Reklama

Rynek ubezpieczeń: Polisa środowiskowa pokryłaby skutki awarii Czajki
wtorek, 03 września 2019 08:52

Warszawa najprawdopodobniej sama będzie musiała pokryć straty powstałe wskutek awarii kolektora oczyszczalni ścieków Czajka – informuje „Puls Biznesu”.

Gazeta pisze, że miasto będzie musiało pokryć koszty likwidacji zdarzenia, przywrócenia równowagi biologicznej, przeprowadzenie dodatkowych badań ekologicznych i monitoring skutków działań naprawczych. Ponadto może liczyć się z karą za spowodowanie skażenia środowiska. Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR), przypomina, że według danych GUS, w 2017 r. nałożono kary za spowodowanie szkód w środowisku w łącznej kwocie 51,4 mln zł. Łukasz Górny, radca prawny i dyrektor departamentu rozwoju z firmie brokerskiej EIB, przyznaje, że oszacowanie przybliżonej wartości kosztów usunięcia skutków emisji zanieczyszczeń do Wisły nie jest łatwe, ale jego zdaniem mogą one wynieść kilka milionów złotych, a nawet więcej. Karolina Chełmicka, menedżer Chubb, zastrzega, że chcąc określić poziom strat, należy najpierw przeprowadzić badania środowiskowe. Marcin Amrosz, specjalista do spraw oceny ryzyka AXA, wskazuje z kolei, że awaria może spowodować lawinę roszczeń ze strony zarówno miast, jak i osób fizycznych, a co więcej – z wielu tytułów, np. śnięcia ryb w wyniku zanieczyszczenia, zatrucia zwierząt hodowlanych czy problemów pokarmowych i dermatologicznych u ludzi. „PB” zwraca uwagę, że miasto Warszawa nie musiałoby ponosić kosztów, gdyby wcześniej zadbało o polisę środowiskową. Łukasz Górny wskazuje jednak, że niewiele samorządów decyduje się na zakup takich ubezpieczeń, ograniczając się do rozszerzenia OC o klauzule środowiskowe. Taka polisa pokryje jedynie wypłaty dla poszkodowanych, natomiast nie zrefunduje kosztów działań naprawczych. Gazeta zwraca uwagę, że także firmy niezbyt chętnie korzystają z polis na wypadek szkód w środowisku. Z raportu Aon na temat zarządzania ryzykiem i ubezpieczeniami w polskich przedsiębiorstwach wynika, że takie umowy były wymieniane na 39. pozycji z 55. Łukasz Zoń uważa, że to efekt tego, iż na zagrożenie zanieczyszczenia środowiska zwracają uwagę głównie te firmy, które wykorzystują duże ilości materiałów niebezpiecznych lub prowadzą działalność wymagającą nadzwyczajnej ostrożności. Łukasz Górny dodaje, że inną barierą jest też wysoka cena polisy.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 3 września, Sylwia Wedziuk „Zaszkodziłeś przyrodzie, możesz słono zapłacić”:
https://www.pb.pl/...
(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

 

DWF Poland: Paweł Stykowski na czele praktyki ubezpieczeniowej

We wrześniu do DWF Poland dołączył Paweł Stykowski. W polskim oddziale kancelarii objął stanowisko local partnera. Jego zadaniem będzie...


czytaj dalej

Colonnade Insurance: Grzegorz Kulik nowym dyrektorem generalnym

Po niecałych trzech miesiącach od rezygnacji z zajmowanej funkcji wiceprezesa zarządu spółek ubezpieczeniowych Allianz Polska Grzegorz Kulik objął...


czytaj dalej

Marsh: Menadżerowie poświęcają niewiele czasu na zarządzanie cyberryzykiem

Większość członków zarządu lub kadry kierowniczej odpowiedzialnej za zarządzanie ryzykiem cybernetycznym w swojej organizacji poświęca nie więcej...


czytaj dalej

Allianz: Spadek zasobów finansowych w krajach rozwiniętych i wschodzących

W 2018 roku zasoby finansowe w krajach rozwiniętych i wschodzących po raz pierwszy od czasu kryzysu finansowego z 2008 r. zanotowały symultaniczny...


czytaj dalej

PIU: Coraz bliżej 3 mln osób objętych ochroną w ramach polisy zdrowotnej

Wartość rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych nadal rośnie. Szybko zwiększa się też grono Polaków objętych ochroną w ramach tego typu polis.

czytaj dalej

Ubea.pl: Zmiany w rankingu

W sierpniu doszło do kilku zmian w rankingu cen ubezpieczeń komunikacyjnych Ubea.pl, opartego na kalkulacjach sporządzonych przez użytkowników...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook