Reklama

Chcesz czy potrzebujesz?
poniedziałek, 02 września 2019 07:56

Gdyby cię zapytać, czego chcesz od życia i czego naprawdę potrzebujesz, to czy odpowiedzi byłyby takie same? Z dużym prawdopodobieństwem nie. Tymczasem bardzo wiele codziennych decyzji podejmujemy, kierując się „chceniem”, a nie głębszymi potrzebami. I lądujemy na manowcach, a potem jesteśmy bardzo zdziwieni, bo przecież „chcieliśmy” dobrze. Tymczasem wyszło, jak zawsze.

Najczęściej jest tak, że chcenie płynie z płytszych warstw naszego „ja”. Chcemy coś zjeść smacznego, poczuć się dobrze, zrewanżować za zniewagę, mieć święty spokój, udowodnić swoją rację, zrobić sobie dobrze, uzyskać akceptację. Chcemy tu i teraz, najlepiej bez wysiłku, bólu ani potu. Trochę jak dzieci, które chcą piąte pudełko klocków, chociaż go nie potrzebują. Tylko jeszcze o tym nie wiedzą.

Rozpoznawanie swoich głębokich potrzeb i kierowanie się nimi w podejmowaniu decyzji to trudna umiejętność, ale całkowicie odmieniająca jakość życia. Kultura konsumpcyjna serwuje nam obowiązkowy dla każdego zestaw „chceń”, a refleksja jest niemile widziana. Mamy chcieć ciągle czegoś nowego i ciągle coraz więcej. Tylko czy aby na pewno potrzebujemy tego wszystkiego?

Pułapka polega na tym, że podążając wyłącznie za „chceniem”, a pomijając głębokie potrzeby, jesteśmy coraz bardziej sfrustrowani. Z tej frustracji nie da się wyjść przez następne „chcenia”. Potrzebne jest inne myślenie.

No więc, czego potrzebujesz w życiu? Nie ma jednego zestawu odpowiedzi. Jednak większość z nas potrzebuje głębokich i znaczących relacji z innymi. Sensu w tym, co robi. Piękna i radości. Kontaktu z naturą. Poznawania siebie samego, innych i świata. Przekraczania własnych ograniczeń. Harmonii wewnętrznej. Zdrowia i sił witalnych.

Kolejne trudne pytanie – która z tych głębokich ludzkich potrzeb (a może jeszcze inna) najbardziej domaga się od ciebie uwagi? Czy masz odwagę, żeby się temu przyjrzeć, wziąć odpowiedzialność za swoje potrzeby i wyjść im naprzeciw? Czy wolisz odwracać swoją uwagę od istoty rzeczy nowymi gadżetami albo autohipnozą „no przecież jest w sumie dobrze”, kiedy wcale dobrze nie jest? Nawet jeśli masz bardzo dobre intencje, bo na przykład chcesz uszczęśliwić kogoś bliskiego, to niestety prawda jest brutalna. Długoterminowo kosztem własnych głębokich potrzeb nikogo się nie uszczęśliwi, wręcz przeciwnie.

Niektórych z nas niewoli nie tylko „chcenie”, ale też „muszenie”, a to już temat na osobny artykuł…
Aleksandra E. Wysocka

 

DWF Poland: Paweł Stykowski na czele praktyki ubezpieczeniowej

We wrześniu do DWF Poland dołączył Paweł Stykowski. W polskim oddziale kancelarii objął stanowisko local partnera. Jego zadaniem będzie...


czytaj dalej

Colonnade Insurance: Grzegorz Kulik nowym dyrektorem generalnym

Po niecałych trzech miesiącach od rezygnacji z zajmowanej funkcji wiceprezesa zarządu spółek ubezpieczeniowych Allianz Polska Grzegorz Kulik objął...


czytaj dalej

Marsh: Menadżerowie poświęcają niewiele czasu na zarządzanie cyberryzykiem

Większość członków zarządu lub kadry kierowniczej odpowiedzialnej za zarządzanie ryzykiem cybernetycznym w swojej organizacji poświęca nie więcej...


czytaj dalej

Allianz: Spadek zasobów finansowych w krajach rozwiniętych i wschodzących

W 2018 roku zasoby finansowe w krajach rozwiniętych i wschodzących po raz pierwszy od czasu kryzysu finansowego z 2008 r. zanotowały symultaniczny...


czytaj dalej

PIU: Coraz bliżej 3 mln osób objętych ochroną w ramach polisy zdrowotnej

Wartość rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych nadal rośnie. Szybko zwiększa się też grono Polaków objętych ochroną w ramach tego typu polis.

czytaj dalej

Ubea.pl: Zmiany w rankingu

W sierpniu doszło do kilku zmian w rankingu cen ubezpieczeń komunikacyjnych Ubea.pl, opartego na kalkulacjach sporządzonych przez użytkowników...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook