Reklama

CMA: Kary za lojalność
czwartek, 03 stycznia 2019 09:57

Na rynku brytyjskim podmioty oferujące konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne, ubezpieczenia, umowy telefonii komórkowej i internetu szerokopasmowego obciążają klientów „karą za lojalność” na sumę ok. 4 mld funtów rocznie – stwierdził tamtejszy urząd ds. konkurencji i rynku (CMA).

Osoby starsze i o niskich dochodach mogą być najbardziej narażone na przepłacanie za usługi finansowe w sytuacji pozostawania klientem tego samego banku czy ubezpieczyciela przez długi czas – to wniosek zawarty w oświadczeniu urzędu, cytowanym przez agencję Bloomberg. CMA otrzymał od organizacji konsumenckiej CitizensAdvice skargę nadzwyczajną na możliwość występowania „kary za lojalność” na pięciu obszarach, wśród których znajdują się konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne i ubezpieczenia domów. Urząd zbadał sprawę. – Odkryliśmy szereg problemów sprawiających, że ludzie czują się ograbieni, zawiedzeni i sfrustrowani – powiedział Andrea Coscelli, dyrektor generalny CMA. – Oni nie mogą stale mieć się na baczności i godzinami szukać czy negocjować umowę, aby uniknąć pułapki niekorzystnych warunków albo nie paść ofiarą ukrytych podwyżek cen.

Aby zatrzymać nieuczciwe praktyki, CMA sformułował rekomendacje dla regulatorów i rządu, obejmujące m.in. ustalenie jasnych zasad, których mają przestrzegać firmy we wszystkich segmentach rynku, takich jak ta, aby klient mógł wycofać się z umowy równie łatwo, jak ją zawarł. CMA rekomenduje również, aby firmy były publicznie rozliczane z obciążania dotychczasowych klientów dużo wyższymi opłatami niż nowych, a regulatorzy powinni publikować co roku wielkość kary za lojalność w najważniejszych segmentach rynku i dla każdego dostawcy. W trosce o najbardziej bezbronnych powinny również zostać ustalone limity cenowe.

Urząd ds. konkurencji sformułował też rekomendacje dla regulatora rynku usług finansowych (FCA) dotyczące ubezpieczycieli: są dowody, że niektóre firmy ubezpieczeniowe stale podnoszą ceny. FCA musi przyjrzeć się bliżej tym praktykom cenowym w swojej bieżącej analizie rynku i podjąć działania, aby uchronić ludzi przed wykorzystywaniem przez firmy. Powinna zostać rozważona interwencja w proces wyceny.

Od momentu wniesienia skargi FCA ściśle współpracował z CMA. FCA jest w trakcie prac nad praktykami wyceny na obszarze rachunków oszczędnościowych, kredytów hipotecznych i ubezpieczeń ogólnych, mając na celu poprawę sytuacji klientów, w tym tych stałych.
AC

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Lokalne porządki

Ostatnie lata w branży ubezpieczeniowej stały pod znakiem globalnych zmian w przepisach dotyczących branży ubezpieczeniowej. Zmniejszona aktywność...


czytaj dalej

SN: Odmowa podjęcia uchwał w dwóch sprawach

16 maja Sąd Najwyższy (SN) odmówił podjęcia uchwały w dwóch sprawach dotyczących materii ubezpieczeniowej, skierowanych do niego przez sądy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook