Reklama

UOKiK: Skuteczna interwencja w PZU Życie
wtorek, 06 listopada 2018 09:48

W wyniku interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) PZU Życie zmieni klauzule, na podstawie których odmawiał wypłaty świadczeń z ubezpieczeń na życie, powołując się na to, iż np. śmierć była spowodowana wcześniejszymi chorobami, ale mogła nie mieć związku z nieszczęśliwym zdarzeniem.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie PZU Życie zostało wszczęte przez UOKiK w czerwcu 2017 r. po zawiadomieniu Rzecznika Finansowego, do którego docierały skargi klientów. Działania PZU Życie dotyczyły ubezpieczonych w ramach umów indywidualnych oraz grupowych, np. pracowniczych. Postępowanie Urzędu wykazało, iż zakład zamieszczał w umowach klauzule, na podstawie których mógł odmówić wypłaty świadczenia z uwagi na wcześniejszą chorobę ubezpieczonego, nawet jeżeli nie miała związku ze śmiercią, specjalistycznym leczeniem czy niezdolnością do pracy ubezpieczonego.

Wątpliwości UOKiK wzbudziła zbytnia ogólnikowość sformułowań użytych w klauzulach. Jako przykład budzący wątpliwości Urząd przytoczył następujące postanowienie: „Odpowiedzialność PZU Życie S.A. nie obejmuje ciężkich chorób, które wystąpiły lub z powodu których rozpoczęto postępowanie diagnostyczno-lecznicze u ubezpieczonego przed początkiem odpowiedzialności PZU Życie S.A. w stosunku do ubezpieczonego”.

Według UOKiK klient, który przeczytał taką klauzulę nie mógł sam ustalić, czy jakakolwiek zdiagnozowana u niego w przeszłości choroba spowoduje odmowę wypłaty świadczenia. Tymczasem wzorzec umowny musi być precyzyjny i jasny dla konsumenta. Ubezpieczony w momencie zawierania umowy powinien mieć możliwość oceny, jakie schorzenie może stać się dla ubezpieczyciela podstawą do odmowy. Dodatkowo, takie postanowienie pozwala wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela w wypadkach, gdy choroba ma choćby pośredni związek ze zgłoszonym zdarzeniem, a nawet gdy klient nie był świadomy jej istnienia, gdyż nie leczył się na nią lub wykryto ją we wczesnym dzieciństwie.

Postanowienia w umowach ubezpieczenia na życie muszą być konkretne. Klient musi wiedzieć, kiedy nie dostanie świadczenia. Dobrze, że PZU Życie to zmieni dzięki naszej interwencji – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu.

W toku postępowania wyjaśniającego PZU Życie doprecyzował kwestionowane klauzule. Ubezpieczyciel napisał wprost, że nie wypłaci świadczenia, gdy śmierć, operacja czy niezdolność do pracy będą wynikały z wcześniejszej choroby, która faktycznie spowodowała to nieszczęśliwe zdarzenie. Wskazał również, o jakie choroby chodzi. UOKiK podał, że zakład zobowiązał się do zmiany ogólnych warunków ubezpieczeń. Działanie Urzędu otwiera też możliwość składania reklamacji do ubezpieczyciela przez osoby, które w przeszłości otrzymały odmowę wypłaty świadczenia w oparciu o kwestionowane postanowienie. Jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie, można zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowanie interwencyjne.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UOKiK, RzF)

 

Aviva PTE: Maciej Karasiński nowym prezesem

Maciej Karasiński od kwietnia obejmie funkcję prezesa Aviva PTE. Jego nominacja jest efektem złożenia rezygnacji (ze skutkiem od końca marca)...


czytaj dalej

Gothaer TU: Marek Gołębiewski nowym członkiem zarządu

11 marca rada nadzorcza Gothaer TU zdecydowała o przedłużeniu kadencji dotychczasowego zarządu spółki na kolejnych pięć lat i poszerzeniu jego...


czytaj dalej

Luksemburg stanie się przystanią dla 50 firm po brexicie

Około 50 firm zarządzania aktywami, ubezpieczycieli i innych firm finansowych wybrało Wielkie Księstwo Luksemburg na swoją siedzibę w Unii...


czytaj dalej

Brexit: Ubezpieczyciele przygotowani na każdy scenariusz

Podczas gdy w parlamencie brytyjskim trwa spór o sposób wyjścia z sytuacji, agencja ratingowa AM Best uważa, że ubezpieczyciele z siedzibą w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: „Komunikacja” na bardzo dużym plusie

Mimo wyraźnej obniżki tempa wzrostu przypisu składki w OC posiadaczy pojazdów lądowych, rentowność techniczna w segmencie komunikacyjnym uległa...


czytaj dalej

Warta: Testy sztucznej inteligencji przy przyjmowaniu zgłoszeń szkód

Warta rozpoczęła testy z klientami dotyczące przyjęcia szkód przy pomocy sztucznej inteligencji. Celem wdrożenia nowego rozwiązania jest między...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook