Reklama

Komu przysługuje odszkodowanie za spóźniony i odwołany lot?
środa, 01 sierpnia 2018 08:53

Środek sezonu urlopowego, zarezerwowany termin i miejsce wypoczynku, dzieci nie mogą się doczekać atrakcji, a dorośli błogiego odpoczynku, na który czekali cały rok i często niemało zapłacili. Całą tę rodzinną sielankę może skutecznie zniweczyć jedna wiadomość na naszym smartfonie czy skrzynce mailowej: „Przykro nam drogi Kliencie, ale wykupiony przez Ciebie lot nie odbędzie się…”.

W ostatnich dniach niemal wszystkie media donoszą, że popularny irlandzki przewoźnik Ryanair odwołuje masowo loty. Tylko w lipcu liczba odwołanych połączeń osiągnęła 600 lotów. Szacuje się, że ta decyzja może dotknąć około 100 tys. podróżnych, a wśród nich wielu Polaków. Zaczął się nerwowy czas dla pasażerów, którzy powinni na bieżąco sprawdzać swoje skrzynki mailowe.

Każdej doby nad głowami Europejczyków przelatuje około 25 tys. samolotów. Każdego miesiąca w Europie ma miejsce 5500 odwołanych, a spóźnienia dotyczą 100 tys. lotów.

Prawa pasażera w Europie

Mimo tak znacznej skali opóźnionych i odwołanych lotów, niestety tylko niewielki odsetek pasażerów ma świadomość przysługujących im praw. Natomiast jeszcze mniejsza część, nawet tych świadomych, potrafi skutecznie ich dochodzić.

Regulacje unijne są bardzo jednoznaczne i sformalizowane w kwestii opóźnionych lotów lub ich całkowitego odwołania. Aktem, który reguluje prawa pasażerów, jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, a dotyczy:

1. wszystkich podróży lotniczych, które rozpoczynają się w państwach członkowskich Unii,
2. lotów, które rozpoczynają się w innych krajach, ale docelowo zmierzają do krajów Unii i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw.

Należy podkreślić, że nie ma żadnego znaczenia, czy podróżujemy „normalną” linią lotniczą, niskobudżetową czy czarterową. Regulacja unijna nie rozróżnia przewoźników co do ich rodzaju i podlega jej każda linia lotnicza spełniająca ww. warunki.

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot?

Mamy już świadomość, jacy przewoźnicy są zobowiązani regulacją (WE) nr 216/2004. Jakie zatem rekompensaty należą się pasażerom?

1. Zadośćuczynienie związane z podróżą
a. zwrot kosztów w ciągu 7 dni – dotyczy całości lub części kosztów zakupionych biletów lotniczych z tytułu podróży, która się nie odbyła, jak również tej, która doszła do skutku, ale była już bezcelowa wraz z lotem powrotnym do miejsca startu;
b. modyfikacja planowanej podróży w dwóch opcjach – umożliwienie innego lotu do zaplanowanego wcześniej miejsca na jak najbardziej podobnych warunkach, w jak najszybszym czasie. Opcja druga to możliwość odbycia tak samo zaplanowanej podróży, ale w innym, późniejszym czasie.
2. Obowiązek opieki nad pasażerem – w przypadku opóźnienia, już od 2 godzin:
a. bezpłatne posiłki i napoje – jeśli linie z jakichś powodów nie udostępniły darmowych posiłków i napojów, warto gromadzić rachunki za zakupy na własny koszt;
b. nocleg – zapewnienie noclegu w hotelu, gdy pasażer oczekuje na lot co najmniej dobę;
c. transport pomiędzy lotniskiem a hotelem – jeśli linia nie zapewniła transportu, należy zachować rachunki za dojazd we własnym zakresie;
d. zapewnienie możliwości komunikowania się – bezkosztowo, co najmniej z 2 osobami.
e. gwarancja informacji – linie lotnicze są zobowiązane do przekazywania pełnych informacji dotyczących bieżącej sytuacji oraz o procedurach i prawach pasażera.
3. Rozwiązanie umowy z przewoźnikiem – jeśli czas oczekiwania na lot przekroczy 5 godzin, pasażer może zrezygnować z umowy i domagać się zwrotu kosztów biletu wraz z zapewnieniem najszybszego powrotu, jeśli dotarł na miejsce zbyt późno, żeby zrealizować swoje plany.

Odszkodowanie dla pasażera

O ile spóźnienie przekroczyło 3 godziny, pasażer ma prawo do odszkodowania, jego wysokość zależy od

Linie lotnicze mogą zredukować odszkodowanie o połowę, jeśli zaproponują inny lot, w którym termin przybycia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego o określony czas. Jest on ustalony w zależności od odległości lotu.

Wypłata odszkodowania ma formę pieniężną, o ile pasażer nie wyrazi pisemnej zgody na inną formę, np. w postaci bonów podróżnych.

Kiedy odszkodowanie się nie należy?

Przewoźnik zwolniony jest z obowiązku wypłaty odszkodowania w sprecyzowanych sytuacjach.

1. Kiedy pasażer został powiadomiony o zmianach lotu przynajmniej dwa tygodnie przed planowaną datą wylotu lub zaproponowano mu warunki lotu jak najbardziej zbliżone do zaplanowanego.
2. Czynniki zewnętrzne – sytuacje, którym przewoźnik nie był w stanie zapobiec, mimo starań i podjętych środków:
a. złe warunki pogodowe,
b. gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w kraju.

Co istotne, okolicznością zwalniającą z wypłaty odszkodowania nie jest problem techniczny, regulator wychodzi z założenia, że dbanie o właściwy stan techniczny samolotów należy do obowiązków przewoźnika. Wyjątkiem może być tylko przyczyna zewnętrzna, np. ptak, który wleciał w silnik samolotu. 17 kwietnia 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok, w którym uznał, że strajk jest okolicznością, za którą odpowiada przewoźnik – i to niezależnie od tego, czy strajk jest wcześniej zapowiedziany, czy też nie.

Problem z odszkodowaniem – nie jesteś sam

Mimo, wydawałoby się, jednoznacznych regulacji nakładających odpowiedzialność na linie lotnicze, dochodzenie odszkodowania w praktyce nie należy do łatwych i bezproblemowych. Skutecznym sposobem na uzyskanie odszkodowania jest skorzystanie z usług profesjonalistów i zarejestrowanie swojego roszczenia na internetowej platformie https://flightclaimeu.com. Skorzystanie z takich usług nie wiąże się z żadnymi opłatami wstępnymi.

Maciej Dylewski
CCN Polska
www.flightclaim.pl
Artykuł ukazał się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 31 z 30 lipca.

 

Allianz: Grzegorz Krawiec w zarządzie, Krzysztof Szypuła odchodzi

W dniu 31 sierpnia br. planowana jest zmiana w zarządzie spółek ubezpieczeniowych TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie Polska S.A.

Na członka...


czytaj dalej

Personalia: Bartosz Grześkowiak wzmocni Grupę MAK

31 lipca Bartosz Grześkowiak, dyrektor zarządzający TUiR Warta, złożył rezygnację ze sprawowanej funkcji. Swoją karierę będzie kontynuować w...


czytaj dalej

Ubezpieczenia przemysłowe kłopotem Talanx

Grupa Talanx w I poł. 2018 r. kontynuowała dobrą passę rentowności, zarabiając w tym okresie już ponad połowę docelowego wyniku rocznego. Składka...


czytaj dalej

Marsh: Ceny ubezpieczeń dla firm rosną

Ceny ubezpieczeń dla podmiotów działalności gospodarczej wzrosły w II kw. 2018 r., który okazał się trzecim z rzędu kwartałem wzrostu cen tej...


czytaj dalej

Sztuczna inteligencja made in Poland

Krakowska spółka Inssue Technologies we współpracy z Fideltronik oraz Microsoft Polska realizuje pierwsze w Polsce rozwiązanie tworzące...


czytaj dalej

Podcast: Świat bez szkód

Gościem 28. odcinka podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez asekuracji” jest Radosław Bartosik z firmy Mentax, specjalizującej się likwidacji...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook