Reklama

KE: Propozycje zmian w dyrektywie komunikacyjnej
piątek, 25 maja 2018 08:50

24 maja Komisja Europejska (KE) zaproponowała dokonanie korekt w przepisach Unii Europejskiej (UE) dotyczących ubezpieczeń pojazdów. Celem zmian jest podniesienie poziomu ochrony osób poszkodowanych w wypadkach z udziałem pojazdów mechanicznych oraz zwiększenia praw ubezpieczonych.

KE chce, aby  ofiary wypadków drogowych otrzymywały należne im pełne odszkodowanie, nawet jeżeli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Zmienione przepisy przewidują także, że osoby posiadające dotychczasowy przebieg ubezpieczenia w innym państwie członkowskim UE będą traktowane na równi z krajowymi posiadaczami polis ubezpieczeniowych i potencjalnie będą mogły korzystać z lepszych warunków ubezpieczenia.

- Dzięki przedstawionym dzisiaj wnioskom zapewniamy, by w przyszłości osoby poszkodowane w wypadkach drogowych były lepiej chronione. Ponadto w przypadku wyjazdu za granicę i wykupienia ubezpieczenia komunikacyjnego w innym państwie członkowskim UE dotychczasowy przebieg ubezpieczenia będzie traktowany w taki sam sposób, jak w przypadku krajowych posiadaczy ubezpieczenia. To dobra wiadomość dla tych, którzy przemieszczają się na terenie całej UE, a także dla nas wszystkich jako obywateli UE – powiedział Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych.

- Dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych z korzyścią dla kierowców i potencjalnych ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych. Ułatwiamy mobilność w całej UE dzięki wprowadzeniu możliwości przenoszenia przebiegu ubezpieczenia. Ponadto zwiększamy dostęp do odszkodowań dla ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela oraz zwalczamy prowadzenie nieubezpieczonych pojazdów – oświadczył Jyrki Katainen, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za zatrudnienie, wzrost gospodarczy, inwestycje i konkurencyjność.

Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych* ułatwi odpowiednim organom zapobieganie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów. Dostosowuje on minimalne poziomy ubezpieczenia pojazdów w całej UE. Ponadto precyzuje zakres dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, mając na uwadze najnowsze orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dzisiejszy wniosek jest kontynuacją planu działania KE w sprawie detalicznych usług finansowych z marca 2017 r.**

Propozycje

Propozycje Komisji Europejskiej w zakresie zmian obecnie obowiązujących w UE przepisów dotyczących ubezpieczeń pojazdów zakładają, że jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, poszkodowani szybko uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że w sytuacjach transgranicznych ostateczna odpowiedzialność finansowa spoczywać będzie na sektorze ubezpieczeń rodzimego państwa członkowskiego ubezpieczyciela przy jednoczesnej możliwości szybkiego uzyskania odszkodowania przez osoby poszkodowane. Ubezpieczyciele będą musieli również traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez zakład z innego państwa UE na równi z wydanymi w ich kraju. W ocenie Komisji takie rozwiązanie powinno zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek na tych samych zasadach co klienci lokalni. Wzmocnione zostaną także uprawnienia państw członkowskich do podejmowania działań zapobiegających jeździe bez odpowiedniego ubezpieczenia. Obywatele UE będą mogli także korzystać z takiego samego poziomu minimalnej ochrony podczas podróży na terytorium Unii. We wniosku ujednolicono minimalne poziomy ochrony dla całego obszaru UE w przypadku wystąpienia szkody na osobie lub szkody materialnej, ponieważ obecne minimalne poziomy nieznacznie się różnią pomiędzy państwami członkowskimi. W celu zwiększenia pewności prawa we wniosku dotyczącym zmiany dyrektywy uwzględniono najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Nowe przepisy w szczególności precyzują, że ubezpieczeniem objęte są wypadki spowodowane podczas normalnego użytkowania pojazdu do celów transportu, w tym podczas jego używania na terenie prywatnej nieruchomości.

***

*Pierwsza dyrektywa UE w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych została przyjęta w 1972 r. Jej celem była ochrona osób poszkodowanych w wypadkach w ruchu drogowym oraz ułatwienie swobodnego przemieszczania się pojazdów silnikowych między państwami członkowskimi. Następnie pięć dyrektyw dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych stopniowo wzmacniało ochronę obywateli UE. W 2009 r. zostały one połączone w jedną unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywa 2009/103/WE).
W czerwcu 2016 r. KE rozpoczęła prace nad oceną dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, które obejmowały konsultacje publiczne przeprowadzone od lipca do października 2017 r. Przedstawione zmiany dyrektywy są wynikiem przeprowadzonej oceny.
**http://eur-lex.europa.eu/...
AM, news@gu.com.pl
(źródło: KE)

 

Aviva PTE: Maciej Karasiński nowym prezesem

Maciej Karasiński od kwietnia obejmie funkcję prezesa Aviva PTE. Jego nominacja jest efektem złożenia rezygnacji (ze skutkiem od końca marca)...


czytaj dalej

Gothaer TU: Marek Gołębiewski nowym członkiem zarządu

11 marca rada nadzorcza Gothaer TU zdecydowała o przedłużeniu kadencji dotychczasowego zarządu spółki na kolejnych pięć lat i poszerzeniu jego...


czytaj dalej

Brexit: Ubezpieczyciele przygotowani na każdy scenariusz

Podczas gdy w parlamencie brytyjskim trwa spór o sposób wyjścia z sytuacji, agencja ratingowa AM Best uważa, że ubezpieczyciele z siedzibą w...


czytaj dalej

Talanx: Zyskowny rok

Miniony rok był dość udany dla Talanx. Wpływy grupy ze składek były wyraźnie wyższe od uzyskanych w roku poprzednim, podobnie zresztą jak jej...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Depresja „życiówki” obniżyła wynik całego sektora

Po raz pierwszy od 2015 r. roczna wartość rynku ubezpieczeń mierzona przypisem składki była niższa od odnotowanej dwanaście miesięcy wcześniej. To...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Gdzie się podziali twoi klienci?

Gościem najnowszego, 58. odcinka podcastu „Rozmowy bez Asekuracji” był Adam Kubicki, trener i autor książki „Bądź liderem, albo odejdź”. Podczas...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook