Reklama

ANG Spółdzielnia: Jak i na co oszczędzają Polacy
poniedziałek, 07 stycznia 2019 09:46

63% uczestników badań przeprowadzonych na potrzeby Konferencji Nienieodpowiedzialni zadeklarowało, że posiada oszczędności, a ich wysokość jest zwykle mniejsza niż półroczne dochody. Dla większości respondentów motywacją do odkładania pieniędzy jest raczej poczucie bezpieczeństwa niż spełnianie marzeń czy zachcianek zakupowych.

Z badania „Chciwy, zachłanny czy zagubiony” przeprowadzonego na potrzeby Konferencji Nienieodpowiedzialni przez butik badawczy Maison&Partners wynika, że 57% ankietowanych lubi regularnie odkładać pieniądze, a 63% posiada jakiekolwiek wolne środki. Dla 21% są to oszczędności w wysokości trzymiesięcznych dochodów, a 17% deklaruje posiadanie odłożonych pieniędzy w wysokości przekraczającej półroczne zarobki. 14% posiada fundusze nie większe niż miesięczny dochód.

- Dla niektórych osób możliwość oszczędzania jest wciąż luksusem, na który nie może sobie pozwolić. Jednak z badania wynika, że dla części z nas problemem nie jest sama możliwość odkładania środków, ale stosunek do tego. 20% respondentów odpowiedziało np., że wydawanie pieniędzy sprawia im radość, dlatego nie chcą ich gromadzić. Są to jednak przede wszystkim osoby o wysokim stopniu materializmu. Tacy ludzie z reguły rzadziej oszczędzają pieniądze, mają też większą skłonność do zadłużania się. Nie zmienia to faktu, że potrzeba większego nacisku na edukację Polaków w kwestii oszczędzania i inwestowania pieniędzy. Z badania wynika bowiem, że nadal mamy niewystarczającą wiedzę na temat inwestycji i podchodzimy do nich raczej niechętnie – jedynie 15% respondentów ulokowałoby wolne środki na lokacie, w akcjach czy obligacjach – mówi Magdalena Mitraszewska z ANG Spółdzielni, pomysłodawcy projektu Nienieodpowiedzialni.

Na pytanie o cel, na który najczęściej odkładane są pieniądze, 41% respondentów wskazało odpowiedź „na wszelki wypadek/na zapas”. Na drugim miejscu znalazła się realizacja własnych marzeń (16%), dalej podróże (15%), remont mieszkania czy zakup samochodu (po 11%). Co ciekawe, u 30% respondentów wydawanie wolnych środków wywołuje poczucie winy. Z drugiej strony 1/5 badanych przyznała, że nie potrafi odkładać, a wszystkie pieniądze im się „rozchodzą”.

- Z badania płynie także inny, ciekawy wniosek. Deklarujemy, że cele niematerialistyczne – mądrość, życie w zgodzie z naturą, szacunek innych osób – mają dla nas większe znaczenie niż cele materialistyczne, np. sukces finansowy czy posiadanie wielu drogich rzeczy. Jednak nie zawsze przekłada się to na nasze czyny. Choć 56% respondentów mówiło o konieczności pomocy innym, tylko 24% z nich faktycznie to robiło, np. w ramach wolontariatu – dodaje Magdalena Mitraszewska.
(AM, źródło: Brandscope)

 

Aviva PTE: Maciej Karasiński nowym prezesem

Maciej Karasiński od kwietnia obejmie funkcję prezesa Aviva PTE. Jego nominacja jest efektem złożenia rezygnacji (ze skutkiem od końca marca)...


czytaj dalej

Gothaer TU: Marek Gołębiewski nowym członkiem zarządu

11 marca rada nadzorcza Gothaer TU zdecydowała o przedłużeniu kadencji dotychczasowego zarządu spółki na kolejnych pięć lat i poszerzeniu jego...


czytaj dalej

Luksemburg stanie się przystanią dla 50 firm po brexicie

Około 50 firm zarządzania aktywami, ubezpieczycieli i innych firm finansowych wybrało Wielkie Księstwo Luksemburg na swoją siedzibę w Unii...


czytaj dalej

Brexit: Ubezpieczyciele przygotowani na każdy scenariusz

Podczas gdy w parlamencie brytyjskim trwa spór o sposób wyjścia z sytuacji, agencja ratingowa AM Best uważa, że ubezpieczyciele z siedzibą w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: „Komunikacja” na bardzo dużym plusie

Mimo wyraźnej obniżki tempa wzrostu przypisu składki w OC posiadaczy pojazdów lądowych, rentowność techniczna w segmencie komunikacyjnym uległa...


czytaj dalej

Warta: Testy sztucznej inteligencji przy przyjmowaniu zgłoszeń szkód

Warta rozpoczęła testy z klientami dotyczące przyjęcia szkód przy pomocy sztucznej inteligencji. Celem wdrożenia nowego rozwiązania jest między...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook