Reklama

Finanse: Informacja i edukacja warunkami sukcesu PPK
środa, 05 czerwca 2019 08:37

Kluczowym warunkiem sukcesu PPK będzie transparentna informacja oraz edukacja dostosowana do potrzeb pracowników i pracodawców – wynika z panelu dyskusyjnego „Bezpieczeństwo finansowe Polaków”, który odbył się 4 czerwca podczas IX Europejskiego Kongresu Finansowego.

Dyskusję rozpoczęła prezentacja dr Łukasza Srokowskiego z Instytutu Millenials, który przedstawił wyniki badania dotyczącego świadomości i postaw najmłodszego pokolenia pracowników wobec oszczędzania, emerytury i PPK. Z odpowiedzi respondentów wynika, że millenialsi nie wierzą w państwową emeryturę, chcą oszczędzać i widzą w tym wartość. 86,5% z nich oszczędza regularnie lub nieregularnie, a prawie 50% odkłada niemal połowę swojej pensji. Tylko nieco ponad 1/3 z nich słyszała o PPK, ale 56,7% uznaje je za dobry projekt, a aż 28,5% chce odkładać 4% swojego wynagrodzenia w tym programie. W podsumowaniu wystąpienia dr Łukasz Srokowski wskazał, że autentyczność i wiarygodność są dla tego pokolenia najważniejszą wartością, a przy ich podejściu do oszczędzania PPK są narzędziem, na bazie którego można zbudować ich zaufanie do państwa, trzeba tylko dotrzymać zawartą w tym programie obietnicę.

Zdaniem Ewy Małyszko, prezes zarządu PFR TFI, Plany, aby stały się powszechne, potrzebują m. in. efektywnej komunikacji. – Aby podjąć świadomą decyzję i pozostać w tym programie, trzeba dowiedzieć się o jego istnieniu, zrozumieć zasady jego funkcjonowania i uświadomić sobie potrzebę budowania dodatkowego zabezpieczenia na jesień życia. 2/3 millenialsów nie słyszało o PPK. Potrzebujemy szerokiej komunikacji i programów edukacyjnych, aby uczestnictwo w PPK było świadome i trwałe – mówiła podczas panelu. Wskazała także, że pokolenie urodzone w latach 1982-2000 ceni sobie poczucie sprawczości, a zarządzając swoimi pieniędzmi i podejmując decyzje finansowe, potrzebuje mieć do nich szybki, bezpośredni dostęp za pomocą aplikacji w telefonie. Dlatego też ważne jest wyjście naprzeciw tym potrzebom przez instytucje finansowe oferujące Plany.

Wyzwania związane z wdrażaniem Planów inaczej postrzega Krzysztof Nowak, prezes zarządu Mercer Polska. Uważa on, że większym problemem we wdrożeniu PPK może być postawa polskich pracodawców, którzy nie do końca rozpoznają i rozumieją potrzebę kształtowania relacji pracodawca-pracownik w oparciu o programy długoterminowego oszczędzania, a od ich postawy zależy ostateczny poziom partycypacji pracowników. Pracodawcy powinni być zaangażowani w ten projekt, a do tego potrzeba dwóch rzeczy – edukacji oraz więcej przestrzeni do decydowania. Szef Mercera jest też przekonany, że to ostatnia reforma w tym obszarze, że następnej szansy nie dostaniemy, dlatego powinniśmy odpowiedzialne ją wykorzystać. W opinii Małgorzaty Rusewicz, prezes IGTE, aby PPK okazały się sukcesem, potrzebna jest odbudowa społecznego zaufania do systemu długoterminowego oszczędzania. – Zaufania nie można zbudować szybko, to jest długi proces. Wiarygodność w tej mierze ma niezwykłe znaczenie, dlatego instytucje finansowe i inni interesariusze powinni działać transparentnie i odpowiedzialnie podczas rozbudowy kapitałowego filara systemu emerytalnego – wskazała.

Łukasz Kozłowski, główny ekonomista FPP i ekspert CALPE, zwrócił uwagę, że PPK to program z automatycznym zapisem z możliwością rezygnacji, a więc rozwiązaniem, które nie ogranicza wolności wyboru, a wspiera proces podejmowania decyzji, ułatwia podjęcie działania zwiększającego poziom osobistego bezpieczeństwa finansowego na bardzo korzystnych warunkach. Wskazał również, że dla optymalnej realizacji celów stawianych przed PPK potrzebne jest stworzenie systemu rent dożywotnich jako uzupełnienia systemu wypłat.

Debatę poprowadził Marek Tejchman, z-ca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej”. Cytowane badania zostały zrealizowane przez Instytut Millenials we współpracy z PFR TFI.
(AM, źródło: IGTE)

 

PZU Zdrowie: Wojciech Kossut prezesem zarządu Falck

17 czerwca Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o powołaniu zarządu Falck Centra Medyczne. Decyzją NZW w organie zarządzającym...


czytaj dalej

KUKE: Akcjonariusze powołali zarząd spółki na nową kadencję

14 czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) powołało zarząd spółki w dotychczasowym składzie...


czytaj dalej

Geneva Association: Mocne głosy w zarządzie

Geneva Association, globalna organizacja zrzeszająca dyrektorów branży ubezpieczeń i reasekuracji, ogłosiła wybór czterech nowych członków...


czytaj dalej

Mapfre: Prezes mówi o nowej rzeczywistości technologicznej

Postępy w technologii i nowa rzeczywistość, jaką ona kreuje, nie mogą działać jak hamulec rozwoju gospodarczego i społecznego – mówił prezes i...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Wzrost w majątku, spadek w życiówce

Opublikowany przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) raport podsumowujący wyniki finansowe rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku...


czytaj dalej

Ubea.pl: Benefia wróciła do czołówki

Z rankingu cen ubezpieczeń komunikacyjnych Ubea.pl, opartego na kalkulacjach sporządzonych przez użytkowników porównywarki wynika, że w maju...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook