Pośrednictwo: Czy mniejsi agenci dadzą radę sami?
poniedziałek, 19 marca 2018 09:01

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń jest kolejną po ustawie o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami zmianą prawa, która ma na celu uporządkowanie rynku finansowego i zwrócenie większej uwagi na ochronę klientów.

Najważniejszym dla konsumentów punktem ustawy jest nałożenie na pośredników ubezpieczeniowych obowiązku oferowania takich produktów, które w najlepszy sposób odpowiadają na potrzeby i możliwości klienta, nawet jeśli dana opcja nie jest najbardziej opłacalna dla samego pośrednika. Agent będzie musiał dokładnie określić potrzeby każdego klienta oraz przedstawić Kartę Produktu Ubezpieczeniowego, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące danego produktu, m.in. jego zakresu oraz możliwości rozwiązania umowy. Dokument ma być dla klienta przejrzysty i zrozumiały.

- Jest to kolejny krok mający doprowadzić do wykluczenia z branży ubezpieczeniowej zjawiska tzw. missellingu, który polega na oferowaniu klientom takich produktów, które zamiast przynieść im korzyść – wprowadzają w błąd lub wręcz szkodzą. W pogoni za wyśrubowanymi wynikami sprzedażowymi, część rynku, kierując się własnym zyskiem, zapomina o potrzebach klienta. Wraz z nowym prawem ma być inaczej, bo klienci zawsze powinni otrzymywać produkt, który rozumieją, którego naprawdę potrzebują i na który ich stać. Ustawa najbardziej wpłynie więc na firmy, które do tej pory stosowały nieetyczne praktyki, natomiast u tych, które od dawna dbają o odpowiedzialną sprzedaż, zmieni się niewiele  – mówi Michał Kwasek z ANG Spółdzielni.

Od października pośrednicy ubezpieczeniowi będą musieli także udostępniać informacje na temat charakteru ich wynagrodzenia, czyli faktycznego źródła swojego zarobku, np. prowizji.

Ustawa wymusi spore zmiany w organizacji sprzedaży i podejściu do klientów nawet na dużych firmach. Niezależnie od skali działania, wszyscy agenci będą musieli liczyć się ze sporymi zmianami. O ile większe multiagencje czy duże organizacje poradzą sobie z nowymi przepisami, ponieważ mają zaplecze szkoleniowe, finansowe i IT, o tyle agenci pracujący samodzielnie lub w kilkuosobowych firmach mogą mieć problem z wprowadzeniem ich w życie. Ustawa zmusi bowiem pośredników ubezpieczeniowych do nauczenia się nowych standardów obsługi klienta, nie bez znaczenia pozostanie również oferta ubezpieczeń, jaką będą mieli w swoich portfelach.
(AW, źródło: Brandscope)

 

Pocztowe TUW: Stanisław Sokołowski nowym wiceprezesem

Z dniem 29 marca Stanisław Sokołowski został powołany na wiceprezesa zarządu Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych. Na tym stanowisku...


czytaj dalej

MetLife: Mirosław Kisyk za Łukasza Kalinowskiego na stanowisku prezesa

27 marca MetLife TUnŻiR poinformował, że Łukasz Kalinowski złożył rezygnację z pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki i jednocześnie zakończył...


czytaj dalej

Najczęściej czytane

Aon Benfield: Dalszy wzrost kapitału alternatywnego

Kapitał alternatywny wzrósł w 2017 r. o 8 mld dol., do 89 mld dol. W 2018 r., po mocnym I kwartale, spodziewany jest jego dalszy wzrost – wynika z...


czytaj dalej

VIG: Oficjalny raport potwierdza poprawę kluczowych wskaźników

18 kwietnia Vienna Insurance Group (VIG) opublikowała raport roczny za rok finansowy 2017. Informacje zawarte w opracowaniu potwierdziły...


czytaj dalej

Rozmowy bez asekuracji: Broker gotowy na wszystko

17 kwietnia ukazał się kolejny odcinek „Rozmów bez asekuracji”. Gościem programu zatytułowanego „Broker gotowy na wszystko” był dyrektor Marcin...


czytaj dalej

Reso: Zbliża się start V edycji „Moich Małych Mistrzostw”

Już za kilka dni rozpocznie się piąta edycja „Moich Małych Mistrzostw” – cyklu pikników o charakterze sportowo-rekreacyjnym organizowanych przez...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy