Reklama

Komentarz: PPK nowym narzędziem w strategii employer brandingu?
wtorek, 30 lipca 2019 08:38

Wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych jest dla pracodawców z pewnością kolejnym obciążeniem. Wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń, oddelegowania zespołu, który będzie PPK obsługiwać, doborem narzędzi do obsługi oraz wyborem instytucji finansowej. To zrozumiałe, że na początku realizacji tego zadania pracodawcy skupili się przede wszystkim na kwestiach operacyjnych – pisze Arkadiusz Siwek, konsultant SAP HCM w firmie Quercus.

Na razie PPK dotyczą największych firm, ale do 2021 roku obejmą wszystkie przedsiębiorstwa. Te firmy, które już wdrożyły procedury dotyczące PPK, ale i te dopiero planujące takie wdrożenia, mogą przekuć ten obowiązek na swoją korzyść wizerunkową i wykorzystać PPK w swoich strategiach employer brandingu (zewnętrznego i wewnętrznego).

PPK mogą być wykorzystane przez pracodawców do budowania przewagi konkurencyjnej. Ustawa ustala bowiem minimalną składkę, jaką pracodawca jest zobowiązany odprowadzać na konto danego pracownika, na poziomie 1,5% wynagrodzenia brutto danej osoby. Ale zezwala także na zwiększenie udziału pracodawcy do 4%. Tu warto pamiętać, że pracodawca nie może w dowolny sposób zwiększać wpłat dodatkowych – muszą one być zależne od stażu przepracowanego w danej firmie lub być zgodne z regulaminem wynagrodzeń.

Niemniej 4% wygląda znacznie lepiej niż 1,5% i może stać się wyróżnikiem firmy, budując przy tym wizerunek dobrego pracodawcy, który troszczy się o przyszłość swoich pracowników bardziej, niż wymaga tego ustawa.

Jak wspomniałem, ustalanie wysokości składek musi być zgodne z przepisami ustawy oraz zapisami wewnętrznego regulaminu wynagradzania. Nie oznacza to jednak, że pracodawca musi ustalać jedną, równą stawkę dla wszystkich. Przeciwnie – wysokość składek na PPK może być ustalana indywidualnie, jako element systemu motywacyjnego dla pracowników. Żyjemy w tzw. erze pracownika, a to oznacza, że to pracodawcy muszą dziś być aktywną stroną na rynku pracy, zwłaszcza w sektorach z wyraźnym deficytem specjalistów. Śledząc ogłoszenia o pracę czy rankingi najlepszych pracodawców, zauważymy, że wydłuża się lista benefitów oferowanych pracownikom. Podwyższone składki w ramach PPK mogą być dodatkowym, wyróżniającym elementem na tej liście oraz sygnałem dla pracowników, że pracodawca nie tylko realizuje swój obowiązek, ale też nagradza za dobrą pracę.

Arkadiusz Siwek, konsultant SAP HCM w firmie Quercus.

Specjalizacją Quercus Sp. z o.o. są wdrożenia systemów SAP, SAP Business Objects, a także Portali Pracowniczych oraz rozwiązań na urządzenia mobilne.

 

Supra Brokers: Rafał Holanowski przestał pełnić funkcję prezesa

Firma brokerska Supra Brokers poinformowała, że wraz z wkroczeniem w nowy etap rozwoju, którego kierunek wyznacza ekspansja na nowe rynki i nowe...


czytaj dalej

Signal Iduna: Krzysztof Konstanciuk szefem Biura Sprzedaży Korporacyjnej

4 listopada Krzysztof Konstanciuk objął stanowisko Managera Sprzedaży Korporacyjnej Signal Iduna Polska. W ramach swoich obowiązków będzie...


czytaj dalej

Lloyd’s: Jedno ciało kierownicze

Ubezpieczeniowy i reasekuracyjny rynek Lloyd’s ogłosił swoją decyzję połączenia Rady Lloyd’s i Zarządu Franczyzy. Połączenie wejdzie w życie 1...


czytaj dalej

Katar: Bez Dubaju zyski spadły

Katarskie towarzystwo ubezpieczeń ogólnych i reasekuracji Qatar General Insurance and Reinsurance Company (QGIRC) odnotowało spadek o 88,5% zysków...


czytaj dalej

Grupa PZU: Blisko 2 mld zł z działalności w trudnym otoczeniu

17,5 miliarda złotych – takim wynikiem sprzedażowym za 3 kwartały obecnego roku legitymowała się Grupa PZU. To najwyższy taki rezultat w jej...


czytaj dalej

Prudential: Migracja do chmury

Prudential wdrożył chmurowy system ERP Oracle Financials Cloud. Projekt zrealizowano równocześnie w Polsce oraz w Irlandii w ciągu 10 miesięcy. To...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook