Reklama

Polacy sieją spustoszenie na zagranicznych drogach
wtorek, 21 sierpnia 2018 09:06

W ubiegłym roku Polacy znów pobili niechlubny rekord i za granicą spowodowali 65,2 tys. kolizji. Jedna szkoda kosztowała średnio 18 tys. zł, a do zdarzenia najczęściej dochodziło w Niemczech.

Rok temu 34-letni Polak spowodował tragiczny wypadek na autostradzie w pobliżu Rüsselsheim w Niemczech. Kierowca ciężarówki z Polski zawrócił na zjeździe z autostrady i pojechał pod prąd. W wypadku zginęły trzy osoby, a sześć zostało rannych.

Kilka dni wcześniej inny Polak doprowadził do tragicznego w skutkach zdarzenia na autostradzie M1 niedaleko Newport Pagnell w Wielkiej Brytanii. Był pijany, zasnął, a do tego nie miał prawa jazdy pozwalającego na prowadzenie ciężarówki z naczepą.

Do tego setki, a nawet tysiące drobnych stłuczek, wymuszeń pierwszeństwa i przekroczeń prędkości. Słowem – obraz polskiego kierowcy na zagranicznych drogach nie jest najlepszy.

Trzy tysiące kolizji więcej

Do głównych grzechów polskich kierowców zalicza się nieuważną jazdę, brawurę, nadmierną szybkość i ignorowanie faktu, że w innym państwie obowiązują odmienne przepisy niż w Polsce. W efekcie w 2017 r. Polacy spowodowali za granicą do 65, 2 tys. kolizji, czyli o 3 tys. (4,7 proc.) więcej niż rok wcześniej – wynika z raportu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Od 2010 statystyki wyglądają coraz gorzej. Przed ośmioma laty Polacy za granicą spowodowali 34,6 tys. zdarzeń, a następnie z roku na rok ich liczba rosła.


Najwięcej kolizji na zagranicznych drogach powodują Polacy w Niemczech (50,1 proc). Kolejne miejsca zajmują Wielka Brytania (7,3 proc.), Francja (6,9 proc.) i Włochy (6,8 proc.).


Brak ubezpieczenia, komornik na głowie

Część Polaków po zagranicznych drogach jeździ bez obowiązkowej polisy OC, a od 2011 r. rośnie liczba kierowców powodujących kolizje nieubezpieczonymi pojazdami. Przed siedmioma laty było to 616 osób, a w 2017 r. aż 1180. Trend się utrzymuje, mimo że w Polsce już za jeden dzień bez ubezpieczenia trzeba zapłacić 840 zł kary.


- Wielu z nas nie ma świadomości lub nie przejmuje się faktem, że w razie spowodowania wypadku i braku ubezpieczenia poniesie wszelkie konsekwencje finansowe – mówi Urszula Pazio-Hrapkiewicz, dyrektor operacyjny rankomat.pl. – Kierowca, który prowadził pojazd bez OC, zapłaci nie tylko za zniszczone pojazdy, ale też leczenie, rehabilitację, a czasem nawet dalsze utrzymanie poszkodowanych osób.

W razie braku polisy wypłatę świadczenia gwarantuje Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które w ubiegłym roku z tego tytułu wypłaciło blisko 12 milionów zł. Środki te PBUK odzyskuje od nieodpowiedzialnych kierowców bez OC w wyniku postępowań sądowych i komorniczych.

Co zrobić przed wyjazdem za granicę?

Nie zawsze jednak powodem zagranicznej kolizji jest brawura i bezmyślność. Czasem odpowiedzialne jest też złe przygotowanie do takiego wyjazdu. Co więc należy zrobić przed wyjazdem do innego kraju?

  • warto precyzyjnie wytyczyć trasę podróży, by później uniknąć nerwowych manewrów, kłótni czy nagłego poszukiwania rozwiązań w GPS-ie;
  • dokładnie sprawdzić nie tylko przepisy obowiązujące w danym państwie (np. ograniczenia prędkości), ale też zwyczaje kierowców oraz preferowane rozwiązania drogowe (np. ronda, skrzyżowania równorzędne itd.);
  • sprawdzić sprawność samochodu, co pomoże nie tylko zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji z powodu awarii auta, ale także pozwoli uniknąć napraw w zagranicznych warsztatach, które na ogół są zdecydowanie droższe niż w Polsce;
  • sprawdzić, jaka jest maksymalna dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, bo w Polsce to 0,2 promila, ale w wielu krajach 0;
  • choć nie ma to wpływu na kolizyjność, to warto również sprawdzić jakie akcesoria powinny obowiązkowo znajdować się w samochodzie.


Nic jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku i ostrożności, które szczególnie przydają się właśnie w miejscach, gdzie kierowców obowiązują inne zasady, zwyczaje, a często także przepisy.
(AW, źródło: rankomat.pl)

 

KNF: Marek Chrzanowski zrezygnował

13 listopada przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marek Chrzanowski złożył rezygnację z pełnionej przez siebie funkcji. Rezygnacja...


czytaj dalej

Superpolisa: Anna Bernacka-Matras pełnomocnikiem zarządu ds. sprzedaży

Anna Bernacka-Matras, przez ostatnie lata dyrektor największego przedstawicielstwa w strukturach sprzedażowych Grupy Ergo Hestia, dołączyła w...


czytaj dalej

Allianz: Górna połowa przedziału docelowego

Jest wysoce prawdopodobne, że Allianz osiągnie w 2018 r. zysk z górnej połowy przedziału docelowego – przewiduje dyrektor finansowy Giulio...


czytaj dalej

Talanx: Wzrost zysków mimo dużych obciążeń

Przez trzy kwartały obecnego roku Grupa Talanx zarobiła netto blisko 500 mln euro. Do osiągnięcia tego wyniku przyczyniły się niemal wszystkie...


czytaj dalej

UFG: 75% przypadków braku OC wykrytych bez udziału kierowcy

Przez 3 kwartały tego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wystawił ponad 68 tysięcy wezwań o zapłacenie kary za brak OC posiadaczy...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Generalnie o likwidacji

Opublikowany 13 listopada 41. odcinek podcastu „Rozmowy bez Asekuracji” poświęcony był najnowszym wdrożeniom w obszarze likwidacji szkód w...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook