Reklama

Rzecznik Finansowy: Nowe kompetencje wprowadzone przez ustawę „dystrybucyjną”
środa, 03 października 2018 08:59

1 października weszła w życie ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, której przepisy poszerzyły kompetencje Rzecznika Finansowego (RzF). Klienci dostali możliwość uzyskania wsparcia w rozwiązaniu sporu z multiagentem lub brokerem ubezpieczeniowym.

W ocenie Rzecznika, zapisy aktu uzupełniają pewną lukę w ochronie klientów rynku finansowego. Do tej pory nie można było zgłosić się do RzF z zastrzeżeniami dotyczącymi działalności multiagentów czy brokerów. Rzecznik nie miał podstaw do podjęcia postępowania interwencyjnego wobec nich lub przeprowadzenia postępowania polubownego. Tacy pośrednicy nie byli też objęci obowiązkami nałożonymi przez tzw. ustawę reklamacyjną. Chodzi o rozpatrzenie reklamacji klienta w określonym terminie (spory w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową).

W praktyce będą to sprawy związane z czynnościami związanymi z działalnością pośrednika ubezpieczeniowego. Na przykład takie, w których agent nie zaproponował osobie przewlekle chorej ubezpieczenia turystycznego zawierającego opcję obejmującą przypadki zaostrzenia się chorób przewlekłych. Tymczasem zgodnie z wymogami ustawy jest zobligowany do zbadania potrzeb klienta przed wystawieniem polisy i zaproponowania odpowiedniej polisy – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

Ekspert zwraca uwagę, że ustawa dotyczy nie tylko agentów ubezpieczeniowych i brokerów, ale ogólnie dystrybutorów ubezpieczeń – każdego kto oferuje ubezpieczenie.

Celem tej regulacji jest wyrównanie i harmonizacja poziomu ochrony klienta, niezależnie od tego, za pośrednictwem jakiego kanału klient zawiera umowę ubezpieczenia. Tworzy ona mechanizmy, które mają zapewnić, że klienci będą mieli pod drugiej stronie uczciwego i profesjonalnego dystrybutora ubezpieczeń. Powinien on postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swojego klienta. Materiały reklamowe i marketingowe kierowane przez dystrybutora ubezpieczeń do klienta powinny być jasne, rzetelne i niewprowadzające w błąd. W przeszłości były z tym problemy, czego najlepszym przykładem są tzw. polisy z UFK. Mamy nadzieję, że pod rządami nowych przepisów zjawisko tzw. misselingu zostanie istotnie ograniczone – podkreśla Aleksander Daszewski.

W myśl nowej ustawy pośrednik przed zaproponowaniem ubezpieczenia powinien przeprowadzić analizę potrzeb klienta i na tej podstawie powinien zaproponować produkt najbardziej odpowiadający potrzebom i możliwościom poszukującego ochrony.

- Dla znacznej części pośredników to żadna nowość. Ci, którzy myśleli o zbudowaniu długoterminowej relacji z klientem, przeprowadzali taką analizę – przyznaje Aleksander Daszewski.

Ekspert oczekuje, że dzięki ustawie osoby oferujące ubezpieczenia będą z klientami więcej rozmawiać, żeby w ten sposób możliwie najpełniej poznać jego potrzeby i wymagania. Dystrybutorzy powinni też zwrócić uwagę klienta na najczęstsze zagrożenia związane z jego ubezpieczeniowymi potrzebami, przytoczyć przykłady na bazie swojej fachowej wiedzy, doświadczeń zawodowych.

Dystrybutor powinien też pokazać i wytłumaczyć rozwiązania ubezpieczeniowe ograniczające czy eliminujące ryzyka, które są istotne z perspektywy potrzeb konkretnego klienta. Bardzo precyzyjnie wytłumaczyć zakres ochrony, a także ostrzec i uczulić na sytuacje, w których ochrona nie będzie świadczona, ze względu na wyłączenia i ograniczenia ochrony – wylicza Aleksander Daszewski.

Przypomina, że jeśli klient będzie miał zastrzeżenia do działania dystrybutora, może zgłosić się z reklamacją. Jeśli będzie to pośrednik pracujący na rzecz tylko jednego ubezpieczyciela, adresatem będzie wciąż ubezpieczyciel. Jeśli będzie to broker ubezpieczeniowy czy agent ubezpieczeniowy wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń, to oni będą adresatami reklamacji. Muszą oni odpowiedzieć na nią w określonym terminie.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: RzF)

 

TU Zdrowie: KNF zatwierdziła nominację Aleksandra Rody

12 lutego Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Aleksandra Rody na stanowisko prezesa zarządu TU Zdrowie.

...


czytaj dalej

KUKE: Marcin Jedliński nowym rzecznikiem prasowym

Od lutego Marcin Jedliński pracuje jako rzecznik prasowy i dyrektor Biura Komunikacji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) – podał...


czytaj dalej

Clyde & Co: Dostęp do innowacji motywem fuzji i przejęć

W globalnym sektorze ubezpieczeniowym w 2018 r. liczba fuzji i przejęć wzrosła o 9% wskutek starań ubezpieczycieli o uzyskanie większego dostępu...


czytaj dalej

Japonia: Rozważane obowiązkowe ubezpieczenie rowerzystów

Powołana przez rząd komisja ekspercka rozpoczęła dyskusję o tym, jaki charakter powinna mieć rekompensata za szkody związane z wypadkiem...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Jedno potknięcie nie zmienia całości obrazu

Przez ostatnich kilka lat sektor ubezpieczycieli solidnie zapracował na opinię skutecznego lobbysty parlamentarnego. I choć przebieg niedawnej...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Generali większościowym udziałowcem Bezpieczny.pl

Generali Polska nabyło 51% udziałów spółki Bezpieczny.pl – firmy technologicznej zajmującej się internetową sprzedażą ubezpieczeń, właściciela...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook