Świat: Zwalczanie pirackich połowów
piątek, 13 października 2017 08:37

Koalicja firm ubezpieczeniowych zawarła porozumienie dotyczące zwalczania pirackich połowów przez zakaz obejmowania ochroną trawlerów z czarnej listy. Wartość nielegalnych połowów sięga 10 mld dol. rocznie.

Firmy będą odmawiać ubezpieczenia statkom z europejskiej czarnej listy jednostek zaangażowanych w nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane połowy na całym świecie. Obecnie na liście znajduje się ponad 100 statków – podaje agencja Reuters. Do tej pory luki w definicjach prawnych pirackiego rybołówstwa umożliwiały niekiedy armatorom uzyskiwanie ubezpieczenia dla jednostek wyrządzających szkody globalnym zasobom ryb. Lista UE wyraźnie wskazuje łamiące prawo statki.

Ponad 20 firm przystąpiło do porozumienia o podjęciu kroków przeciwko nielegalnym połowom, na czele z Allianz Global Corporate & Specialty, AXA, Generali, Hanseatic Underwriters i Shipowners’ Club. Inicjatywa jest wspierana również przez ONZ.

„Będziemy zachęcać do podjęcia kroków, które pomogą zredukować i wyeliminować nielegalne, nieuregulowane i niezgłaszane (IUU) połowy” – napisano w oświadczeniu opublikowanym na międzynarodowej konferencji w sprawie ochrony oceanów, odbywającej się na Malcie. Sygnatariusze uzgodnili, że nie będą „świadomie ubezpieczać lub umożliwiać ubezpieczenie statków, które zostały oficjalnie umieszczone na czarne liście za uprawianie połowów IUU”. Oświadczenie zawiera sformułowanie „świadomie”, ponieważ niektóre firmy wyrażały obawy, że mogłyby bez własnej woli ubezpieczyć jednostkę, która zmieniła banderę lub nazwę, aby ukryć swoją piracką przeszłość.

Naukowcy szacują, że nielegalne połowy kosztują globalną gospodarkę 10–23,5 mld dol. rocznie, albo 11–26 mln ton ryb.

Dana Miller
z Oceana, międzynarodowej organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony mórz zauważyła, że ubezpieczyciele skorzystają na porozumieniu, ponieważ właściciele pirackich trawlerów czasami zatapiają statki, aby wyłudzać odszkodowania.
Porozumienie jest częścią wspólnej inicjatywy organizacji Oceana i ONZ, dotyczącej zrównoważonych ubezpieczeń morskich. Europejska czarna lista została sporządzona na podstawie danych zebranych przez regionalne organizacje połowowe od północnego Atlantyku po wody wokół Antarktydy. Danymi na temat pirackich statków dysponuje również Interpol, ale nie są one powszechnie dostępne.

Do innych środków zapobiegawczych zalicza się porozumienie ONZ z 2016 r. wzywające kraje do odmawiania wejścia do portu statkom biorącym udział w procederze nielegalnych połowów.
AC

 

GrECo JLT Services: Marek Mozer dyrektorem operacyjnym

Od września Marek Mozer pełni funkcję dyrektora operacyjnego GrECo JLT Services. Do jego kompetencji należy nadzór nad obszarem współpracy z...


czytaj dalej

Euler Hermes: Krzysztof Rzepka szefem działów odszkodowań i windykacji

Krzysztof Rzepka został powołany na dyrektora zarządzającego Biurem Windykacji i Likwidacji Szkód Euler Hermes. Na tym stanowisku będzie...


czytaj dalej

Aon: Badanie EMEA Cyber Risk Transfer Report 2017

Organizacje dostrzegają rosnącą wartość technologii i danych w stosunku do wartości aktywów materialnych, ale jednocześnie wydają czterokrotnie...


czytaj dalej

AXA: Chętni na zarządzanie aktywami odprawieni

AXA zgłosiło się wielu graczy zainteresowanych jej spółką zarządzania aktywami, jednak okazuje się, że dla ubezpieczyciela nadal ma ona znaczenie...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Jak przekonać klientów

Car sharing nie jest nową usługą (jej początków należy szukać przed niemal półwieczem), ale dopiero od kilku lat znajduje się w fazie dynamicznego...


czytaj dalej

Link4: Czujnik dymu do polisy mieszkaniowej

W ramach specjalnej oferty ubezpieczenia Dom Link4 przekaże czujnik dymu Orno or-dc-609. Otrzyma go każdy nowy klient, który nabędzie polisę ze...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy