Jak likwidować turkusowo?
poniedziałek, 27 listopada 2017 10:26

O innym podejściu do biznesu mówi Radosław Bartosik z Mentaxu.

Aleksandra E. Wysocka: – Jak powstał Mentax?
Radek Bartosik:
Mentax.pl powstał w głowie trzech przyjaciół w 2005 r. Postanowiliśmy stworzyć firmę, w której chcielibyśmy pracować. Mieszkaliśmy w różnych częściach Polski, mieliśmy różne doświadczenia, ale łączyła nas wiara w to, że biznes da się prowadzić inaczej.

Co to znaczy „inaczej”?
– Mądrzej, szybciej, bez stresu, fajniej po prostu. Zaczęliśmy zresztą wcale nie od likwidacji, ale od systemu CRM dla Hestii. Nasz system sprawdzał, czy dla jednego klienta nie ma w systemie równocześnie wielu ofert. Duża innowacja w 2005 r.

Więc w którym momencie pojawiła się ta likwidacja?
– W 2007 r., gdy postanowiliśmy napisać oprogramowanie wspierające uproszczoną likwidację szkód. W 2010 r. nawiedziły Polskę powodzie, likwidowaliśmy nawet do 400 szkód dziennie. Wtedy zadzwoniłem do PZU, tak zupełnie z „ulicy”. Umówiłem się na spotkanie. Potem zostaliśmy wyłonieni w przetargu jako jedna z firm zewnętrznych likwidujących szkody w PZU. Pamiętam to jak dziś. W pierwszej turze dostaliśmy 200 szkód do oględzin. Mielec, wynajęliśmy domek jednorodzinny na 3 tygodnie. Przywieźliśmy komputery, drukarkę, mieliśmy na miejscu kosztorysanta. Jak w fabryce. PZU było zaskoczone dobrymi efektami, dostaliśmy kolejne zlecenia. Potem już oględziny liczyliśmy w tysiącach. Tak to się zaczęło.

Minęło 7 lat. Jaki jest Mentax dzisiaj?
– Liczby: 40 etatów. Wśród stałych współpracowników: 200 rzeczoznawców majątkowych, 300 rzeczoznawców komunikacyjnych, 200 serwisów sprzętu RTV/AGD, grono kosztorysantów prac remontowo-budowlanych, audytorzy w zakresie kosztorysów komunikacyjnych, 900 gabinetów lekarskich, również wykonujących rezonanse i tomografie komputerowe. Jest też oczywiście IT, które produkuje oprogramowanie. To jest właśnie Mentax! Kilka lat temu wprowadziliśmy do oferty likwidację szkód w sprzęcie elektronicznym. Organizujemy serwis telewizorów, laptopów, pralek etc. w taki sposób, który znacząco zmniejsza liczbę fraudów. Bo fraudy to prawdziwa plaga w tego typu produktach! Nam udało się obniżyć średnią wartość szkody o 700 zł oraz zmniejszyliśmy współczynnik relacji szkód całkowitych do napraw, jak też skrócić średni czas likwidacji. To bardzo konkretne korzyści dla ubezpieczyciela. Niedawno ruszyliśmy z likwidacją szkód komunikacyjnych. Wygraliśmy przetarg w jednym z towarzystw i działamy. Zawsze byłem ostrożny wobec komunikacji, ale postanowiliśmy się zmierzyć z tematem. Tu jest bardzo duża konkurencja, a z drugiej strony – paradoksalnie – bardzo mała innowacyjność. A my lubimy wszystko wywracać do góry nogami, żeby było prościej i wygodniej. Tyle procesów można mądrze zautomatyzować, trzeba tylko chcieć. A nam się zawsze chce! Współpracujemy z Eurotaxem (tę współpracę wysoko sobie cenimy), co bardzo usprawnia wyceny. Uprościliśmy radykalnie procesy, raporty i sam wygląd kosztorysów. Ile za części, ile za robociznę, ile za lakier, suma. Proste? Proste. Dla poszkodowanego to jest ważne.

Jakich szkód likwidujecie statystycznie najwięcej?
– Majątkowych. Potem są osobowe, potem komunikacyjne. Sporą część biznesu stanowi sprzedaż oprogramowania, które sami piszemy. W tym roku kupiliśmy spółkę w Niemczech i wdrożyliśmy system do zarządzania budowami. Naszym klientem jest m.in. Skanska.

Mówi się o Mentaxie, że jesteście turkusowi. Co to znaczy?
– Nie jesteśmy turkusowi, tak o nas się mówi, ale nie jesteśmy. To wieczna podróż w kierunku pewnego ideału. O turkusowych organizacjach pisał Frederic Laloux w swojej książce Pracować inaczej. W Polsce tę ideę propaguje prof. Andrzej Blikle. Łatkę „turkusowych” dostaliśmy podczas tegorocznej konferencji w Katowicach. To duże wyróżnienie, ale wciąż mamy masę do zrobienia. Uczymy się, rozwijamy, transformujemy. W Mentaxie nie ma praktycznie hierarchii. Zespoły mają ogromną autonomię w działaniu, decydowaniu, zarządzaniu finansami, rekrutowaniu, wyznaczaniu celów. Ludziom z zewnątrz czasem trudno uwierzyć, że to może tak dobrze działać. I działa! Kluczowe są świadomość, określone wartości, wzajemne zaufanie. Nie pracujemy od 8 do 16 tylko dla pieniędzy. Tworzymy coś wspólnie. Czasem popełniamy błędy, ale to też jest normalne, bo się uczymy dzięki temu. Samodoskonalenie jest wpisane w nasz kod genetyczny.

Słyszałam prof. Blikle na kongresie sprzedażowym jednego z towarzystw. Mówił o turkusowych organizacjach, a widownia słuchała go z pewnym niedowierzaniem. Czy w branży ubezpieczeniowej jest miejsce na takie czary-mary?
– Jesteśmy tego żywym dowodem. To temat rzeka. Ciągle się uczę, jako tak zwany „szef”, jakie to piękne współdzielić odpowiedzialność za biznes. Kiedyś chciałem wszystko robić sam. Duży błąd. Nasze zespoły są rozsiane po całym kraju, robią bardzo różne rzeczy, odnoszą sukcesy, czasem też popełniają błędy. I wszyscy dobrze się bawią. To jedna z ważnych wartości Mentaxu, żeby cieczyć się swoją pracą.

Z którymi ubezpieczycielami współpracujecie?
– Z PZU, HESTIĄ, Wartą, Allianz, Compensą, LINK4, Inter Riskiem, Inter Polską, Generali, Proamą, PKO Ubezpieczenia, CA Ubezpieczenia, TUW TUW, TUW TUZ, TUW Pocztowy, TUW Polski Gaz, TU Europa. Jest co robić. Zwłaszcza że cały czas wprowadzamy nowe produkty.

Co wdrożyliście w ostatnim czasie?
– Kontrolę napraw samochodów. Bardzo ciekawe rozwiązanie, które znacząco zmniejsza fraudy. Fraudy to zresztą ciekawy temat na osobną rozmowę. Dużo robimy w tym obszarze.

Jakie macie cele biznesowe?
– Żeby mieć radość z pracy, a żeby pieniądze były efektem ubocznym tej radości. Żeby moi współpracownicy mieli przestrzeń do robienia błędów. Aby się nie bali podejmować decyzji. Bo każdy błąd to najtańsze szkolenie, żeby więcej tego błędu nie popełnić. Zwlekanie z decyzjami bywa bardzo powszechne, a zarazem kosztowne w skutkach. U nas jest inaczej. Co roku rośniemy o 50%, nie robiąc wcześniej planów finansowych. Nie skupiamy się na pieniądzach, ale na określonych wartościach. Cały czas inwestujemy, rozwijamy się. Wyzwaniem jest, żeby zespół nadążał za tym szybkim wzrostem. Firma rośnie szybciej, niż przybywa nam ludzi. Z tym musimy się uporać. Cieszy fakt, że mamy rekordowo niską rotację. W ciągu ostatnich lat odeszło zaledwie kilka osób. Cały czas się szkolimy. Chcemy zawsze być firmą, która inicjuje nowe rozwiązania. Eksperymentujemy ze sztuczną inteligencją.

W jaki sposób?
– W tej chwili sztuczna inteligencja rozpoznaje i kategoryzuje zdjęcia: czy to samochód, dokument, dom jednorodzinny czy mieszkanie. Pracujemy nad tym. Nie lubimy dużo mówić, wolimy robić. A jak coś po drodze nie wyjdzie, to wyciągamy wnioski i idziemy dalej.

Czym się zajmiecie w przyszłym roku?
– Liderzy z zespołami pracują teraz intensywnie nad wizją Mentaxu na koniec 2019 r. Ja ze wspólnikami też biorę w tym udział. Będziemy gotowi za kilka tygodni. Lubimy planować od końca. Gdzie chcemy być w grudniu 2019 r.? Co musimy zrobić kwartał wcześniej, co pół roku wcześniej, żeby tam się znaleźć? Polecam taki sposób planowania, bo pozwala wykluczyć strach i poszerzyć horyzonty. Będziemy się bać, jak już spełnimy marzenia. Żartuję oczywiście. Jednym z planów na 2018 r. jest stworzenie ogólnopolskiej konferencji likwidatorów szkód, podczas której spotka się ponad 1200 osób o różnych specjalnościach. To pierwsza taka inicjatywa w Polsce, choć w fazie planów, już teraz serdecznie zapraszam.



Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

 

Personalia: Lech Mrozowski w TUW Medicum

TUW Medicum poinformowało, że nowym członkiem jego zespołu został Lech Mrozowski, związany ostatnio z Vienna Insurance Group w Polsce.

Lech...


czytaj dalej

Link4: Maciej Krzysztoszek nowym rzecznikiem prasowym

Nowym rzecznikiem prasowym Link4 został Maciej Krzysztoszek, związany do niedawna z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF) – informuje portal...


czytaj dalej

GlobalData: Osobiste cyberubezpieczenie staje się konieczne

Cyberpolisa jest często uważana za wymóg w świecie ubezpieczeń komercyjnych, ale zapotrzebowanie na ochronę dla osób prywatnych stale rośnie i w...


czytaj dalej

Mapfre: Wysokie koszta katastrof, duża reorganizacja

Hiszpański ubezpieczyciel Mapfre wypłaci klientom ponad 1,1 mld euro w związku z katastrofami naturalnymi z III kw. 2017 r. Zapowiedział również...


czytaj dalej

Wydarzenia Miesiąca – Listopad 2017

Listopad był miesiącem obfitującym w publikacje różnego rodzaju dokumentów o kapitalnym znaczeniu dla polskiego rynku ubezpieczeń. Fakt ten...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Do wyboru, do koloru

Legislacyjny projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, nowości sprzedażowe, nowe instytucje w strukturach zakładów – wysyp ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy