Reklama

Świat: Zwalczanie pirackich połowów
piątek, 13 października 2017 08:37

Koalicja firm ubezpieczeniowych zawarła porozumienie dotyczące zwalczania pirackich połowów przez zakaz obejmowania ochroną trawlerów z czarnej listy. Wartość nielegalnych połowów sięga 10 mld dol. rocznie.

Firmy będą odmawiać ubezpieczenia statkom z europejskiej czarnej listy jednostek zaangażowanych w nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane połowy na całym świecie. Obecnie na liście znajduje się ponad 100 statków – podaje agencja Reuters. Do tej pory luki w definicjach prawnych pirackiego rybołówstwa umożliwiały niekiedy armatorom uzyskiwanie ubezpieczenia dla jednostek wyrządzających szkody globalnym zasobom ryb. Lista UE wyraźnie wskazuje łamiące prawo statki.

Ponad 20 firm przystąpiło do porozumienia o podjęciu kroków przeciwko nielegalnym połowom, na czele z Allianz Global Corporate & Specialty, AXA, Generali, Hanseatic Underwriters i Shipowners’ Club. Inicjatywa jest wspierana również przez ONZ.

„Będziemy zachęcać do podjęcia kroków, które pomogą zredukować i wyeliminować nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane (IUU) połowy” – napisano w oświadczeniu opublikowanym na międzynarodowej konferencji w sprawie ochrony oceanów, odbywającej się na Malcie. Sygnatariusze uzgodnili, że nie będą „świadomie ubezpieczać lub umożliwiać ubezpieczenie statków, które zostały oficjalnie umieszczone na czarne liście za uprawianie połowów IUU”. Oświadczenie zawiera sformułowanie „świadomie”, ponieważ niektóre firmy wyrażały obawy, że mogłyby bez własnej woli ubezpieczyć jednostkę, która zmieniła banderę lub nazwę, aby ukryć swoją piracką przeszłość.

Naukowcy szacują, że nielegalne połowy kosztują globalną gospodarkę 10–23,5 mld dol. rocznie, albo 11–26 mln ton ryb.

Dana Miller
z Oceana, międzynarodowej organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony mórz zauważyła, że ubezpieczyciele skorzystają na porozumieniu, ponieważ właściciele pirackich trawlerów czasami zatapiają statki, aby wyłudzać odszkodowania.
Porozumienie jest częścią wspólnej inicjatywy organizacji Oceana i ONZ, dotyczącej zrównoważonych ubezpieczeń morskich. Europejska czarna lista została sporządzona na podstawie danych zebranych przez regionalne organizacje połowowe od północnego Atlantyku po wody wokół Antarktydy. Danymi na temat pirackich statków dysponuje również Interpol, ale nie są one powszechnie dostępne.

Do innych środków zapobiegawczych zalicza się porozumienie ONZ z 2016 r. wzywające kraje do odmawiania wejścia do portu statkom biorącym udział w procederze nielegalnych połowów.
AC

 

UFG: Jarosław Matusiewicz nowym przewodniczącym Rady Funduszu

21 września Paweł Bisek, dotychczasowy przewodniczący Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, zrezygnował z pełnienia tej funkcji. Jego...


czytaj dalej

Vienna Life: Witold Czechowski członkiem zarządu ds. ryzyka

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Witolda Czechowskiego na stanowisko członka zarządu Vienna...


czytaj dalej

RIAD: Przyszedł czas na legaltech

W dniach 4–5 października 2018 r. w Bratysławie odbędzie się kongres RIAD Międzynarodowego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli Ochrony Prawnej, pod...


czytaj dalej

Australia: Klienci Allianz wprowadzeni w błąd

Australijski oddział niemieckiego ubezpieczyciela Allianz SE wprowadzał w błąd przy sprzedaży ubezpieczenia podróżnego, obiecując nieograniczoną...


czytaj dalej

Personalia: TU Zdrowie ma nowego prezesa

Z informacji na stronie internetowej wynika, że Xenia Kruszewska nie jest już prezesem TU Zdrowie. Nowym szefem towarzystwa został Aleksander...


czytaj dalej

KNF: Pół miliarda wzrostu wartości rynku ubezpieczeń

21 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opublikowała raport podsumowujący wyniki finansowe pierwszego półrocza na polskim rynku...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook