Reklama

CMA: Kary za lojalność
czwartek, 03 stycznia 2019 09:57

Na rynku brytyjskim podmioty oferujące konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne, ubezpieczenia, umowy telefonii komórkowej i internetu szerokopasmowego obciążają klientów „karą za lojalność” na sumę ok. 4 mld funtów rocznie – stwierdził tamtejszy urząd ds. konkurencji i rynku (CMA).

Osoby starsze i o niskich dochodach mogą być najbardziej narażone na przepłacanie za usługi finansowe w sytuacji pozostawania klientem tego samego banku czy ubezpieczyciela przez długi czas – to wniosek zawarty w oświadczeniu urzędu, cytowanym przez agencję Bloomberg. CMA otrzymał od organizacji konsumenckiej CitizensAdvice skargę nadzwyczajną na możliwość występowania „kary za lojalność” na pięciu obszarach, wśród których znajdują się konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne i ubezpieczenia domów. Urząd zbadał sprawę. – Odkryliśmy szereg problemów sprawiających, że ludzie czują się ograbieni, zawiedzeni i sfrustrowani – powiedział Andrea Coscelli, dyrektor generalny CMA. – Oni nie mogą stale mieć się na baczności i godzinami szukać czy negocjować umowę, aby uniknąć pułapki niekorzystnych warunków albo nie paść ofiarą ukrytych podwyżek cen.

Aby zatrzymać nieuczciwe praktyki, CMA sformułował rekomendacje dla regulatorów i rządu, obejmujące m.in. ustalenie jasnych zasad, których mają przestrzegać firmy we wszystkich segmentach rynku, takich jak ta, aby klient mógł wycofać się z umowy równie łatwo, jak ją zawarł. CMA rekomenduje również, aby firmy były publicznie rozliczane z obciążania dotychczasowych klientów dużo wyższymi opłatami niż nowych, a regulatorzy powinni publikować co roku wielkość kary za lojalność w najważniejszych segmentach rynku i dla każdego dostawcy. W trosce o najbardziej bezbronnych powinny również zostać ustalone limity cenowe.

Urząd ds. konkurencji sformułował też rekomendacje dla regulatora rynku usług finansowych (FCA) dotyczące ubezpieczycieli: są dowody, że niektóre firmy ubezpieczeniowe stale podnoszą ceny. FCA musi przyjrzeć się bliżej tym praktykom cenowym w swojej bieżącej analizie rynku i podjąć działania, aby uchronić ludzi przed wykorzystywaniem przez firmy. Powinna zostać rozważona interwencja w proces wyceny.

Od momentu wniesienia skargi FCA ściśle współpracował z CMA. FCA jest w trakcie prac nad praktykami wyceny na obszarze rachunków oszczędnościowych, kredytów hipotecznych i ubezpieczeń ogólnych, mając na celu poprawę sytuacji klientów, w tym tych stałych.
AC

 

TU Zdrowie: KNF zatwierdziła nominację Aleksandra Rody

12 lutego Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Aleksandra Rody na stanowisko prezesa zarządu TU Zdrowie.

...


czytaj dalej

KUKE: Marcin Jedliński nowym rzecznikiem prasowym

Od lutego Marcin Jedliński pracuje jako rzecznik prasowy i dyrektor Biura Komunikacji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) – podał...


czytaj dalej

Allianz: Akwizycje zamiast odkupu?

Allianz może spowolnić realizację swojego programu odkupu akcji, aby móc dokonać niewielkich akwizycji – zapowiedział dyrektor finansowy grupy po...


czytaj dalej

Parlament Europejski: Zmiany w dyrektywie komunikacyjnej przyjęte

13 lutego deputowani z Parlamentu Europejskiego przyjęli zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywie komunikacyjnej).

...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Windykacyjni pośrednicy

19 lutego ukazał się 54. odcinek podcastu „Rozmowy bez Asekuracji”. Gościem programu zatytułowanego „Windykacyjni pośrednicy” był Piotr...


czytaj dalej

PZU SA: Usługa Auto Non Stop dla posiadaczy PZU Auto AC

Oferta komunikacyjna PZU SA została wzbogacona o opcję Auto Non Stop. Dzięki nowej usłudze w przypadku obsługi zgłoszenia z PZU Auto AC...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook