Reklama

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń coraz bliżej
wtorek, 04 września 2018 08:20

W „Dzienniku Gazecie Prawnej” ukazał się specjalny dodatek poświęcony przepisom ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, których stosowanie rozpocznie się od 1 października.  

„DGP” przypomina, że akt implementujący do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.Urz. UE z 2006 r. L 26, s. 17 ze zm.; dalej: dyrektywa IDD) przynosi głębokie zmiany zasad sprzedaży ubezpieczeń osobowych, majątkowych i reasekuracji oraz prowadzenia działalności przez agentów, brokerów i zakłady ubezpieczeń. Głównym celem ustawy jest zapewnienie jednakowej ochrony klientom zakładów ubezpieczeń, niezależnie od kanału sprzedaży produktów ochronnych.

Nowe regulacje wprowadzają pojęcie „dystrybucji ubezpieczeń”, czyli czynności wykonywane przez dystrybutora ubezpieczeń. Pod tym ostatnim pojęciem rozumiani są zarówno agenci i brokerzy ubezpieczeniowi, jak i porównywarki internetowe, dealerzy samochodowi, biura podróży, banki, a nawet same zakłady ubezpieczeń prowadzące sprzedaż bezpośrednią za pomocą swoich pracowników. Wraz z pojawieniem się pojęcia dystrybutora zniknie węższe pojęcie „pośrednika ubezpieczeniowego”, którego działalność sprowadzała się wyłącznie do podejmowania czynności faktycznych lub prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Natomiast działalność dystrybutora to podejmowanie wszelkich czynności, których nawet dalszym skutkiem może być nabycie ubezpieczenia przez potencjalnego klienta. Wszyscy dystrybutorzy mają mieć takie same obowiązki w zakresie dbania o interesy klienta, informowania czy szkoleń. Gazeta zwraca uwagę, że z pojęcia dystrybucji ustawodawca wyłączył czynności związane z ubezpieczeniami, które sprzedawane są przez dostawcę jako uzupełnienie dostarczanych towarów i obejmują ryzyka zniszczenia, utraty lub uszkodzenia tych towarów lub jako uzupełnienie świadczonych usług i obejmują ryzyko nieskorzystania z usługi, a także w przypadku sprzedaży usług w zakresie podróży ryzyko uszkodzenia lub utraty bagażu oraz inne ryzyka związane z podróżą. A dodatkowo składka w tej ochronie nie jest wyższa niż 600 euro w skali roku. Dystrybucją w sensie ustawy nie będzie też okazjonalne doradztwo w zakresie ubezpieczeń udzielane przez przedsiębiorcę w ramach przedmiotu jego głównej działalności, o ile nie prowadzi do udzielenia pomocy w zawarciu lub wykonaniu umowy ubezpieczenia, gwarancji ubezpieczeniowej czy reasekuracji.

„DGP” wskazuje, że ustawa zakłada również, iż przed sprzedażą ubezpieczenia dystrybutor poinformuje klienta o charakterze wynagrodzenia otrzymywanego od zakładu ubezpieczeń. Każdorazowo będzie musiał także przeprowadzić analizę potrzeb klienta i dostosować do nich proponowany produkt. Niedopełnienie obowiązków będzie wiązało się z ryzykiem nałożenia kar pieniężnych przez Komisję Nadzoru Finansowego, a nawet odpowiedzialnością karną dystrybutora.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 4 września, Paulina Opiełka i Michał Czuryło, Konieczny, Wierzbicki Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska w Krakowie „Nowe obowiązki dla agentów i zakładów ubezpieczeniowych już od 1 października”:
https://edgp.gazetaprawna.pl/...
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

 

Vienna Life: Witold Czechowski członkiem zarządu ds. ryzyka

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Witolda Czechowskiego na stanowisko członka zarządu Vienna...


czytaj dalej

Saltus TUW: Robert Łoś zatwierdzony na stanowisku prezesa

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Roberta Łosia na stanowisko prezesa zarządu Saltus...


czytaj dalej

Australia: Klienci Allianz wprowadzeni w błąd

Australijski oddział niemieckiego ubezpieczyciela Allianz SE wprowadzał w błąd przy sprzedaży ubezpieczenia podróżnego, obiecując nieograniczoną...


czytaj dalej

Niemcy: Sabotaż cyfrowy w firmach produkcyjnych

2/3 niemieckich przedsiębiorstw produkcyjnych było obiektem ataków cyberprzestępców, które kosztowały przemysł największej gospodarki europejskiej...


czytaj dalej

Ubea.pl: Niski poziom sierpniowego barometru

Z barometru cenowego Ubea.pl, sporządzonego na postawie wszystkich kalkulacji wykonanych w sierpniu przez klientów porównywarki wynika, że w...


czytaj dalej

Effie Awards 2018: Silna reprezentacja ubezpieczeń

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło pierwsze nominacje do tegorocznej edycji konkursu Effie Awards Poland. Na liście...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook