Reklama

ANG Spółdzielnia: Jak i na co oszczędzają Polacy
poniedziałek, 07 stycznia 2019 09:46

63% uczestników badań przeprowadzonych na potrzeby Konferencji Nienieodpowiedzialni zadeklarowało, że posiada oszczędności, a ich wysokość jest zwykle mniejsza niż półroczne dochody. Dla większości respondentów motywacją do odkładania pieniędzy jest raczej poczucie bezpieczeństwa niż spełnianie marzeń czy zachcianek zakupowych.

Z badania „Chciwy, zachłanny czy zagubiony” przeprowadzonego na potrzeby Konferencji Nienieodpowiedzialni przez butik badawczy Maison&Partners wynika, że 57% ankietowanych lubi regularnie odkładać pieniądze, a 63% posiada jakiekolwiek wolne środki. Dla 21% są to oszczędności w wysokości trzymiesięcznych dochodów, a 17% deklaruje posiadanie odłożonych pieniędzy w wysokości przekraczającej półroczne zarobki. 14% posiada fundusze nie większe niż miesięczny dochód.

- Dla niektórych osób możliwość oszczędzania jest wciąż luksusem, na który nie może sobie pozwolić. Jednak z badania wynika, że dla części z nas problemem nie jest sama możliwość odkładania środków, ale stosunek do tego. 20% respondentów odpowiedziało np., że wydawanie pieniędzy sprawia im radość, dlatego nie chcą ich gromadzić. Są to jednak przede wszystkim osoby o wysokim stopniu materializmu. Tacy ludzie z reguły rzadziej oszczędzają pieniądze, mają też większą skłonność do zadłużania się. Nie zmienia to faktu, że potrzeba większego nacisku na edukację Polaków w kwestii oszczędzania i inwestowania pieniędzy. Z badania wynika bowiem, że nadal mamy niewystarczającą wiedzę na temat inwestycji i podchodzimy do nich raczej niechętnie – jedynie 15% respondentów ulokowałoby wolne środki na lokacie, w akcjach czy obligacjach – mówi Magdalena Mitraszewska z ANG Spółdzielni, pomysłodawcy projektu Nienieodpowiedzialni.

Na pytanie o cel, na który najczęściej odkładane są pieniądze, 41% respondentów wskazało odpowiedź „na wszelki wypadek/na zapas”. Na drugim miejscu znalazła się realizacja własnych marzeń (16%), dalej podróże (15%), remont mieszkania czy zakup samochodu (po 11%). Co ciekawe, u 30% respondentów wydawanie wolnych środków wywołuje poczucie winy. Z drugiej strony 1/5 badanych przyznała, że nie potrafi odkładać, a wszystkie pieniądze im się „rozchodzą”.

- Z badania płynie także inny, ciekawy wniosek. Deklarujemy, że cele niematerialistyczne – mądrość, życie w zgodzie z naturą, szacunek innych osób – mają dla nas większe znaczenie niż cele materialistyczne, np. sukces finansowy czy posiadanie wielu drogich rzeczy. Jednak nie zawsze przekłada się to na nasze czyny. Choć 56% respondentów mówiło o konieczności pomocy innym, tylko 24% z nich faktycznie to robiło, np. w ramach wolontariatu – dodaje Magdalena Mitraszewska.
(AM, źródło: Brandscope)

 

PZU Zdrowie: Wojciech Kossut prezesem zarządu Falck

17 czerwca Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o powołaniu zarządu Falck Centra Medyczne. Decyzją NZW w organie zarządzającym...


czytaj dalej

KUKE: Akcjonariusze powołali zarząd spółki na nową kadencję

14 czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) powołało zarząd spółki w dotychczasowym składzie...


czytaj dalej

ACORD: Innowacja dla rynku reasekuracji zwycięża

ACORD (Association for Cooperative Operations Research and Development), organizacja opracowująca globalne standardy dla branży ubezpieczeniowej...


czytaj dalej

L&G: Blockchain dla emerytur

Brytyjski ubezpieczyciel Legal & General nawiązał współpracę z Amazonem w celu ustanowienia pierwszego, jak się mówi, systemu blockchain dla...


czytaj dalej

Aviva: Autocasco na godziny

TERAZ by Aviva – taką nazwę nosi nowa marka Avivy, w ramach której ubezpieczyciel zaoferował AC na godziny, dostępne przez aplikację na smartfony....


czytaj dalej

Union Investment TFI w rękach Generali

Generali i niemiecka grupa Union Asset Management Holding AG sfinalizowały transakcję zakupu Union Investment TFI S.A. w Polsce. Generali...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook