Reklama

CMA: Kary za lojalność
czwartek, 03 stycznia 2019 09:57

Na rynku brytyjskim podmioty oferujące konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne, ubezpieczenia, umowy telefonii komórkowej i internetu szerokopasmowego obciążają klientów „karą za lojalność” na sumę ok. 4 mld funtów rocznie – stwierdził tamtejszy urząd ds. konkurencji i rynku (CMA).

Osoby starsze i o niskich dochodach mogą być najbardziej narażone na przepłacanie za usługi finansowe w sytuacji pozostawania klientem tego samego banku czy ubezpieczyciela przez długi czas – to wniosek zawarty w oświadczeniu urzędu, cytowanym przez agencję Bloomberg. CMA otrzymał od organizacji konsumenckiej CitizensAdvice skargę nadzwyczajną na możliwość występowania „kary za lojalność” na pięciu obszarach, wśród których znajdują się konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne i ubezpieczenia domów. Urząd zbadał sprawę. – Odkryliśmy szereg problemów sprawiających, że ludzie czują się ograbieni, zawiedzeni i sfrustrowani – powiedział Andrea Coscelli, dyrektor generalny CMA. – Oni nie mogą stale mieć się na baczności i godzinami szukać czy negocjować umowę, aby uniknąć pułapki niekorzystnych warunków albo nie paść ofiarą ukrytych podwyżek cen.

Aby zatrzymać nieuczciwe praktyki, CMA sformułował rekomendacje dla regulatorów i rządu, obejmujące m.in. ustalenie jasnych zasad, których mają przestrzegać firmy we wszystkich segmentach rynku, takich jak ta, aby klient mógł wycofać się z umowy równie łatwo, jak ją zawarł. CMA rekomenduje również, aby firmy były publicznie rozliczane z obciążania dotychczasowych klientów dużo wyższymi opłatami niż nowych, a regulatorzy powinni publikować co roku wielkość kary za lojalność w najważniejszych segmentach rynku i dla każdego dostawcy. W trosce o najbardziej bezbronnych powinny również zostać ustalone limity cenowe.

Urząd ds. konkurencji sformułował też rekomendacje dla regulatora rynku usług finansowych (FCA) dotyczące ubezpieczycieli: są dowody, że niektóre firmy ubezpieczeniowe stale podnoszą ceny. FCA musi przyjrzeć się bliżej tym praktykom cenowym w swojej bieżącej analizie rynku i podjąć działania, aby uchronić ludzi przed wykorzystywaniem przez firmy. Powinna zostać rozważona interwencja w proces wyceny.

Od momentu wniesienia skargi FCA ściśle współpracował z CMA. FCA jest w trakcie prac nad praktykami wyceny na obszarze rachunków oszczędnościowych, kredytów hipotecznych i ubezpieczeń ogólnych, mając na celu poprawę sytuacji klientów, w tym tych stałych.
AC

 

TFI PZU: Nowy zarząd

18 kwietnia rada nadzorcza Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU dokonała szeregu zmian w zarządzie spółki.

Do zarządu TFI PZU powołany został...


czytaj dalej

Generali: Adam Malinowski odszedł ze stanowiska wiceprezesa

Adam Malinowski nie jest już wiceprezesem Generali. 12 kwietnia złożył rezygnację z zajmowanej funkcji. Do czasu mianowania następcy jego...


czytaj dalej

Generali: Dyrektor cyfryzacji powołany

Na stanowisko dyrektora ds. cyfrowych Generali został powołany Steven Zuanella. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie transformacji cyfrowej,...


czytaj dalej

AXA: 10 mln euro na odbudowę Notre-Dame

AXA Group, która ma długą tradycję filantropijnego wsparcia dla ochrony francuskiego dziedzictwa kulturowego, zadeklarowała, że przyczyni się do...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Ruszyła masowa sprzedaż PZU GO

PZU GO, beacon połączony z mobilną aplikacją telematyczną, będący sztandarowym projektem ubezpieczyciela stworzonym przez jego ekspertów, trafił...


czytaj dalej

VIG Polska: Biznes majątkowy filarem wyników grupy

Wskaźnik wzrostu działalności majątkowej Vienna Insurance Group (VIG) w Polsce w 2018 roku był ponad dwuipółkrotnie wyższy niż całego rynku...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook