PIU: Ochrona firmy przed skutkami cyberataku
piątek, 13 października 2017 08:43

W związku obchodzonym 12 października Dniem Bezpiecznego Komputera Polska Izba Ubezpieczeń przypomniała, że odpowiednie ubezpieczenie może ochronić firmę przed wysokimi kosztami utraty czy przywrócenia danych powstałych w wyniku cyberataku.

Ubezpieczenia od cyberryzyk pokrywają koszty związane przede wszystkim z przywróceniem danych oraz ponownym zakupem oprogramowania, pozwalając firmie na powrót do normalnego funkcjonowania. Przedsiębiorstwa, które stały się celem ataków, mogą także liczyć na pokrycie kosztów zarządzania kryzysowego, np. usług specjalistów IT zarządzających ryzykiem cybernetycznym, wynagrodzenia prawników oraz konsultantów public relations, mających zadanie doradzania w komunikacji antykryzysowej oraz odbudowę reputacji. Ważnym elementem jest także przeprowadzanie śledztwa internetowego oraz poinformowanie osób, których dane mogły być zagrożone.

Utracone dane mogą wyrządzić szkodę nie tylko przedsiębiorstwu czy instytucji, ale także osobom związanym z nimi. Dlatego ubezpieczyciele zapewniają pokrycie kosztów ochrony prawnej, poniesionych ze względu na naruszenie własności intelektualnej w/w osób, w związku z treściami przekazywanymi za pośrednictwem mediów cyfrowych.

Wyciek czy utrata danych osobowych i handlowych może skutkować karami finansowymi, koniecznością wypłat odszkodowań i naruszeniem reputacji firmy. Dlatego polisy od cyberryzyk zawierają także OC, co zabezpiecza budżet firmy w związku z naruszeniem standardów prywatności czy przechowywania danych. Polisa często pokrywa koszty postępowań administracyjnych związanych z ochroną danych osobowych oraz praw własności intelektualnej.  

- Polisa od cyberryzyk jest przygotowywana pod indywidualne potrzeby klienta. Oferta jest uzależniona od poziomu ryzyka, branży czy ilości danych, które znajdują się w zasobach firmy. Dobrą praktyką jest wykonanie audytu infrastruktury teleinformatycznej oraz zbiorów danych i procedur bezpieczeństwa, tak by określić rzeczywiste potrzeby oraz właściwie oszacować ryzyko ewentualnych strat – tłumaczy Rafał Mańkowski, ekspert-analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Ubezpieczenie można zakupić bezpośrednio u ubezpieczyciela albo skorzystać z doradztwa niezależnego brokera. Jego zadaniem jest identyfikacja ryzyk biznesu klienta oraz przedstawienie propozycji gwarantującej ich zabezpieczenie, wsparcie merytoryczne firmy przy zawieraniu umowy oraz w trakcie negocjacji dotyczących wysokości składki i warunków ubezpieczenia.

Cyberataki kosztują rocznie globalną gospodarkę 445 mld dolarów*. Są w czołówce globalnych zagrożeń w rankingu Światowego Forum Ekonomicznego.

*Cyber Resiliency in the Fourth Industrial Revolution, Hewlett Packard Enterprise, FireEye, Marsh & McLennan Companies, 2016.
(AM, źródło: PIU)

 

KNF: Zatwierdzenie nominacji do władz towarzystw

20 lutego, na trzysta osiemdziesiątym drugim posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie kilku menadżerów...


czytaj dalej

Personalia: Były szef Link4 wiceprezesem ABC Data

Od 1 marca stanowisko wiceprezesa zarządu ABC Data obejmie Arkadiusz Lew-Kiedrowski, były prezes Link4. Menadżer będzie odpowiedzialny za obszar...


czytaj dalej

Allianz: Podwyżka dywidendy mimo spadku zysków

Rok rekordowy pod względem szkodowości spowodowanej katastrofami naturalnymi i spadek zysku w IV kw. nie powstrzymały Allianz przed podwyższeniem...


czytaj dalej

AXA Partners: Hybrydowy asystent osobisty

Podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas, największych na świecie targów innowacji technologicznych, AXA Partners, globalny zespół AXA...


czytaj dalej

„Rozmowy bez asekuracji”: Cyberzagrożenia i sposoby na walkę z nimi

20 lutego ukazał się drugi odcinek podcastu „Rozmowy bez asekuracji”. Gościem programu był Tomasz Sawiak, wicedyrektor w Zespole...


czytaj dalej

Marsh: Zarządzanie cyberryzykiem nie nadąża za cyberzagrożeniami

Dla większości ankietowanych organizacji cyberbezpieczeństwo jest kluczowym obszarem w zarządzaniu ryzykiem. Mimo to niewiele podmiotów potrafi...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy