Reklama

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń coraz bliżej
wtorek, 04 września 2018 08:20

W „Dzienniku Gazecie Prawnej” ukazał się specjalny dodatek poświęcony przepisom ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, których stosowanie rozpocznie się od 1 października.  

„DGP” przypomina, że akt implementujący do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.Urz. UE z 2006 r. L 26, s. 17 ze zm.; dalej: dyrektywa IDD) przynosi głębokie zmiany zasad sprzedaży ubezpieczeń osobowych, majątkowych i reasekuracji oraz prowadzenia działalności przez agentów, brokerów i zakłady ubezpieczeń. Głównym celem ustawy jest zapewnienie jednakowej ochrony klientom zakładów ubezpieczeń, niezależnie od kanału sprzedaży produktów ochronnych.

Nowe regulacje wprowadzają pojęcie „dystrybucji ubezpieczeń”, czyli czynności wykonywane przez dystrybutora ubezpieczeń. Pod tym ostatnim pojęciem rozumiani są zarówno agenci i brokerzy ubezpieczeniowi, jak i porównywarki internetowe, dealerzy samochodowi, biura podróży, banki, a nawet same zakłady ubezpieczeń prowadzące sprzedaż bezpośrednią za pomocą swoich pracowników. Wraz z pojawieniem się pojęcia dystrybutora zniknie węższe pojęcie „pośrednika ubezpieczeniowego”, którego działalność sprowadzała się wyłącznie do podejmowania czynności faktycznych lub prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Natomiast działalność dystrybutora to podejmowanie wszelkich czynności, których nawet dalszym skutkiem może być nabycie ubezpieczenia przez potencjalnego klienta. Wszyscy dystrybutorzy mają mieć takie same obowiązki w zakresie dbania o interesy klienta, informowania czy szkoleń. Gazeta zwraca uwagę, że z pojęcia dystrybucji ustawodawca wyłączył czynności związane z ubezpieczeniami, które sprzedawane są przez dostawcę jako uzupełnienie dostarczanych towarów i obejmują ryzyka zniszczenia, utraty lub uszkodzenia tych towarów lub jako uzupełnienie świadczonych usług i obejmują ryzyko nieskorzystania z usługi, a także w przypadku sprzedaży usług w zakresie podróży ryzyko uszkodzenia lub utraty bagażu oraz inne ryzyka związane z podróżą. A dodatkowo składka w tej ochronie nie jest wyższa niż 600 euro w skali roku. Dystrybucją w sensie ustawy nie będzie też okazjonalne doradztwo w zakresie ubezpieczeń udzielane przez przedsiębiorcę w ramach przedmiotu jego głównej działalności, o ile nie prowadzi do udzielenia pomocy w zawarciu lub wykonaniu umowy ubezpieczenia, gwarancji ubezpieczeniowej czy reasekuracji.

„DGP” wskazuje, że ustawa zakłada również, iż przed sprzedażą ubezpieczenia dystrybutor poinformuje klienta o charakterze wynagrodzenia otrzymywanego od zakładu ubezpieczeń. Każdorazowo będzie musiał także przeprowadzić analizę potrzeb klienta i dostosować do nich proponowany produkt. Niedopełnienie obowiązków będzie wiązało się z ryzykiem nałożenia kar pieniężnych przez Komisję Nadzoru Finansowego, a nawet odpowiedzialnością karną dystrybutora.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 4 września, Paulina Opiełka i Michał Czuryło, Konieczny, Wierzbicki Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska w Krakowie „Nowe obowiązki dla agentów i zakładów ubezpieczeniowych już od 1 października”:
https://edgp.gazetaprawna.pl/...
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

 

Prezes PIU członkiem Rady Konsultacyjnej ds. PPK

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) powołał Radę Konsultacyjną do spraw Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W jej skład wszedł Jan Grzegorz...


czytaj dalej

VIG Polska: Przedłużenie mandatów członkom zarządów trzech spółek

18 i19 grudnia podczas posiedzeń rad nadzorczych trzech spółek Vienna Insurance Group w Polsce – majątkowej i życiowej Compensy oraz InterRisk –...


czytaj dalej

Insurance Europe: Wniosek KE może być wyrokiem na polisy telematyczne

Choć Insurance Europe (IE) deklaruje zadowolenie z wniosku Komisji Europejskiej (KE) dotyczącego rozporządzenia w sprawie e-prywatności, mającego...


czytaj dalej

Willis Re: Cena reasekuracji zależna od klienta

Plasowanie kontraktów reasekuracyjnych 1 stycznia 2019 r. uwidoczniło ogromną różnicę między cenami dla klientów z maksymalną ekspozycją i słabą...


czytaj dalej

UMK: Jubileusz prof. Eugeniusza Kowalewskiego

22 lutego w Collegium Iuridicum Novum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa zatytułowana „O...


czytaj dalej

MetLife: Polisy dla klientów T-Mobile

MetLife rozwija sprzedaż w kanale direct marketing. Najnowszą inicjatywą ubezpieczyciela w tym obszarze  jest nawiązanie współpracy z T-Mobile....


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook