Reklama

KE: Propozycje zmian w dyrektywie komunikacyjnej
piątek, 25 maja 2018 08:50

24 maja Komisja Europejska (KE) zaproponowała dokonanie korekt w przepisach Unii Europejskiej (UE) dotyczących ubezpieczeń pojazdów. Celem zmian jest podniesienie poziomu ochrony osób poszkodowanych w wypadkach z udziałem pojazdów mechanicznych oraz zwiększenia praw ubezpieczonych.

KE chce, aby  ofiary wypadków drogowych otrzymywały należne im pełne odszkodowanie, nawet jeżeli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Zmienione przepisy przewidują także, że osoby posiadające dotychczasowy przebieg ubezpieczenia w innym państwie członkowskim UE będą traktowane na równi z krajowymi posiadaczami polis ubezpieczeniowych i potencjalnie będą mogły korzystać z lepszych warunków ubezpieczenia.

- Dzięki przedstawionym dzisiaj wnioskom zapewniamy, by w przyszłości osoby poszkodowane w wypadkach drogowych były lepiej chronione. Ponadto w przypadku wyjazdu za granicę i wykupienia ubezpieczenia komunikacyjnego w innym państwie członkowskim UE dotychczasowy przebieg ubezpieczenia będzie traktowany w taki sam sposób, jak w przypadku krajowych posiadaczy ubezpieczenia. To dobra wiadomość dla tych, którzy przemieszczają się na terenie całej UE, a także dla nas wszystkich jako obywateli UE – powiedział Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych.

- Dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych z korzyścią dla kierowców i potencjalnych ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych. Ułatwiamy mobilność w całej UE dzięki wprowadzeniu możliwości przenoszenia przebiegu ubezpieczenia. Ponadto zwiększamy dostęp do odszkodowań dla ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela oraz zwalczamy prowadzenie nieubezpieczonych pojazdów – oświadczył Jyrki Katainen, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za zatrudnienie, wzrost gospodarczy, inwestycje i konkurencyjność.

Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych* ułatwi odpowiednim organom zapobieganie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów. Dostosowuje on minimalne poziomy ubezpieczenia pojazdów w całej UE. Ponadto precyzuje zakres dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, mając na uwadze najnowsze orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dzisiejszy wniosek jest kontynuacją planu działania KE w sprawie detalicznych usług finansowych z marca 2017 r.**

Propozycje

Propozycje Komisji Europejskiej w zakresie zmian obecnie obowiązujących w UE przepisów dotyczących ubezpieczeń pojazdów zakładają, że jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, poszkodowani szybko uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że w sytuacjach transgranicznych ostateczna odpowiedzialność finansowa spoczywać będzie na sektorze ubezpieczeń rodzimego państwa członkowskiego ubezpieczyciela przy jednoczesnej możliwości szybkiego uzyskania odszkodowania przez osoby poszkodowane. Ubezpieczyciele będą musieli również traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez zakład z innego państwa UE na równi z wydanymi w ich kraju. W ocenie Komisji takie rozwiązanie powinno zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek na tych samych zasadach co klienci lokalni. Wzmocnione zostaną także uprawnienia państw członkowskich do podejmowania działań zapobiegających jeździe bez odpowiedniego ubezpieczenia. Obywatele UE będą mogli także korzystać z takiego samego poziomu minimalnej ochrony podczas podróży na terytorium Unii. We wniosku ujednolicono minimalne poziomy ochrony dla całego obszaru UE w przypadku wystąpienia szkody na osobie lub szkody materialnej, ponieważ obecne minimalne poziomy nieznacznie się różnią pomiędzy państwami członkowskimi. W celu zwiększenia pewności prawa we wniosku dotyczącym zmiany dyrektywy uwzględniono najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Nowe przepisy w szczególności precyzują, że ubezpieczeniem objęte są wypadki spowodowane podczas normalnego użytkowania pojazdu do celów transportu, w tym podczas jego używania na terenie prywatnej nieruchomości.

***

*Pierwsza dyrektywa UE w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych została przyjęta w 1972 r. Jej celem była ochrona osób poszkodowanych w wypadkach w ruchu drogowym oraz ułatwienie swobodnego przemieszczania się pojazdów silnikowych między państwami członkowskimi. Następnie pięć dyrektyw dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych stopniowo wzmacniało ochronę obywateli UE. W 2009 r. zostały one połączone w jedną unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywa 2009/103/WE).
W czerwcu 2016 r. KE rozpoczęła prace nad oceną dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, które obejmowały konsultacje publiczne przeprowadzone od lipca do października 2017 r. Przedstawione zmiany dyrektywy są wynikiem przeprowadzonej oceny.
**http://eur-lex.europa.eu/...
AM, news@gu.com.pl
(źródło: KE)

 

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

PWS Konstanta: Adam H. Pustelnik nowym wiceprezesem zarządu

26 września Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PWS Konstanta powołało Adama H. Pustelnika na stanowisko wiceprezesa zarządu. W ramach swoich...


czytaj dalej

S&P: Marsh udźwignie obciążenie po zakupie JLT

Po dokonaniu dogłębnej analizy biznesowo-finansowej S&P uważa, że Marsh&McLennan (MMC) poradzi sobie z utrzymaniem pozycji finansowej adekwatnej...
czytaj dalej

Hyperion: Awans w rankingu Top Track 250

Grupa Hyperion została sklasyfikowana przez „The Sunday Times” na 21. miejscu najnowszego, dorocznego zestawienia brytyjskich firm średniej...
czytaj dalej

Talanx: Zyski i dywidenda niezagrożone mimo obciążeń

Około 700 mln euro w obecnym roku i około 900 mln euro w przyszłym – osiągnięcie takiego zysku przewiduje Grupa Talanx. Firma przyznała również,...


czytaj dalej

MRiRW: Propozycje maksymalnych sum ubezpieczenia na przyszły rok

15 października Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie maksymalnych sum...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook