Reklama

Ubezpieczenia morskie: Lloyd’s stworzył możliwości rywalom
poniedziałek, 08 lipca 2019 08:34

Rywali Lloyd’s of London niesie wznosząca fala stawek w ubezpieczeniach morskich. 330-letni rynek zostaje w tyle, odkąd w ub.r. awaryjnie „wyrzucił za burtę” część swojej najstarszej linii biznesu.

Składki za ubezpieczenia morskie, które do 2018 r. przez lata spadały wskutek rosnącej konkurencji i niższej szkodowości, zaczęły rosnąć po wzroście strat katastroficznych w ciągu ostatnich dwóch lat i wobec nasilających się napięć geopolitycznych – zauważa agencja Reuters.

Lloyd’s, wciąż niemogący dojść do siebie po dwóch latach strat spowodowanych ogromnymi roszczeniami w wyniku katastrof naturalnych, będzie potrzebował jeszcze roku do dwóch, zanim ten segment znów zacznie przynosić zysk, co przyznał w rozmowie z Reuters dyrektor generalny John Neal podczas wizyty w Nowym Jorku pod koniec czerwca.

Neal powiedział, że chociaż wyniki sektora poprawiły się w I kwartale br., syndykaty musiały ustalić „odpowiednie ceny” za ryzyka i zastanowić się, czy wszystkie typy ryzyk morskich są ubezpieczalne, po tym jak w 2018 r. Lloyd’s zalecił swoim 99 członkom odcięcie się od najgorszych 10% swojego biznesu.

Firma brokerska Gallagher w lutowym raporcie podała, że 10 syndykatów Lloyd’s wycofało się z biznesu morskiego lub go zredukowało. Skorzystał na tym mniejszy rynek firm spoza Lloyd’s, który otwiera się osobno w City. – Zdecydowanie widzimy, jak biznes z Lloyd’s przechodzi do nas – stwierdził jeden z menedżerów z tego rynku.

Stawki ubezpieczeń w transporcie morskim wzrosły w br. o 12–14%, natomiast w ubezpieczeniach jachtów o co najmniej 20%, a w niektórych miejscach wzrost był trzycyfrowy.

Londyński rynek firmowy wykazał się większą elastycznością podejścia niż inne rynki europejskie, zwłaszcza francuski i skandynawski – skomentował Alexander Mott, dyrektor ds. morskich w firmie brokerskiej AFL.

Standard Syndicate w Lloyd’s już nie zawiera nowych umów, natomiast inne firmy się przenoszą. Norweski ubezpieczyciel morski Skuld zamyka swój syndykat Lloyd’s w lipcu i przenosi biznes do Oslo i na londyński rynek firmowy.

Na tym tle ubezpieczyciele z regionu Azji i Pacyfiku oraz z Ameryki Płn. zyskali nowe umowy na ubezpieczenia towaru w transporcie morskim. Skalę możliwości pokazuje ogólna wysokość składek w ubezpieczeniach morskich, która w 2017 r. wyniosła 28,5 mld dol.  

Zdaniem ekspertów daje się zauważyć, że USA i Skandynawia również zyskały na odejściu od Lloyd’s.

Chociaż udział ubezpieczeń morskich w całej działalności Lloyd’s w 2018 r. zmniejszył się do 7% z 8% dekadę wcześniej, to nadal pozostaje większy niż ubezpieczeń sektora energetycznego, komunikacyjnych i lotniczych. Składka przypisana brutto z morskich ubezpieczeń i reasekuracji Lloyd’s w 2017 r. 3,8 mld funtów, niemal dwukrotnie więcej niż zebrał londyński rynek firmowy, pokazują dane International Underwriting Association (IUA). Jednak z kompletowanych przez IUA danych dla londyńskiego rynku firmowego za 2018 r. wynika wzrost.

Podczas gdy Lloyd’s wciąż dominuje w ubezpieczeniach morskich, nie może sobie pozwolić, aby swoją historycznie mocną stronę traktować jako pewnik. – Rynek Lloyd’s jest wciąż najważniejszym centrum ubezpieczeń morskich na świecie, ale musi się adaptować, zamiast mieć nadzieję, że biznes po prostu wróci – podkreślił Mott.
AC

 

Unum Życie: Łukasz Świerczek w zarządzie

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. powołała w skład zarządu Łukasza Świerczka, który odpowiedzialny będzie za pion prawno-administracyjny spółki....


czytaj dalej

Skarbiec TFI: Grzegorz Zatryb w zarządzie

Rada Nadzorcza Skarbiec TFI powołała 19 lipca 2019 r. w skład zarządu spółki Skarbiec TFI Grzegorza Zatryba, dyrektora inwestycyjnego Towarzystwa...


czytaj dalej

Francja: ataki z żądaniem okupu na duże firmy

Duże firmy we Francji są coraz częściej celem cyberataków polegających na zablokowaniu danych i żądaniu okupu, ale często nie zgłaszają napaści z...


czytaj dalej

Bezpieczeństwo cybernetyczne w rękach wojskowego eksperta

Ubezpieczyciel specjalistyczny Liberty Specialty Markets (LSM), wchodzący w skład Grupy Liberty Mutual Insurance, powołał Jona Rigby’ego na...


czytaj dalej

UFG: Młodzi mężczyźni unikają ubezpieczenia i powodują kolizje

Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC istnieje w zachodniej Polsce oraz na Mazurach. To tam kierowcy najczęściej decydują się...


czytaj dalej

UNIQA: Komunikacja w 12 ratach

UNIQA wprowadziła możliwość rozłożenia płatności za ubezpieczenia komunikacyjne na 12 rat. Dotychczas możliwa była płatność jednorazowa lub w 2 i...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook