Reklama

Masz problem? Zrób FOPA
poniedziałek, 17 czerwca 2019 00:06

Po mediach społecznościowych chodził jakiś czas temu taki mem: „Tęsknisz? Zadzwoń. Chcesz się spotkać? Zaproś. Chcesz być zrozumiany? Wytłumacz”. Niby proste, ale jakoś w praktyce już takie proste nie jest.

Zarówno w biznesie, jak i w innych sferach życia mamy skłonność do koncentrowania się na problemie i emocjach z nim związanych, a nie na rozwiązaniach i działaniu, które problem zmniejszą lub wyeliminują.

Dlaczego tak jest? Przyczyn jest wiele, ale zbyt długie analizowanie przyczyn to często pretekst do niepodejmowania działań naprawczych. Nie znaczy to, żeby przyczyny zupełnie ignorować. Ale kiedy pęknie ci rura w łazience, to najpierw odetnij dopływ wody, zadzwoń po hydraulika, a dopiero potem zajmuj się analizowaniem, co dokładnie się stało i dlaczego. Nie wspominając o zgłębianiu historii wodociągów w twoim mieście lub wymienianiu się z innymi mało odkrywczymi przemyśleniami, że rury czasem pękają. Owszem, pękają.

Metodę FOPA zawdzięczam również mediom społecznościowym. Mateusz Żeromski (ekspert od zwinnego zarządzania) opublikował na LinkedIn krótki filmik, gdzie omówił FOPA na przykładzie swojej czteroletniej córki. Jak to działa? FOPA składa się z czterech kroków.

1)     F – jak fakty. Ustal, co się stało. Zdefiniuj problem. Konkretnie i zwięźle.

2)     O – jak opinie. Zastanów się, jakie jest dla ciebie znaczenie problemu i jak się z nim czujesz.

3)     P – jak plany. Zastanów się, jaki stan chciałbyś osiągnąć i do jakiej zmiany doprowadzić.

4)     A – jak akcja. Ustal konkretne działania, które doprowadzą cię od problemu do stanu pożądanego. I weź się do roboty.

W naszych organizacjach i życiu osobistym również jesteśmy w stanie się wyłożyć na każdym z powyższych etapów. Albo w nieskończoność rozważamy przyczyny i naturę problemu, nie podejmując żadnych działań. Albo do tego stopnia skupiamy się na tym, co nie działa, że nie starcza nam czasu na refleksję, czego byśmy chcieli w zamian. Czasem też nie potrafimy przełożyć rozwiązania na konkretne zadania, do których możemy zabrać się tu i teraz lub je komuś zlecić. Albo też rozwlekamy cały proces w nieskończoność, aż woda z przykładu powyżej zaleje nam całe mieszkanie, od sypialni po salon. Zdarza się też tak, że nie dochodzimy nawet do pierwszego punktu, by konkretnie zdefiniować, na czym dokładnie polega problem. Wiemy, że coś nie do końca gra, ale co właściwie? To już magma…

I znowu – w teorii świetnie wiemy, że odwlekanie z rozwiązaniem problemu najczęściej nam zaszkodzi. Ale w praktyce często wybieramy bierność, pozorne działania, typu narzekanie i szukanie wymówek albo odpowiedzialności gdzieś daleko… Zachęcam, żeby przetestować FOPA. To tylko cztery kroki, ale jakże ważne.

Aleksandra Emilia Wysocka

 

Unum Życie: Łukasz Świerczek w zarządzie

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. powołała w skład zarządu Łukasza Świerczka, który odpowiedzialny będzie za pion prawno-administracyjny spółki....


czytaj dalej

Skarbiec TFI: Grzegorz Zatryb w zarządzie

Rada Nadzorcza Skarbiec TFI powołała 19 lipca 2019 r. w skład zarządu spółki Skarbiec TFI Grzegorza Zatryba, dyrektora inwestycyjnego Towarzystwa...


czytaj dalej

Bezpieczeństwo cybernetyczne w rękach wojskowego eksperta

Ubezpieczyciel specjalistyczny Liberty Specialty Markets (LSM), wchodzący w skład Grupy Liberty Mutual Insurance, powołał Jona Rigby’ego na...


czytaj dalej

Credendo: Przed nami wieprzowy kryzys?

Chiny są największym producentem wieprzowiny na świecie (co stanowi około 50% światowej produkcji, konsumpcji i inwentarza żywego), a wszelkie...


czytaj dalej

Ubea.pl: ceny polis OC ppm wciąż idą w dół

Czerwcowy barometr Ubea.pl powstał po przeanalizowaniu średnich składek OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oferowanych online przez dziewięć...


czytaj dalej

Kierowcy mobilnie porównują polisy

53 procent użytkowników porównywarki Porówneo.pl poszukuje ofert ubezpieczenia OC, AC, NNW i assistance za pośrednictwem urządzeń mobilnych....


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook