Reklama

UOKiK: Kolejne decyzje ws. trwałego nośnika
piątek, 09 listopada 2018 09:36

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. Po decyzjach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią czasowo niektóre usługi za darmo. To kolejne decyzje instytucji w sprawie trwałego nośnika. Na tym jednak nie koniec: Urząd podał, że w toku są jeszcze 4 postępowania.

UOKiK sprawdza, jak banki zmieniają warunki umów z konsumentami, np. wysokość opłat. Wydał już decyzje wobec 14 podmiotów, które niewłaściwie informowały klientów o zmianach taryf czy regulaminów. Urząd przypomina, że banki muszą zawiadomić klientów o planach zmiany warunków umów dwa miesiące wcześniej. Mają obowiązek uzasadnić podwyżki – wskazać ich podstawę prawną, np. punkt w umowie mówiący, że są one możliwe w przypadku określonego wzrostu wskaźnika inflacji, i odnieść to do rzeczywistej sytuacji. Jak wykazały postępowania UOKiK, nie zawsze tak robiły. Z tego powodu konsumenci nie mogli zweryfikować, czy podwyżki były zasadne.

Urząd sprawdzał także, czy banki zgodnie z przepisami przekazywały klientom informacje o zmianach warunków umów na tzw. trwałym nośniku informacji. Ma on zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także np. po rozwiązaniu umowy. Trwałym nośnikiem może być np. dokument zapisany na płycie CD, e-mail (jeżeli zawarte są w nim wszystkie wymagane prawem informacje), papierowy list. Może być nim również wiadomość przesłana w ramach bankowości elektronicznej, o ile spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika i bank poinformuje klienta o takiej korespondencji. Istotne jest również to, aby klient – niezależnie od dostępnych w banku rodzajów komunikacji – mógł wyrazić zgodę na taką, a nie inną formę kontaktu, która jednocześnie musi spełniać cechy trwałego nośnika. Bank nie powinien narzucać odgórnie jednego wybranego przez siebie sposobu dostarczania informacji o podwyżkach opłat. Forma komunikacji musi bowiem uwzględniać potrzeby i możliwości techniczne adresatów, np. seniorów, wśród których wielu nie korzysta z komputerów.

Z analizy Urzędu wynika, że banki w ostatnich latach dostarczały klientom wiadomości o podwyżkach wyłącznie w zależnych od siebie systemach e-bankowości. Nie spełniały one wymogów trwałego nośnika, bo taka informacja mogła być zmieniona bądź usunięta. Poza tym nie było pewności, że klient w ogóle wie o udostępnieniu mu tej korespondencji – jeśli np. do systemu logował się rzadko, mógł mieć mało czasu na zareagowanie na zmiany (np. zakwestionowanie ich, wypowiedzenie umowy bez konsekwencji) albo nawet dowiedzieć się o nich już po ich wejściu w życie.

- Zobowiązaliśmy kolejne banki, żeby udzieliły poszkodowanym klientom rekompensat. Mają im zwrócić ewentualne nadpłaty i zaoferować korzystanie przez pewien czas za darmo z niektórych usług. Warto z tego skorzystać. Jeśli więc bank przysłał ci zawiadomienie o naszej decyzji, to go nie wyrzucaj. Dowiesz się z niego, jaka rekompensata ci przysługuje, co musisz zrobić, żeby z niej skorzystać i ile masz na to czasu – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Najnowsze decyzje UOKiK dotyczą ING BSK, Getin Noble Banku i PKO BP. W zależności od banku klienci mogą liczyć na zwrot nadpłat z tytułu podwyżek, o których nie zostali prawidłowo zawiadomieni (warunkiem jest podpisanie aneksu lub porozumienia), a także na zwolnienie przez określony okres z opłat za (w zależności od banku) przelewy krajowe ze swojego konta dokonane w placówce banku, wypłatę kartą debetową gotówki ze wszystkich bankomatów w Polsce, powiadomienia SMS, przelewy do ZUS i urzędu skarbowego za pośrednictwem serwisu telefonicznego oraz internetowego lub w kanale mobilnym, rozłożenie jednej transakcji kartą kredytową na raty z oprocentowaniem 0 proc. czy też wybór niestandardowego wizerunku karty debetowej.
W toku są jeszcze 4 postępowania wobec BGŻ BNP Paribas, BPH, mBanku i Raiffeisen.
(AM, źródło: UOKiK)

 

KNF: Marcin Pachucki p.o. przewodniczącego

Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki odwołał z dniem 14 listopada Marka Chrzanowskiego ze stanowiska przewodniczącego Komisji Nadzoru...


czytaj dalej

KNF: Marek Chrzanowski zrezygnował

13 listopada przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marek Chrzanowski złożył rezygnację z pełnionej przez siebie funkcji. Rezygnacja...


czytaj dalej

Kalifornia: Pożary trawią też ubezpieczycieli

State Farm i Farmers Insurance Group of Companies mają największą ekspozycję na pożary w Kalifornii, gdzie dwa zdarzenia – Camp Fire i Woolsey...


czytaj dalej

Rzecznik Finansowy przeciwny zakazowi cesji wierzytelności

Proponowany w senackim projekcie ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego...


czytaj dalej

FinTech & InsurTech Digital Congress: Jak funkcjonować na rynku globalnym?

W dniach 13-14 listopada w Warszawie odbył się FinTech & InsurTech Digital Congress. Dzięki praktycznym rozwiązaniom przedstawionym przez...


czytaj dalej

Inter Polska: Jaka polisa dla fizjoterapeuty?

Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych i OC Inter Polska, przypomina, że w myśl obecnie obowiązujących przepisów fizjoterapeuci...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook