Reklama

Nienieodpowiedzialni: Odpowiedzialność konsumencka do poprawki
środa, 08 listopada 2017 09:36

Z badania zaprezentowanego podczas V Konferencji Nienieodpowiedzialni wynika, że ponad dwie trzecie respondentów uważa się za odpowiedzialnych konsumentów. Wyniki badania pokazały również, że większość ankietowanych nie rozumie umów zawieranych z instytucjami finansowymi, w dodatku tylko jedna trzecia badanych czyta je dokładnie przed podpisaniem.

Badanie odpowiedzialności konsumentów przeprowadził na zlecenie organizatorów konferencji Dom Badawczy Maison&Partners przy współpracy z dr Martą Marchlewską z Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Badanie miało na celu sprawdzenie, co dla Polaków oznacza bycie odpowiedzialnym konsumentem i czy zwracamy uwagę na to, jaką reputację mają firmy, z których produktów i usług korzystamy na co dzień.

Z badania wynika, że 68% ankietowanych uważa się za odpowiedzialnych konsumentów, ale nie postrzega tak swoich rodaków. 25% stwierdziło, że Polacy i Europejczycy są odpowiedzialnymi konsumentami. Nie dla wszystkich jednak pojęcie „odpowiedzialnego konsumenta” oznacza to samo. Większość respondentów kojarzy je po prostu z przemyślanymi zakupami – nabywaniem jedynie tego, co potrzebne i czytaniem etykiet. Zdecydowanie mniej osób wyczulonych jest na etyczne postępowanie przedsiębiorstw.

- Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie tego badania ze względu na pojawiające się przypadki nieodpowiedzialności w działaniach przedsiębiorstw, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Ta sytuacja wystarczająco szybko się nie zmieni, jeżeli konsumenci nie zaczną odpowiednio reagować na przejawy nieetycznego zachowania w firmach. Rezygnujący z usług danego przedsiębiorstwa klient jest najlepszą motywacją do wprowadzenia w nim zmian. Nie najlepiej świadczy o nas, ludziach, konsumentach fakt, że często jest nam obojętne, jak traktowani są pracownicy, którzy przygotowują dla nas produkty i że po jakimś czasie zapominamy o ujawnionych w firmach skandalach. Mamy nadzieję, że to badanie sprowokuje nas wszystkich do szerszej dyskusji na temat roli konsumenta w kształtowaniu postaw przedsiębiorców – mówi Artur Nowak-Gocławski z ANG Spółdzielni.

80–90% respondentów nie słyszało o skandalach związanych z brakiem dbałości o warunki pracy czy o kontrowersyjnych i nieakceptowanych społecznie wypowiedziach właścicieli firm, które miały miejsce w ostatnim czasie w polskich przedsiębiorstwach.

Przy okazji rozważań związanych z odpowiedzialnością konsumentów badani zostali zapytani również o to, czy potrafią zadbać o swoje bezpieczeństwo przy okazji zawierania umów z różnymi instytucjami finansowymi. Okazało się, że dla 53% ankietowanych umowy te są niezrozumiałe, ale mimo to i tak je podpisują. Tylko 33% zazwyczaj czyta dokładnie cały dokument, a 48% sprawdza jedynie dane personalne i pobieżnie przegląda główne zapisy. 8% badanych zadeklarowało, że podpisuje umowy bez sprawdzania i czytania czegokolwiek.

O badaniu:

Metoda badania: CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna. Każdy pomiar w ramach sondażu jest realizowany na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie liczącej min. N=1000 osób, gdzie kwoty są dobierane wg reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. W zrealizowanym badaniu wzięło udział N=1041 osób.

(AM, źródło: Brandscope)

 

Z PZU do zarządu Alior Banku

17 października Katarzyna Sułkowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu Alior Banku. Rada nadzorcza spółki przyjęła rezygnację i z tym...


czytaj dalej

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

Unia Berneńska: Beatriz Reguero nową przewodniczącą

17 października w Paryżu odbyło się doroczne walne zgromadzenie Unii Berneńskiej. Gospodarzem spotkania, które zgromadziło ponad 300 dyrektorów...


czytaj dalej

Aon: Wrześniowe katastrofy najkosztowniejsze

Szkody spowodowane przez huragany, powodzie i trzęsienia ziemi sprawiły, że wrzesień był pod względem katastrof naturalnych najkosztowniejszym jak...


czytaj dalej

PIU: Wynik bancassurance najsłabszy od lat

17 października podczas pierwszego dnia X Kongresu Bancassurance Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) zaprezentowała podsumowanie wyników bankowego...


czytaj dalej

Consultia: Korekta rocznej prognozy

Przez 9 miesięcy tego roku Consultia zebrała 155,1 mln zł, o 15,1% więcej niż w analogicznym okresie 2017 r. (134,8 mln zł). Przychody...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook