Świat: Zwalczanie pirackich połowów
piątek, 13 października 2017 08:37

Koalicja firm ubezpieczeniowych zawarła porozumienie dotyczące zwalczania pirackich połowów przez zakaz obejmowania ochroną trawlerów z czarnej listy. Wartość nielegalnych połowów sięga 10 mld dol. rocznie.

Firmy będą odmawiać ubezpieczenia statkom z europejskiej czarnej listy jednostek zaangażowanych w nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane połowy na całym świecie. Obecnie na liście znajduje się ponad 100 statków – podaje agencja Reuters. Do tej pory luki w definicjach prawnych pirackiego rybołówstwa umożliwiały niekiedy armatorom uzyskiwanie ubezpieczenia dla jednostek wyrządzających szkody globalnym zasobom ryb. Lista UE wyraźnie wskazuje łamiące prawo statki.

Ponad 20 firm przystąpiło do porozumienia o podjęciu kroków przeciwko nielegalnym połowom, na czele z Allianz Global Corporate & Specialty, AXA, Generali, Hanseatic Underwriters i Shipowners’ Club. Inicjatywa jest wspierana również przez ONZ.

„Będziemy zachęcać do podjęcia kroków, które pomogą zredukować i wyeliminować nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane (IUU) połowy” – napisano w oświadczeniu opublikowanym na międzynarodowej konferencji w sprawie ochrony oceanów, odbywającej się na Malcie. Sygnatariusze uzgodnili, że nie będą „świadomie ubezpieczać lub umożliwiać ubezpieczenie statków, które zostały oficjalnie umieszczone na czarne liście za uprawianie połowów IUU”. Oświadczenie zawiera sformułowanie „świadomie”, ponieważ niektóre firmy wyrażały obawy, że mogłyby bez własnej woli ubezpieczyć jednostkę, która zmieniła banderę lub nazwę, aby ukryć swoją piracką przeszłość.

Naukowcy szacują, że nielegalne połowy kosztują globalną gospodarkę 10–23,5 mld dol. rocznie, albo 11–26 mln ton ryb.

Dana Miller
z Oceana, międzynarodowej organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony mórz zauważyła, że ubezpieczyciele skorzystają na porozumieniu, ponieważ właściciele pirackich trawlerów czasami zatapiają statki, aby wyłudzać odszkodowania.
Porozumienie jest częścią wspólnej inicjatywy organizacji Oceana i ONZ, dotyczącej zrównoważonych ubezpieczeń morskich. Europejska czarna lista została sporządzona na podstawie danych zebranych przez regionalne organizacje połowowe od północnego Atlantyku po wody wokół Antarktydy. Danymi na temat pirackich statków dysponuje również Interpol, ale nie są one powszechnie dostępne.

Do innych środków zapobiegawczych zalicza się porozumienie ONZ z 2016 r. wzywające kraje do odmawiania wejścia do portu statkom biorącym udział w procederze nielegalnych połowów.
AC

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

GlobalData: Osobiste cyberubezpieczenie staje się konieczne

Cyberpolisa jest często uważana za wymóg w świecie ubezpieczeń komercyjnych, ale zapotrzebowanie na ochronę dla osób prywatnych stale rośnie i w...


czytaj dalej

Mapfre: Wysokie koszta katastrof, duża reorganizacja

Hiszpański ubezpieczyciel Mapfre wypłaci klientom ponad 1,1 mld euro w związku z katastrofami naturalnymi z III kw. 2017 r. Zapowiedział również...


czytaj dalej

Wydarzenia Miesiąca – Listopad 2017

Listopad był miesiącem obfitującym w publikacje różnego rodzaju dokumentów o kapitalnym znaczeniu dla polskiego rynku ubezpieczeń. Fakt ten...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Do wyboru, do koloru

Legislacyjny projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, nowości sprzedażowe, nowe instytucje w strukturach zakładów – wysyp ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy