Reklama

Komu przysługuje odszkodowanie za spóźniony i odwołany lot?
środa, 01 sierpnia 2018 08:53

Środek sezonu urlopowego, zarezerwowany termin i miejsce wypoczynku, dzieci nie mogą się doczekać atrakcji, a dorośli błogiego odpoczynku, na który czekali cały rok i często niemało zapłacili. Całą tę rodzinną sielankę może skutecznie zniweczyć jedna wiadomość na naszym smartfonie czy skrzynce mailowej: „Przykro nam drogi Kliencie, ale wykupiony przez Ciebie lot nie odbędzie się…”.

W ostatnich dniach niemal wszystkie media donoszą, że popularny irlandzki przewoźnik Ryanair odwołuje masowo loty. Tylko w lipcu liczba odwołanych połączeń osiągnęła 600 lotów. Szacuje się, że ta decyzja może dotknąć około 100 tys. podróżnych, a wśród nich wielu Polaków. Zaczął się nerwowy czas dla pasażerów, którzy powinni na bieżąco sprawdzać swoje skrzynki mailowe.

Każdej doby nad głowami Europejczyków przelatuje około 25 tys. samolotów. Każdego miesiąca w Europie ma miejsce 5500 odwołanych, a spóźnienia dotyczą 100 tys. lotów.

Prawa pasażera w Europie

Mimo tak znacznej skali opóźnionych i odwołanych lotów, niestety tylko niewielki odsetek pasażerów ma świadomość przysługujących im praw. Natomiast jeszcze mniejsza część, nawet tych świadomych, potrafi skutecznie ich dochodzić.

Regulacje unijne są bardzo jednoznaczne i sformalizowane w kwestii opóźnionych lotów lub ich całkowitego odwołania. Aktem, który reguluje prawa pasażerów, jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, a dotyczy:

1. wszystkich podróży lotniczych, które rozpoczynają się w państwach członkowskich Unii,
2. lotów, które rozpoczynają się w innych krajach, ale docelowo zmierzają do krajów Unii i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw.

Należy podkreślić, że nie ma żadnego znaczenia, czy podróżujemy „normalną” linią lotniczą, niskobudżetową czy czarterową. Regulacja unijna nie rozróżnia przewoźników co do ich rodzaju i podlega jej każda linia lotnicza spełniająca ww. warunki.

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot?

Mamy już świadomość, jacy przewoźnicy są zobowiązani regulacją (WE) nr 216/2004. Jakie zatem rekompensaty należą się pasażerom?

1. Zadośćuczynienie związane z podróżą
a. zwrot kosztów w ciągu 7 dni – dotyczy całości lub części kosztów zakupionych biletów lotniczych z tytułu podróży, która się nie odbyła, jak również tej, która doszła do skutku, ale była już bezcelowa wraz z lotem powrotnym do miejsca startu;
b. modyfikacja planowanej podróży w dwóch opcjach – umożliwienie innego lotu do zaplanowanego wcześniej miejsca na jak najbardziej podobnych warunkach, w jak najszybszym czasie. Opcja druga to możliwość odbycia tak samo zaplanowanej podróży, ale w innym, późniejszym czasie.
2. Obowiązek opieki nad pasażerem – w przypadku opóźnienia, już od 2 godzin:
a. bezpłatne posiłki i napoje – jeśli linie z jakichś powodów nie udostępniły darmowych posiłków i napojów, warto gromadzić rachunki za zakupy na własny koszt;
b. nocleg – zapewnienie noclegu w hotelu, gdy pasażer oczekuje na lot co najmniej dobę;
c. transport pomiędzy lotniskiem a hotelem – jeśli linia nie zapewniła transportu, należy zachować rachunki za dojazd we własnym zakresie;
d. zapewnienie możliwości komunikowania się – bezkosztowo, co najmniej z 2 osobami.
e. gwarancja informacji – linie lotnicze są zobowiązane do przekazywania pełnych informacji dotyczących bieżącej sytuacji oraz o procedurach i prawach pasażera.
3. Rozwiązanie umowy z przewoźnikiem – jeśli czas oczekiwania na lot przekroczy 5 godzin, pasażer może zrezygnować z umowy i domagać się zwrotu kosztów biletu wraz z zapewnieniem najszybszego powrotu, jeśli dotarł na miejsce zbyt późno, żeby zrealizować swoje plany.

Odszkodowanie dla pasażera

O ile spóźnienie przekroczyło 3 godziny, pasażer ma prawo do odszkodowania, jego wysokość zależy od

Linie lotnicze mogą zredukować odszkodowanie o połowę, jeśli zaproponują inny lot, w którym termin przybycia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego o określony czas. Jest on ustalony w zależności od odległości lotu.

Wypłata odszkodowania ma formę pieniężną, o ile pasażer nie wyrazi pisemnej zgody na inną formę, np. w postaci bonów podróżnych.

Kiedy odszkodowanie się nie należy?

Przewoźnik zwolniony jest z obowiązku wypłaty odszkodowania w sprecyzowanych sytuacjach.

1. Kiedy pasażer został powiadomiony o zmianach lotu przynajmniej dwa tygodnie przed planowaną datą wylotu lub zaproponowano mu warunki lotu jak najbardziej zbliżone do zaplanowanego.
2. Czynniki zewnętrzne – sytuacje, którym przewoźnik nie był w stanie zapobiec, mimo starań i podjętych środków:
a. złe warunki pogodowe,
b. gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w kraju.

Co istotne, okolicznością zwalniającą z wypłaty odszkodowania nie jest problem techniczny, regulator wychodzi z założenia, że dbanie o właściwy stan techniczny samolotów należy do obowiązków przewoźnika. Wyjątkiem może być tylko przyczyna zewnętrzna, np. ptak, który wleciał w silnik samolotu. 17 kwietnia 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok, w którym uznał, że strajk jest okolicznością, za którą odpowiada przewoźnik – i to niezależnie od tego, czy strajk jest wcześniej zapowiedziany, czy też nie.

Problem z odszkodowaniem – nie jesteś sam

Mimo, wydawałoby się, jednoznacznych regulacji nakładających odpowiedzialność na linie lotnicze, dochodzenie odszkodowania w praktyce nie należy do łatwych i bezproblemowych. Skutecznym sposobem na uzyskanie odszkodowania jest skorzystanie z usług profesjonalistów i zarejestrowanie swojego roszczenia na internetowej platformie https://flightclaimeu.com. Skorzystanie z takich usług nie wiąże się z żadnymi opłatami wstępnymi.

Maciej Dylewski
CCN Polska
www.flightclaim.pl
Artykuł ukazał się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 31 z 30 lipca.

 

Personalia: Krzysztof Kudelski dołączył do Grupy MAK

Do zespołu MAK Investments (Grupa MAK) dołączył były prezes Warty Krzysztof Kudelski, który w strukturach brokera będzie odpowiedzialny za obszary...


czytaj dalej

UNIQA Polska: Jakub Machnik wiceprezesem ds. finansów i ryzyka

Rada nadzorcza zdecydowała o powierzeniu Jakubowi Machnikowi funkcji wiceprezesa zarządu spółek UNIQA Polska. Od 1 grudnia odpowiada on już nie...


czytaj dalej

UE: Stop nieuczciwym praktykom firm technologicznych

Unijni ustawodawcy uzgodnili, że zajmą twardsze stanowisko wobec technologicznych gigantów, takich jak Google, Amazon i Apple, w nowym...


czytaj dalej

AXA: Zakup XL się opłacił

AXA spodziewa się poprawy rentowności w następnych dwóch latach, dzięki biznesowi w USA pozyskanemu wraz z zakupem XL (za 15 mld dol.), i zamierza...


czytaj dalej

Nowa strategia UNIQA w Polsce

Utrzymanie pozycji lidera na rynku ubezpieczeń mieszkalnictwa i wzrost przypisu składki brutto w tym segmencie o połowę w ciągu 5 lat oraz...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Postanowienia noworoczne brokera

Wizja rozwoju firmy w nowym roku, plany dotyczące działań w najbliższych dwunastu miesiącach, przewidywane trendy – te kwestie były inspiracją dla...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook