Reklama

Dziękujemy brokerom za zaufanie
środa, 29 maja 2019 09:03

Rozmowa z Agnieszką Żołędziowską-Kulig, wiceprezes zarządu AXA Ubezpieczenia

Aleksandra E. Wysocka: – Co słychać w biznesie korporacyjnym AXA?
Agnieszka Żołędziowska-Kulig:
– Jeśli chodzi o wzrost, to mamy wręcz spektakularne, dwucyfrowe wyniki. W ciągu ostatnich kilku lat podwoiliśmy portfel i jesteśmy z tego dumni, teraz jednak przyszedł czas na szlifowanie rentowności. To nie znaczy, że ubezpieczenia korporacyjne w AXA nie są rentowne, przeciwnie. Wskaźnik mieszany utrzymuje się poniżej 100%, co nie znaczy, że nie może być jeszcze lepiej.

Jak mawiają trenerzy sportowi – „najpierw masa, potem rzeźba”.
– Dla AXA przyszedł czas na „rzeźbę”. Naszym aktualnym celem jest współczynnik mieszany o wartości ok. 90%.

Jakie branże Was szczególnie interesują?
– Interesują nas różne branże, m.in. spożywcza, budowlana, transportowo-logistyczna. Szczególnie mocno chcemy rozwijać ubezpieczenia OC, z których jesteśmy znani, a także ubezpieczenia majątkowe i techniczne oraz cargo.
Chcemy też zainteresować brokerów ubezpieczeniami dla MŚP. Tutaj prym wiodą agenci i raczej w perspektywie kilku lat to się nie zmieni. Myślę jednak, że dla brokerów może być ciekawe to, że zaczynamy stosować indywidualne podejście do oceny ryzyka małych firm w miejsce ofert pakietowych. Oczywiście ważne są dla nas także inne linie, chociażby ubezpieczenia turystyczne, w których chcemy utrzymywać naszą dotychczasową, mocną pozycję. Podobnie jak pozostała część Grupy AXA, czujemy się odpowiedzialni społecznie i dlatego też zdecydowanie nie chcemy się angażować w branże takie jak węglowa czy tytoniowa.

A flotom mówicie „nie”?
– Cały czas sprzedajemy i będziemy sprzedawać ubezpieczenia komunikacyjne dla flot samochodowych. Nie chcemy jednak, żeby komunikacja stanowiła dużą część naszego portfela. W tym momencie jest to kilkanaście procent i uważam to za rozsądny poziom, jeśli mamy utrzymywać wysoką rentowność.

Niedawno sporo się na rynku mówiło o przejęciu, jakiego Grupa AXA dokonała, kupując XL. Powstała AXA XL – co to za podmiot?
– Rzeczywiście, AXA Corporate Solution, czyli spółka zajmująca się międzynarodowym biznesem korporacyjnym, przejęła XL Catlin, tworząc AXA XL. W Polsce jesteśmy de facto spółkami siostrzanymi, nie konkurujemy ze sobą, ponieważ oferujemy inne produkty. Współpraca z AXA XL oznacza dla nas dostęp do nowych linii produktowych, takich jak chociażby D&O. Ściśle współpracujemy z przedstawicielstwem AXA XL w Polsce, ale co ciekawe, za pośrednictwem spółki wiedeńskiej. To brzmi dość skomplikowanie, ale dla naszych polskich klientów oznacza jedynie dostęp do szerszej oferty, niż to miało miejsce wcześniej.

Co się więc zmienia?
– Wzrosła nasza pojemność i geograficzny zasięg działalności, ze 150 do 200 krajów, również na Stany Zjednoczone. To pozwala na udział w poolach ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych w Polsce i dalszy rozwój ubezpieczeniowych programów międzynarodowych, które oferuje AXA.

Mijają dwa lata, odkąd wprowadziliście do oferty programy międzynarodowe. Jak na nie zareagował polski rynek?
– Programy międzynarodowe rozwijają się, ponieważ Polska jest istotnym elementem światowego łańcucha dostaw. Nie wszyscy są świadomi, jak rozległe powiązania biznesowe mają polskie przedsiębiorstwa na całym świecie. Spójnie zaprojektowany i zarządzany program ubezpieczeniowy to duże ułatwienie dla firm, które działają w wielu krajach. Widzimy jednak potrzebę dalszej edukacji, zarówno przedsiębiorców, jak i brokerów ubezpieczeniowych w tej dziedzinie. Mówimy tu zresztą nie tylko o zarządzaniu ryzykiem ubezpieczeniowym, ale również finansowym i prawnym. Chętnie dzielimy się z brokerami wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Temat jest istotny, ponieważ przerwanie łańcucha dostaw może mieć naprawdę istotne finansowe konsekwencje dla przedsiębiorcy, z bankructwem włącznie. Ryzyko rośnie wraz ze wzrostem polskiej gospodarki i rozwojem jej globalnych powiązań. Ponieważ jesteśmy obecni jako AXA praktycznie na całym świecie, służymy miejscową ekspertyzą ubezpieczeniową i prawną. Bardzo często jest jednak tak, że przedsiębiorca nie ma pojęcia o takich możliwościach, jeśli broker ubezpieczeniowy mu ich nie zaproponuje.

Brokerzy ubezpieczeniowi to coraz częściej partnerzy firm w zakresie zarządzania ryzykiem, a nie tylko dostawcy ubezpieczeń.

– Dzięki brokerom firmy mogą uzyskać wiele dodatkowych korzyści. Jedną z nich jest wsparcie inżynierów dokonujących identyfikacji ryzyka, na które narażeni są przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez siebie działalnością. W AXA zbudowaliśmy zespół inżynierski, który jest do dyspozycji naszych klientów.  

Czy firmy nie traktują takich inżynierów ryzyka zatrudnionych w towarzystwach jak niechcianych audytorów, przez których będą płacić wyższą składkę?
– Czasem bywa wręcz przeciwnie. Profesjonalne zarządzanie ryzykiem i zapobieganie szkodom jest w interesie wszystkich. Gdy szkodowość jest niższa, przedsiębiorca płaci mniejszą składkę i, co najważniejsze, nie ma zakłóceń w prowadzeniu swojego biznesu. Każda duża szkoda to potężny cios dla biznesu, który nawet przy kilkudniowej czy kilkugodzinnej przerwie w działalności może oznaczać wielomilionowe straty. Z kolei dla towarzystwa niższa szkodowość oznacza wyższą rentowność. Tak więc jest to sytuacja win-win. Jako AXA oferujemy bardzo ciekawy program zarządzania ciągłością działania w biznesie (BCM), a brokerzy coraz częściej polecają ten program swoim klientom. W Polsce wciąż jest zbyt mało risk managerów, a kultura zarządzania ryzykiem jest nie dość rozwinięta. Na szczęście to się stopniowo zmienia.

Jak się układają relacje AXA z brokerami?

– Z roku na rok coraz lepiej. Z wielką satysfakcją przyjęłam wiadomość, że brokerzy przyznali nam trzecie miejsce pod względem jakości współpracy. Te dane można znaleźć w raporcie Komisji Nadzoru Finansowego. Trzecie miejsce to bardzo duże osiągnięcie, biorąc pod uwagę fakt, że w ubezpieczeniach korporacyjnych udzielamy się mocniej dopiero od kilku lat. To dla nas ogromne wyróżnienie i tym większa mobilizacja, żeby starać się jeszcze bardziej. Brokerzy doceniają też AXA School of Management, która jest z założenia takim mini-MBA. Stworzyliśmy bardzo ambitny program edukacyjny z dziedziny finansów, negocjacji i przywództwa. Teraz kończymy drugą edycję. Planujemy jeszcze jedną, a potem stworzymy program dla absolwentów pierwszych trzech edycji i małej grupy nowych uczestników. AXA School of Management kończy się poważnie: napisaniem pracy dyplomowej, która jest oceniana przez profesorów prowadzących zajęcia. Tym bardziej doceniam to, że brokerzy angażują swój czas w rozwój kompetencji właśnie razem z AXA.

Jakie są kluczowe cele biznesowe AXA na najbliższy czas?

– Ubezpieczenia korporacyjne są bardzo istotnym elementem naszej globalnej strategii, w Polsce również. Jak już sygnalizowałam, naszym celem nr 1 jest rentowność, przy utrzymaniu wysokiej dynamiki. Planujemy pewne nowości produktowe, ale jeszcze za wcześnie, by mówić o szczegółach. Tymczasem wszystkim brokerom bardzo dziękuję za kolejny rok udanej współpracy, rosnące zaufanie mające wyraz nie tylko we wzrostach sprzedaży, ale również w niezależnych badaniach opinii. Wszystkim uczestnikom XXII Kongresu Brokerów życzę owocnych biznesowo spotkań i do zobaczenia w Mikołajkach!

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

 

PZU Zdrowie: Wojciech Kossut prezesem zarządu Falck

17 czerwca Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o powołaniu zarządu Falck Centra Medyczne. Decyzją NZW w organie zarządzającym...


czytaj dalej

KUKE: Akcjonariusze powołali zarząd spółki na nową kadencję

14 czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) powołało zarząd spółki w dotychczasowym składzie...


czytaj dalej

Geneva Association: Mocne głosy w zarządzie

Geneva Association, globalna organizacja zrzeszająca dyrektorów branży ubezpieczeń i reasekuracji, ogłosiła wybór czterech nowych członków...


czytaj dalej

Mapfre: Prezes mówi o nowej rzeczywistości technologicznej

Postępy w technologii i nowa rzeczywistość, jaką ona kreuje, nie mogą działać jak hamulec rozwoju gospodarczego i społecznego – mówił prezes i...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Wzrost w majątku, spadek w życiówce

Opublikowany przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) raport podsumowujący wyniki finansowe rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku...


czytaj dalej

Ubea.pl: Benefia wróciła do czołówki

Z rankingu cen ubezpieczeń komunikacyjnych Ubea.pl, opartego na kalkulacjach sporządzonych przez użytkowników porównywarki wynika, że w maju...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook