Reklama

D.A.S.: Koszty odstraszają od sądownego dochodzenia swoich praw
piątek, 09 listopada 2018 09:54

Z badania D.A.S. „Problemy prawne Polaków 2018” wynika, że na przestrzeni ostatnich 5 lat blisko co piątemu badanemu zdarzyła się sytuacja, w wyniku której mógł dochodzić roszczenia, np. odszkodowania, ale się na to nie zdecydował. W przypadku sporu prawnego największą obawę wywołują jego potencjalne koszty.

– Dobrowolna rezygnacja z należnych jednostce praw jest zjawiskiem toksycznym dla kultury prawnej. Naszą bezczynnością utrwalamy niekorzystne praktyki i działania. Oczywiście, decyzja o wejściu na drogę sądową nie jest łatwa, ale to też nie jedyny sposób, aby wyegzekwować swoje prawa. Polubowne i pozasądowe metody rozwiązywania sporów mogą być bardziej efektywne i mniej obciążające. Czasem wystarczy też umiejętnie upomnieć się o swoje prawa. Formalne pismo czy powołanie się na konkretne przepisy mogą często przekonać drugą stronę do rozważenia naszego roszczenia – wskazuje Piotr Kuźmiński, prawnik D.A.S.

Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że w obliczu sporu prawnego czy sądowego najczęściej obawiają się jego kosztów (38% wskazań). Jednak już co czwarty respondent najbardziej obawia się straty czasu i energii, które musiałby poświecić na taką sprawę. – Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, mniejszym bezrobociem i wyższymi płacami w Polsce, coraz więcej osób wyżej ceni sobie swój komfort i czas. Powstaje więc przestrzeń na rozwój produktów i usług, które ten cenny czas potrafią zaoszczędzić. Obsługa prawna jest jedną z takich sfer, gdzie stała pomoc specjalisty może być niezwykle wygodna. A na rynku są już rozwiązania dostępne praktycznie na każdą kieszeń. Obsługę prawną można bowiem zapewnić sobie w formie ubezpieczenia, w ramach którego przez cały rok mamy zapewnioną pomoc i reprezentację prawną w bardzo wielu sferach życia – mówi Piotr Kuźmiński.



Dlaczego badani rezygnują z dochodzenia swoich roszczeń, choć mają ku niemu podstawy? Z odpowiedzi respondentów wynika, że wykorzystują oni możliwości konsultacji prawnych w dość ograniczony sposób. 45,7% w razie sporu prawnego w pierwszej kolejności zwróci się do prawnika. 22% poszuka rozwiązania w Internecie, a 17,9% poradzi się znajomych lub rodziny.

Z naszych obserwacji wynika, że w Polsce wciąż wiele osób zwraca się do adwokata czy radcy prawnego dopiero, gdy dana sprawa wyraźnie się skomplikuje i grożą nam jej nieprzyjemne skutki. Korzystanie z usług prawnych często ogranicza się więc do rozwiązywania poważnych problemów. A powinno się z nich korzystać właśnie w celu zapobiegania skomplikowaniu lub pogorszeniu się naszej sytuacji. Często właściwa decyzja czy podjęte kroki na samym początku wystąpienia problemu pozwalają rozwiązać go szybciej i korzystniej. Zasięgnięcie porady prawnej to inwestycja, która może pomóc zaoszczędzić nam dużo kłopotu, czasu i przede wszystkim pieniędzy – podkreśla Piotr Kuźmiński.

Badanie D.A.S. wykazało również, że respondenci nie są zwolennikami nowoczesnych kanałów kontaktu z prawnikami. W ogromnej większości za najdogodniejszą formę kontaktu z prawnikiem uznają osobistą rozmowę (71%). 17% preferuje formę pisemną, za pomocą e-maila lub listu (17%), a 11,9% woli drogę telefoniczną.

W podobnym badaniu przeprowadzonym w Holandii, Irlandii, Niemczech i Francji przez międzynarodowe stowarzyszenie ubezpieczycieli ochrony prawnej (RIAD)*, ankietowani z tych krajów najczęściej preferowali telefoniczny kontakt z prawnikiem. We wszystkich tych państwach odsetek takich wskazań sięgał ok 75-80%. – W krajach zachodnich mamy już do czynienia z rozwiniętym rynkiem usług ochrony prawnej, w tym ubezpieczeń ochrony prawnej. Możliwość szybkiej, telefonicznej konsultacji prawnej jest tam zatem bardziej znana i jak widać, chętniej praktykowana. W Polsce oczywiście też mamy takie możliwości i sądzę, że skoro tak wielu Polaków coraz bardziej ceni sobie swój czas i komfort, zainteresowanie takim rodzajem prawniczego assistance będzie rosło – dodaje Piotr Kuźmiński.

***

*http://riad-online.eu/...
(źródło: D.A.S.)

 

Personalia: Xenia Kruszewska w Saltus Ubezpieczenia

Od stycznia Saltus Ubezpieczenia ma nowego dyrektora Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych. Została nim Xenia Kruszewska, uznana ekspertka w dziedzinie...


czytaj dalej

Ubezpieczenia Pocztowe: Nominacja Angeliki Hruban zatwierdzona przez KNF

15 stycznia Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Angeliki Hruban na stanowisko członka zarządu Pocztowego...


czytaj dalej

Bank Światowy: Strach przed robotami bezpodstawny

Wzrost automatyzacji póki co ma pomijalny wpływ na miejsca pracy w skali globalnej, mimo powszechnych ponurych przewidywań, że ludzi zastąpią...


czytaj dalej

Wielka Brytania: Twardy brexit wymusi posiadanie Zielonej Karty

Zrzeszenie Brytyjskich Ubezpieczycieli (ABI) ostrzegło kierowców, że w razie twardego brexitu prowadzący pojazdy poruszający się po drogach Unii...


czytaj dalej

PZU: Ruszyła rekrutacja do akceleratora MIT Enterprise Forum CEE

15 stycznia rozpoczęła się rekrutacja do pierwszej edycji akceleratora MIT Enterprise Forum CEE, skierowanego do start-upów z Polski oraz...


czytaj dalej

Reso: Bronisław Woźnialis przewodniczącym suwalskiej Rady Gospodarczej

Bronisław Woźnialis, prezes zarządu Reso Europa Service, został powołany do Rady Gospodarczej przy Prezydencie Miasta Suwałk i jednocześnie...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook