Reklama

Na zimno to nie działa
wtorek, 12 lutego 2019 10:16

Jak co roku, wybrałam się na warsztat „Mapa marzeń”, na którym w formie kolażu przedstawiam swoje cele na nowy rok. To zawsze bardzo inspirujący czas, w którym jest miejsce na rozliczenie z poprzednim rokiem i wejście energicznym krokiem w nowe wyzwania. Do niedawna traktowałam to bardziej jako rodzaj rozrywki niż poważne zajęcie, aż do momentu, kiedy cele z mapy zaczęły mi się zwyczajnie realizować. Przypadek?

Oczywiście nie. Nasza podświadomość jest wyczulona na obrazy i chętnie wspomoże w realizacji zamierzeń, jeżeli tylko jej na to pozwolimy. Pewnie się zmartwią moi co bardziej racjonalni czytelnicy, ale część mózgu odpowiedzialna za logiczne myślenie i racjonalność właśnie to ewolucyjne novum i w porównaniu z częścią odpowiedzialną za emocje i obrazy, to zupełne przedszkole! Zwrócił na to uwagę prof. Rafał Ohme podczas wystąpienia na konferencji Grupy Europa. – Przez cały XX wiek kwestia emocji była w psychologii praktycznie pomijana – zauważył. – To duży błąd, bo jeśli chodzi o podejmowanie decyzji, to emocje tak naprawdę grają pierwsze skrzypce, a nie część racjonalna.

Miłość sprzedaje

Zupełnie inne mamy efekty, gdy wiemy, że powinniśmy coś zrobić, jeszcze inne, gdy dodatkowo naprawdę chcemy to zrobić. Podobnie w zarządzaniu innymi. Już nie chodzi o to, żeby ludzie robili, czego od nich oczekujemy, bo muszą, ale żeby naprawdę chcieli to robić z głębi serca. To jest zarządzanie XXI wieku, a właściwie przywództwo. Nic nowego, wiedzieli o tym dawni wodzowie, za którymi żołnierze szli w ciemno choćby na koniec świata. Tak, w zarządzaniu powinno być miejsce na miłość. Nawet musi, jeśli efekty mają być wielkie, a nie przeciętne.

Ten sam profesor Ohme przeprowadził badania nad agentami pewnego zakładu ubezpieczeń i odkrył ciekawy fakt. Mianowicie agenci, którzy naprawdę wierzyli w to, że potrzeby klienta są istotne, oraz wierzyli w swoją firmę i jej produkty, sprzedawali pięć razy więcej niż koledzy i koleżanki, którzy deklarowali te same przekonania, ale już w nie nie wierzyli. Tak, pięciokrotnie więcej. To gigantyczna różnica.

Emocje jako aktywo w gospodarce

Emocje są ważnym, a może wręcz kluczowym aktywem w gospodarce. W naszych firmach i prywatnych losach również. Dlatego oprócz spisania kwartalnych i rocznych celów na kartce albo arkuszu kalkulacyjnym warto zrobić coś więcej, co pomoże zaprząc do ich realizacji głębsze pokłady mózgu. Dla mnie takim narzędziem jest właśnie mapa marzeń, która obrazuje kluczowe wartości i pragnienia, do których nikt nie musi mnie racjonalnie przekonywać. To nie są cele typu „schudnę 5 kg” i „będę regularnie uprawiać sport” – bo tego typu cele nikogo nie są w stanie rozpalić, mnie również nie. Podobnie jest z korpocelami „10% udziału w rynku” czy „wzrost sprzedaży o X w linii Y”. To rozpali bardzo nielicznych, serio. A rozpalać naprawdę warto, bo to wielokrotnie zwiększa skuteczność.

Instynkt sensu

Gdzieś w głębi siebie ludzie chcą robić sensowne i wielkie rzeczy, pomagać innym, zostawić po sobie coś wartościowego. Najłatwiej realizować te cele, które płyną gdzieś ze środka serca, a nie z samej głowy czy od innych ludzi. Intelekt pomaga stworzyć najlepszą drogę do celu, ale energię na jego realizację zapewniają emocje. Warto co jakiś czas spojrzeć na swoje cele i kierunki działania, a potem zadać sobie pytanie, czy to jest coś, co uważam za ważne, czego chcę z głębi serca, czy to mnie ekscytuje? Wiadomo, nie wszystko może i będzie ekscytować. Wtedy pytanie, czy ten mało ekscytujący aspekt prowadzi do większego celu, który już ekscytuje? To nie są łatwe pytania, bo może się okazać, że żyjemy jak zombie nie do końca wiadomo po co, automatycznie realizując kolejne cele, które nie mają dla nikogo większego znaczenia, ani dla nas samych, ani dla innych. Jeśli tak jest, to warto to odkryć możliwie wcześnie, a nie dopiero nad trumną…

Maksymalizacja szczęścia i sensu

Naprawdę warto myśleć o swoich marzeniach i rozmawiać o nich z innymi. Ludzie napędzani marzeniami są po pierwsze szczęśliwsi, a po drugie są lepszymi ludźmi, w tym również pracownikami i sprzedawcami, żeby nie zostawiać korpo-świata zupełnie na boku. Wyraźnie nadchodzi czas na transformację zimnych, wzorowanych na fabrykach korporacji z XX wieku na organizacje nowego typu, które są nakierowane nie tylko na maksymalizację zysku, ale również na maksymalizację szczęścia i maksymalizację sensu.

 

TU Zdrowie: KNF zatwierdziła nominację Aleksandra Rody

12 lutego Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Aleksandra Rody na stanowisko prezesa zarządu TU Zdrowie.

...


czytaj dalej

KUKE: Marcin Jedliński nowym rzecznikiem prasowym

Od lutego Marcin Jedliński pracuje jako rzecznik prasowy i dyrektor Biura Komunikacji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) – podał...


czytaj dalej

Allianz: Akwizycje zamiast odkupu?

Allianz może spowolnić realizację swojego programu odkupu akcji, aby móc dokonać niewielkich akwizycji – zapowiedział dyrektor finansowy grupy po...


czytaj dalej

Parlament Europejski: Zmiany w dyrektywie komunikacyjnej przyjęte

13 lutego deputowani z Parlamentu Europejskiego przyjęli zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywie komunikacyjnej).

...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Windykacyjni pośrednicy

19 lutego ukazał się 54. odcinek podcastu „Rozmowy bez Asekuracji”. Gościem programu zatytułowanego „Windykacyjni pośrednicy” był Piotr...


czytaj dalej

PZU SA: Usługa Auto Non Stop dla posiadaczy PZU Auto AC

Oferta komunikacyjna PZU SA została wzbogacona o opcję Auto Non Stop. Dzięki nowej usłudze w przypadku obsługi zgłoszenia z PZU Auto AC...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook