Reklama

Pośrednictwo: Czy mniejsi agenci dadzą radę sami?
poniedziałek, 19 marca 2018 09:01

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń jest kolejną po ustawie o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami zmianą prawa, która ma na celu uporządkowanie rynku finansowego i zwrócenie większej uwagi na ochronę klientów.

Najważniejszym dla konsumentów punktem ustawy jest nałożenie na pośredników ubezpieczeniowych obowiązku oferowania takich produktów, które w najlepszy sposób odpowiadają na potrzeby i możliwości klienta, nawet jeśli dana opcja nie jest najbardziej opłacalna dla samego pośrednika. Agent będzie musiał dokładnie określić potrzeby każdego klienta oraz przedstawić Kartę Produktu Ubezpieczeniowego, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące danego produktu, m.in. jego zakresu oraz możliwości rozwiązania umowy. Dokument ma być dla klienta przejrzysty i zrozumiały.

- Jest to kolejny krok mający doprowadzić do wykluczenia z branży ubezpieczeniowej zjawiska tzw. missellingu, który polega na oferowaniu klientom takich produktów, które zamiast przynieść im korzyść – wprowadzają w błąd lub wręcz szkodzą. W pogoni za wyśrubowanymi wynikami sprzedażowymi, część rynku, kierując się własnym zyskiem, zapomina o potrzebach klienta. Wraz z nowym prawem ma być inaczej, bo klienci zawsze powinni otrzymywać produkt, który rozumieją, którego naprawdę potrzebują i na który ich stać. Ustawa najbardziej wpłynie więc na firmy, które do tej pory stosowały nieetyczne praktyki, natomiast u tych, które od dawna dbają o odpowiedzialną sprzedaż, zmieni się niewiele  – mówi Michał Kwasek z ANG Spółdzielni.

Od października pośrednicy ubezpieczeniowi będą musieli także udostępniać informacje na temat charakteru ich wynagrodzenia, czyli faktycznego źródła swojego zarobku, np. prowizji.

Ustawa wymusi spore zmiany w organizacji sprzedaży i podejściu do klientów nawet na dużych firmach. Niezależnie od skali działania, wszyscy agenci będą musieli liczyć się ze sporymi zmianami. O ile większe multiagencje czy duże organizacje poradzą sobie z nowymi przepisami, ponieważ mają zaplecze szkoleniowe, finansowe i IT, o tyle agenci pracujący samodzielnie lub w kilkuosobowych firmach mogą mieć problem z wprowadzeniem ich w życie. Ustawa zmusi bowiem pośredników ubezpieczeniowych do nauczenia się nowych standardów obsługi klienta, nie bez znaczenia pozostanie również oferta ubezpieczeń, jaką będą mieli w swoich portfelach.
(AW, źródło: Brandscope)

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Lokalne porządki

Ostatnie lata w branży ubezpieczeniowej stały pod znakiem globalnych zmian w przepisach dotyczących branży ubezpieczeniowej. Zmniejszona aktywność...


czytaj dalej

SN: Odmowa podjęcia uchwał w dwóch sprawach

16 maja Sąd Najwyższy (SN) odmówił podjęcia uchwały w dwóch sprawach dotyczących materii ubezpieczeniowej, skierowanych do niego przez sądy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook