Reklama

UOKiK: Działania ws. ubezpieczeń do pożyczek Profi Credit Polska
poniedziałek, 11 czerwca 2018 08:34

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) skierował do prokuratury i Komisji Nadzoru Finansowego zawiadomienie w sprawie praktyk Profi Credit Polska. Interwencja instytucji jest pochodną zgłaszanych do niej skarg na firmę pożyczkową. Wątpliwości UOKiK budzi opłata za ubezpieczenie – wyższa niż kwota pożyczki. Urząd prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie ubezpieczycieli, którzy wyliczali składki w polisach: Compensa TUnŻ oraz Generali Życie. Profi Credit Polska odrzuca zarzuty instytucji.

Profi Credit Polska doliczał do pożyczki ubezpieczenie na wypadek śmierci, które przekraczało wartość pożyczonych pieniędzy. Np. pożyczka wynosiła 1500 zł, ubezpieczenie – 2429 zł. Znaczna część składki pobieranej z tytułu ubezpieczenia była przekazywana Profi Credit Polska jako wynagrodzenie za obsługę polisy. Co więcej, wraz ze spłatą długu mogła maleć suma ubezpieczenia. – Spółka poinformowała, że zaprzestała działań przewidujących kolejne wypłaty oraz opłacenie ubezpieczeń na życie. Mimo to wiele umów nadal obowiązuje – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Profi Credit Polska. Zarzuty dotyczą m.in. zbyt wysokich opłat za ubezpieczenie, które mogą naruszać dobre obyczaje oraz żądania zapłaty całości składki ubezpieczeniowej oraz odsetek w maksymalnej wysokości zamiast niższych ustalonych w umowie, gdy umowa została rozwiązana przez to, że klient nie płacił rat.

W sprawie Compensa TUnŻ oraz Generali Życie toczą się postępowania wyjaśniające. Urząd chce ustalić zasady wyliczania składek ubezpieczenia na życie. O działaniach Profi Credit Polska i ubezpieczycieli zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego i Prokuraturę Okręgową w Bielsku-Białej, która prowadzi w tej sprawie śledztwo.

Ponadto w postępowaniu wyjaśniającym Urząd analizuje wzorce umów Profi Credit Polska pod kątem przestrzegania ustaw o nadzorze nad rynkiem finansowym i kredycie konsumenckim.

Firma Profi Credit Polska w stanowisku przesłanym PAP stwierdziła, że tezy przedstawione w komunikacie UOKiK są nieprawdziwe, gdyż wszystkie koszty związane z produktem finansowym były prezentowane w czytelnych tabelach – podał Forsal.pl za PAP*.

„Profi Credit Polska S.A. zaprzecza nieprawdziwym tezom przedstawionym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka już od 2015 roku wyjaśnia wszelkie wątpliwości dot. przedmiotowej sprawy i odpowiada na pytania nadesłane z UOKiK w sposób wyczerpujący. Do dnia dzisiejszego Spółka nie otrzymała żadnej decyzji Prezesa UOKiK, w której ustosunkowałby się on do naszego stanowiska” – napisano w oświadczeniu.

Zapewniono, że spółka prezentowała klientom za pomocą czytelnych tabel, zamieszczonych na pierwszej stronie umowy pożyczki, wszystkie koszty związane z oferowanym produktem finansowym, w tym koszt ubezpieczenia oraz koszt kolejnych wypłat.

***

*http://forsal.pl/...
(AM, źródło: UOKiK, Forsal.pl, PAP)

 

Vienna Life: Witold Czechowski członkiem zarządu ds. ryzyka

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Witolda Czechowskiego na stanowisko członka zarządu Vienna...


czytaj dalej

Saltus TUW: Robert Łoś zatwierdzony na stanowisku prezesa

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Roberta Łosia na stanowisko prezesa zarządu Saltus...


czytaj dalej

Niemcy: Sabotaż cyfrowy w firmach produkcyjnych

2/3 niemieckich przedsiębiorstw produkcyjnych było obiektem ataków cyberprzestępców, które kosztowały przemysł największej gospodarki europejskiej...


czytaj dalej

Marsh&McLennan: Porozumienie w sprawie przejęcia Jardine Lloyd Thompson

18 września firma Marsh & McLennan Companies (MMC) ogłosiła osiągnięcie porozumienia w sprawie przejęcia Jardine Lloyd Thompson Group (JLT),...


czytaj dalej

Santander Aviva: Rodzinne wzorce motywacją do zakupu polisy

Z badania przeprowadzonego przez Santander Aviva we współpracy z SW Research Agencją Badań Rynku i Opinii wynika, że wzory zachowań ukształtowane...


czytaj dalej

Unilink: Podejście turystów do ubezpieczeń na wyjazd

Z sondy na temat ubezpieczeń turystycznych w minionym sezonie wakacyjnym, przeprowadzonej w placówkach multiagencji Unilink, wynika, że polscy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook