Reklama

Świat do wymiany
poniedziałek, 29 kwietnia 2019 07:17

Podobno Stephen Hawking zapowiadał, że mamy co najwyżej kilkadziesiąt lat, żeby znaleźć sobie jakąś zapasową planetę, bo na obecnej może zwyczajnie nie dać się żyć. Koniec świata przewidywano już co najmniej kilka razy, jak dotąd bezskutecznie. Jednak w końcu możemy się doigrać jako ludzkość.

Nawet jeśli wieści o rychłym końcu świata są wciąż przesadzone, to nie znaczy, że możemy spać spokojnie.

Do tych ponurych rozważań zainspirowała mnie burza pyłowa znad Sahary i prognozy 30 stopni w kwietniu oraz Insurance Forum, w którym prowadziłam panel o dumnym tytule „Ubezpieczenia a wyzwania XXI wieku”. Z dyskusji wysnuliśmy ponury wniosek, że w gruncie rzeczy jako branża jesteśmy zupełnie niegotowi na wyzwania demograficzne, z jakimi będziemy musieli się zmierzyć w najbliższych dziesięcioleciach.

Zajmujemy się millenialsami, zupełnie pomijając rosnącą grupę „pokolenia silver” (55+), która coraz dłużej pracuje. Dane przedstawione przez Pawła Jaroszka – członka zarządu ZUS, pokazują, że pomimo obniżenia wieku emerytalnego, Polacy pracują coraz dłużej i dłużej. Rośnie też pokolenie stulatków. Starzejemy się jako społeczeństwo. Tymczasem większość branż, w tym również nasze ubezpieczenia, niewiele ma do zaoferowania seniorom. A być może organizacja ekosystemu usług i produktów sprzyjających seniorom to zadanie właśnie dla ubezpieczeniowców.

Oprócz przemian demograficznych, borykamy się również z wyzwaniami natury ekologicznej i klimatycznej. Pogoda szaleje, a wszystko wskazuje na to, że rabunkowa gospodarka, nakierowana na maksymalizację zysku bez względu na straty „środowiskowe”, okaże się zwyczajnie samobójcza. Może nie dla nas, ale dla naszych dzieci i wnuków już najprawdopodobniej tak.

Świadomość tego, że powinniśmy zacząć żyć inaczej, zaczyna się powolutku rozprzestrzeniać. Nowy Jork zakazuje używania jednorazowanych torebek foliowych, Londyn przywraca do łask mleczarzy, którzy będą zabierać puste szklane butelki po mleku i przynosić napełnione. W całej Unii Europejskiej od 2021 r. będzie obowiązywał zakaz jednorazowych plastikowych torebek i sztućców. Ekologiczna histeria? Niekoniecznie. Jednorazowe „plastiki” stanowią aż 70% wszystkich odpadów morskich.

Najwyższy czas, żebyśmy zaczęli żyć i gospodarować bardziej odpowiedzialnie, kierując się nie tylko chwilowymi potrzebami, ale również dobrem kolejnych pokoleń. Być może zamożne społeczeństwa zachodnie odreagowują stulecia powszechnej biedy, głodu i chorób, konsumując bez opamiętania. W nieskończoność tak funkcjonować się jednak nie da ani nie należy.

Gonimy za innowacjami – i bardzo dobrze. Jednak szczególnie powinny nas interesować te wynalazki i technologie, które pozwalają żyć zdrowiej, bezpieczniej i z większym poszanowaniem dla naturalnego środowiska. To może mniej „seksi” zagadnienia niż na przykład poszerzona rzeczywistość, jednak jeśli je pominiemy, to za kilkadziesiąt lat wyłącznie ta „poszerzona” rzeczywistość nam pozostanie, tę prawdziwą doprowadzimy do ruiny.
Aleksandra E. Wysocka

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

Lloyd’s: Plan przechodzenia na platformę elektroniczną

Ubezpieczyciele z rynku Lloyd’s of London przenieśli już 45% swojego biznesu na platformę elektroniczną, wyprzedzając plan.

Branża...


czytaj dalej

Insurance Europe: Frédéric de Courtois wiceprezesem nowej kadencji

Frédéric de Courtois, dyrektor generalny Grupy Generali, został wybrany 22 maja na trzyletnią kadencję na stanowisku wiceprezesa Insurance Europe....


czytaj dalej

Warta odstępuje od oferowania PPK

Na nieco ponad miesiąc przed startem Pracowniczych Planów Kapitałowych z uczestnictwa w programie wycofała się jedna z firm zarejestrowanych już w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Powódź zalewa południową Polskę

Kilka dni intensywnych opadów deszczu sprawiło, że Polska, zwłaszcza południowa, zaczęła zmagać się z nadmiarem wody. Doszło już do kilkuset...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook