za naruszenie art. 18 ust. 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, poprzez ustalenie składki w wysokości niezapewniającej co najmniej wykonania wszystkich zobowiązań z umów ubezpieczenia i pokrycia kosztów wykonywania działalności w AC pojazdów lądowych (z wyjątkiem pojazdów szynowych), obejmujące szkody w pojazdach samochodowych) i OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (z wyłączeniem odpowiedzialności cywilnej przewoźnika) zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej w latach 2011-2015.

Decyzja nadzoru o ukaraniu TUZ TUW i Compensa TU to pokłosie pisma poprzedniego przewodniczącego Andrzeja Jakubiaka z 28 września 2015 roku*. Pismo powstało w efekcie przeprowadzonej przez KNF analizy danych dotyczących segmentu komunikacyjnego w latach 2011-15. Nadzór wziął pod lupę informacje ilościowe i jakościowe dotyczące założeń taryfowych oraz wyników dla zawartych umów, prognozy rozwoju wyników działalności w obu grupach oraz dowody na adekwatność stosowanych w danym okresie stawek lub informacji na temat działań naprawczych w celu poprawy wyników w AC i OC. W piśmie zwrócono m.in. uwagę, że zjawiska zidentyfikowane w toku wspomnianej powyżej analizy dotyczącej lat 2011-2015 dostarczyły Komisji wystarczających przesłanek do wszczęcia w tym roku kilku postępowań w sprawie finansowego ukarania niektórych towarzystw.

Z kolei TUiR Warta i UNIQA TU zostały ukarane sankcjami w wysokości odpowiednio 600 tys. zł i 75 tys., zł. W obu przypadkach powód był identyczny: naruszenie art. 14 ust. 1-3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, w związku ze stwierdzeniem przypadków opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowania lub niedopełnieniu obowiązków informacyjnych. Sankcja dla pierwszej z firm jest również spełnieniem wcześniejszych zapowiedzi KNF. Pod koniec ubiegłego roku nadzór postanowił, że wysokie kary nakładane na towarzystwa, które regularnie notują opóźnienia w likwidacji szkód z komunikacyjnych polis OC, będą nowym standardem w praktyce instytucji. A TUiR Warta była już kilkakrotnie karana za naruszenie w/w przepisów (także jako następca prawny HDI Asekuracja). Ostatni raz w marcu tego roku, kiedy to KNF nałożyła na zakład rekordową sankcję w wysokości 600 tys. zł (później obniżyła ją do 590 tys. zł). Teraz zaś rekord został wyrównany.

*Więcej:
http://gu.com.pl/...
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Aviva: Andrzej Oślizło odchodzi

Z dniem 13 października Andrzej Oślizło, od 2015 roku wiceprezes Avivy ds. rozwoju biznesu, opuści grupę. Jego obowiązki przejmą pozostali...


czytaj dalej

VIG Polska: Prof. Marek Belka w radach nadzorczych Compensy i InterRisk

5 września profesor Marek Belka, były prezes Rady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego, dołączył do rad nadzorczych spółek ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

JLT Re: Insurtech a tradycyjni reasekuratorzy

Start-upy z sektora insurtech wchodzą na rynek ubezpieczeń i reasekuracji, ale niekoniecznie jest to zjawisko groźne – taki wniosek płynie z...


czytaj dalej

Euler Hermes i Allianz: Niemiecka gospodarka wrzuca wyższy bieg

W pierwszym półroczu tego roku niemiecka gospodarka zdecydowanie przyspieszyła. W ujęciu rocznym wzrost PKB Niemiec wyniósł 2,7%, co stanowi wynik...


czytaj dalej

UOKiK ostrzega konsumentów przed Goldberg & Sons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie konsumenckie, w którym przestrzegł przed działalnością firmy pośrednictwa...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Nowa kampania „Oczami matki”

22 września startuje nowa kampania marketingowa Nationale-Nederlanden „Oczami matki”. W ramach akcji prezentowana będzie oferta dla rodziców...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy