Reklama

Ubezpieczyciel jak nastolatka
poniedziałek, 08 października 2018 07:55

Mój wniosek ze śniadania innowacyjnego z RGAx – ubezpieczyciele są jak nastolatki, zbyt grubi i nieatrakcyjni. Tylko że nastolatkom się tylko tak wydaje, a ubezpieczyciele mogą niestety mieć rację.

Lada rok ubezpieczyciele działający w tradycyjnych modelach biznesowych będą walczyć o przetrwanie z coraz liczniejszą grupą szczuplejszych i sprytniejszych konkurentów, którzy wkupią się w łaski millenialsów. Owszem, wielu insurtechom daleko jeszcze do progu rentowności, nie powinno to jednak usypiać czujności „tradycyjnych” ubezpieczycieli – przekonywał Emmanuel Djengue, Innovation Director w RGAx Europe. Jego zdaniem firmy asekuracyjne powinny bardziej skupić się na obszarze prewencji, pomagając klientom żyć lepiej, zdrowiej, bezpieczniej, szczęśliwiej.

Tymczasem większość firm w pierwszym rzędzie wciąż skupia się na własnym przetrwaniu. Ubezpieczyciele reprodukują swoje produkty, procedury i pomysły na uszczęśliwianie klienta, tak naprawdę nie szukając żadnej zmiany. Innowacyjność jest zbyt często grubą warstwą makijażu, na mocno „przechodzonej” już i zmęczonej twarzy naszej branży. Z przodu liceum, a z tyłu muzeum.

W kilkuletniej perspektywie bez gruntownego odchudzania się nie obejdzie. Ten proces już się rozpoczął, ale dopiero nabiera rozpędu. Nie pomogą jednak najbardziej skrócone procesy, jeśli w ich centrum nie znajdzie się współczesny człowiek – z jego marzeniami, przyzwyczajeniami, ograniczeniami. Taki, który podróżuje uberem, rezerwuje noclegi w Airbnb, zamiast kablówki wybiera Netflix, a w centrum swojego życia niekoniecznie umieszcza samo zarabianie jak największej sumy pieniędzy. Człowiek, który coraz mniej posiada na własność, coraz więcej się przemieszcza i coraz trudniej mu skupić uwagę przez dłuższy czas. Człowiek, który w rzeczywistości zdominowanej przez konsumpcję poszukuje głębszych przeżyć i relacji. Człowiek, który często jest z dala od najbliższej rodziny i któremu trudno tworzyć trwałe związki. Człowiek, który ma rosnącą liczbę aktywów cyfrowych, takich jak zdjęcia, filmy, ebooki, dane w serwisach społecznościowych czy Google. Człowiek, którego najbliżsi starzeją się i prędzej czy później będą potrzebowali stałej opieki, której on nie będzie w stanie im zapewnić.

Ubezpieczyciele nie mogą poprzestać na zmianach czysto technicznych, takich jak zastąpienie dokumentów papierowych elektronicznymi. Transformacja powinna sięgać znacznie głębiej, do sfery wartości i sposobu myślenia.

Być może jeszcze jakiś czas da się utrzymywać przestarzałe struktury i niepotrzebne już w gruncie rzeczy procesy, ale zegar tyka. A zmiany mogą mieć również swój ekscytujący wymiar, nie tylko paraliżujący. Ubezpieczyciele w procesie decyzyjnym potrzebują więcej przestrzeni na eksperyment, zabawę, luz – bo to jest najlepszy grunt do rzeczywistej innowacyjności. Tylko jak to zrobić przy ogromnej presji regulacyjnej i konkurencyjnej? Czy da się dobrze bawić z lufą karabinu przyłożoną do skroni? Być może kompetencją numer jeden współczesnych organizacji stanie się zarządzanie stresem i presją oraz tworzenie twórczego środowiska.
Aleksandra E. Wysocka

 

Aegon: Michał Jakubowski dyrektorem ds. Biznesu Korporacyjnego

Do zespołu Aegon Polska dołączył Michał Jakubowski, obejmując stanowisko dyrektora ds. Biznesu Korporacyjnego. Będzie on odpowiedzialny m.in. za...


czytaj dalej

PZU: Arkadiusz Gęsicki dyrektorem zarządzającym ds. Rozwoju Biznesu

Arkadiusz Gęsicki został nowym dyrektorem zarządzającym ds. Rozwoju Biznesu Grupy PZU. W ramach swoich obowiązków będzie odpowiadać za Biuro...


czytaj dalej

UE: Coraz bliżej ogólnoeuropejskiego produktu emerytalnego

Na decyzję Parlamentu Europejskiego czekają przepisy rozporządzenia, które mają ułatwić odkładanie pieniędzy na emeryturę. Wstępne porozumienie...


czytaj dalej

Aviva: Plan awaryjny na twardy brexit

Brytyjska Aviva zwróciła się do sądu w Londynie o zgodę na transfer aktywów o łącznej wartości 9 mld euro. Ubezpieczyciel wyjaśnił, że wobec...


czytaj dalej

Insurance Forum: O digitalizacji, motoryzacji i potrzebach pokolenia silver

W dniach 17-18 kwietnia w Warszawie odbędzie się wiosenna odsłona tegorocznego Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń, czyli 17. edycji...


czytaj dalej

Pięć dni do „IT w ubezpieczeniach GigaCon 2019”

26 lutego w Warszawie odbędzie się XVIII edycja konferencji poświęconej informatyzacji sektora ubezpieczeniowego, zatytułowana „IT w...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook