Reklama

CMA: Kary za lojalność
czwartek, 03 stycznia 2019 09:57

Na rynku brytyjskim podmioty oferujące konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne, ubezpieczenia, umowy telefonii komórkowej i internetu szerokopasmowego obciążają klientów „karą za lojalność” na sumę ok. 4 mld funtów rocznie – stwierdził tamtejszy urząd ds. konkurencji i rynku (CMA).

Osoby starsze i o niskich dochodach mogą być najbardziej narażone na przepłacanie za usługi finansowe w sytuacji pozostawania klientem tego samego banku czy ubezpieczyciela przez długi czas – to wniosek zawarty w oświadczeniu urzędu, cytowanym przez agencję Bloomberg. CMA otrzymał od organizacji konsumenckiej CitizensAdvice skargę nadzwyczajną na możliwość występowania „kary za lojalność” na pięciu obszarach, wśród których znajdują się konta oszczędnościowe, kredyty hipoteczne i ubezpieczenia domów. Urząd zbadał sprawę. – Odkryliśmy szereg problemów sprawiających, że ludzie czują się ograbieni, zawiedzeni i sfrustrowani – powiedział Andrea Coscelli, dyrektor generalny CMA. – Oni nie mogą stale mieć się na baczności i godzinami szukać czy negocjować umowę, aby uniknąć pułapki niekorzystnych warunków albo nie paść ofiarą ukrytych podwyżek cen.

Aby zatrzymać nieuczciwe praktyki, CMA sformułował rekomendacje dla regulatorów i rządu, obejmujące m.in. ustalenie jasnych zasad, których mają przestrzegać firmy we wszystkich segmentach rynku, takich jak ta, aby klient mógł wycofać się z umowy równie łatwo, jak ją zawarł. CMA rekomenduje również, aby firmy były publicznie rozliczane z obciążania dotychczasowych klientów dużo wyższymi opłatami niż nowych, a regulatorzy powinni publikować co roku wielkość kary za lojalność w najważniejszych segmentach rynku i dla każdego dostawcy. W trosce o najbardziej bezbronnych powinny również zostać ustalone limity cenowe.

Urząd ds. konkurencji sformułował też rekomendacje dla regulatora rynku usług finansowych (FCA) dotyczące ubezpieczycieli: są dowody, że niektóre firmy ubezpieczeniowe stale podnoszą ceny. FCA musi przyjrzeć się bliżej tym praktykom cenowym w swojej bieżącej analizie rynku i podjąć działania, aby uchronić ludzi przed wykorzystywaniem przez firmy. Powinna zostać rozważona interwencja w proces wyceny.

Od momentu wniesienia skargi FCA ściśle współpracował z CMA. FCA jest w trakcie prac nad praktykami wyceny na obszarze rachunków oszczędnościowych, kredytów hipotecznych i ubezpieczeń ogólnych, mając na celu poprawę sytuacji klientów, w tym tych stałych.
AC

 

PTE PZU: Marek Sakowski nowym prezesem

Marcin Żółtek zrezygnował z funkcji prezesa Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU. Zastąpi go Marek Sakowski.

Jak czytamy w informacji...


czytaj dalej

PIU: Piotr Wrzesiński wśród europejskich ekspertów do spraw emerytur

Piotr Wrzesiński, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń PIU, został wybrany do Grupy Ekspertów ds. paneuropejskiego produktu emerytalnego (PEPP) w...


czytaj dalej

Sri Lanka: Nowoczesne ubezpieczenie dla biednego rolnictwa

Aon zawiązał partnerstwo z organizacją walczącą z biedą i głodem Oxfam oraz insurtechowym start-upem Etherisc, w celu uruchomienia platformy...


czytaj dalej

RPA: Ubezpieczyciel otwiera bank

Południowoafrykański ubezpieczyciel Discovery potrzebował 1,5 mln roboczogodzin w ciągu czterech lat, aby zbudować bank. Rzuca on wyzwanie...


czytaj dalej

UNIQA: Kliencki zwrot w zarządzie



Adam Łoziak
Daniela Sotirovic
fot.: Weronika Lucjan

Od lipca 2019 r. zaczęła obowiązywać nowa struktura organizacyjna towarzystw ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Ubea.pl: W czerwcu najtaniej w YCD, Link4 i Benefii

Czerwcowy barometr cenowy dotyczący obowiązkowych polis OC przyniósł kolejne obniżki stawek. Według kalkulacji porównywarki internetowej Ubea.pl...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook